Imam otvoren obrt za dostavu i montažu namještaja. Dobio sam upit za poslovnu suradnju iz Njemačke gdje imaju potrebu za sličnim poslovima i potrebno im je još ljudi koji bi radili taj posao, a ja imam pet montera dostavljača koji su spremni ići tamo raditi. Je li moj obrt dovoljan za ove poslove ili moram otvoriti firmu? Kako s radnim dozvolama? Izdaju li gospodarska ili obrtnička komora neke dozvole za to? Kome se trebam obratiti?


Za ostvarenje Vaše namjere nije potrebno da, uz postojeći obrt, osnujete i firmu jer i registrirani obrt i trgovačko društvo imaju status poduzetnika te pod jednakim uvjetima mogu obavljati svoju djelatnost. Vezano za obavljanje poslova u inozemstvu putem obrta odgovaramo da je to moguće uz ispunjenje određenih uvjeta sukladno propisima te države. Držeći da je ovo pitanje slično riješeno kao i kod nas ovdje, dajemo odgovor na to pitanje polazeći od naših propisa.

Tako, kao prvo, za obavljanje ovih poslova trebate imati zaključen ugovor s inozemnim poduzetnikom za kojeg ćete obavljati poslove iz djelatnosti obrta. Na ovim poslovima možete raditi samo Vi kao vlasnik obrta i radnici koji su zaposleni u obrtu. Za sve osobe koje će raditi na tim poslovima moraju se ishoditi poslovne dozvole kod nadležnog tijela inozemne države. Kod nas ove dozvole izdaje Policijska uprava uz prethodnu suglasnost upravnog tijela za poslove gospodarstva jer tu spada djelatnost Vašeg obrta.

Prije odlaska u inozemstvo trebate se obratiti područnoj službi Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje radi ishođenja određenih potvrda za sve osobe koje su osigurane po osnovi obrta radi reguliranja njihove zaštite u inozemstvu, uz napomenu da je s Njemačkom sklopljen međunarodni ugovor o zdravstvenom osiguranju.

Obavljanjem djelatnosti obrta u inozemstvu Vi postajete poreznim obveznikom te države te ćete morati biti upisani u registar poreznih obveznika te države i imenovati svog poreznog zastupnika prije početka obavljanja poslova. Naime, države članice EU u odnosu na treće države u pravilu, primjerice za PDV-e propisuju da inozemni poduzetnik, pravna ili fizička osoba koja obavlja isporuku dobara i usluga u toj državi u kojoj nema poslovni nastan npr. nema poslovno sjedište ili prebivalište, postaje obveznikom te države u kojoj obavlja isporuku dobara i usluga te mora biti upisan u registar poreznih obveznika i imenovati poreznog zastupnika. Ovo je u naš sustav uneseno od početka 2010. godine.

Za upis u registar poreznih obveznika u inozemstvu treba prethodno ishoditi potvrdu o upisu u naš registar poreznih obveznika od nadležne ispostave Porezne uprave. Porezni zastupnik je osoba koja je, na temelju ugovora ili punomoći, ovlaštena da u ime inozemnog poduzetnika kao poreznog obveznika zaprima sva pismena izvješća, podnosi porezne prijave i izvješća te poduzima sve druge radnje u vezi plaćanja poreza. On solidarno jamči za porezne obveze inozemnog poduzetnika i također mora biti upisan u registar poreznih obveznika.

Kod nas porezni zastupnik može biti tuzemni poduzetnik koji nije pravomoćno prekršajno kažnjen i koji nije dužnik poreza ili drugih obveza, dok kod nekih država to može biti npr. samo porezni savjetnik ili druga stručna osoba. Budući se ovdje radi o primjeni inozemnih propisa uputno je da se o svemu detaljnije informirate u inozemstvu npr. kod poreznog savjetnika ili na drugi način kako bi izbjegli eventualne kazne za nepoštivanje propisa u odnosu na ispunjenje svih propisanih uvjeta prije početka rada u inozemstvu. Određena saznanja možete dobiti i kod obrtničke komore te određenih tuzemnih nadležnih tijela.