24.07.2003.
Postupak naknade štete u slučaju (su)dara s plovilom inozemne registracije
Na ovom mjestu smo već pisali o odgovornosti za štetu koje uzrokuju vlasnici odnosno korisnici plovila. Međutim, ostali smo dužni objasniti postupak dobivanja naknade pretrpljene štete koju uzrokuju korisnici plovila inozemne registracije. Naime, prema članku 104. našeg Zakona o osiguranju (Narodne novine br. 46/97, 116/99), stranci koji svojim plovilima jačine motora od 15 i više kw, a koja su namijenjena sportu i razonodi, moraju prije puštanja plovila u more zaključiti ugovor o osiguranju odgovornosti na štetu koje bi na području Hrvatske mogli uzrokovati trećim osobama uporabom plovila. Te obveze oslobođeni su vlasnici odnosno korisnici koji imaju za plovilo potvrdu pokrića koja a) pruža osigurateljno pokriće za Hrvatsku, b) pokriva štete na osobama i c) sadrži minimalnu svotu osiguranja koja odgovora onoj propisanoj prema odluci Vlade Republike Hrvatske, a to je ovoga časa 1.400.000 kn odn. cca 184.000 Eura. Za štete koje uzrokuju vlasnici odnosno korisnici inozemnih plovila postupak naknade je vrlo sličan onom u slučaju naknade uzrokovane inozemnim motornim vozilom. Za te štete oštećenima odgovara Hrvatski ured za osiguranje. Hrvatski ured je ocjenu o tome ima li strano plovilo valjanu međunarodnu ispravu o osiguranju prepustilo Ministarstvu pomorstva, prometa i veza, odnosno točnije lučkim kapetanijama. Kapetanija ima i uzorke inozemnih polica osiguranja čiju valjanost priznaje Hrvatsku ured za osiguranje. Podsjećamo, prema hrvatskom zakonu o osiguranju obvezno osiguranje od odgovornosti vlasnika odnosno korisnika plovila postoji samo za štete uzrokovane smrću ili ozljedom osoba. Isključene su štete na stvari. Dakle, ako u sudaru s inozemnim plovilom nastane samo materijalna šteta, oštećeni nema pravo tražiti naknadu štete od Hrvatskog ureda za osiguranje. No, kako inozemne police sadrže u pravilu i pokriće materijalnih šteta, oštećeni će moći tražiti naknadu štete izravno od osiguratelja kod kojeg vlasnik odnosno korisnik inozemnog plovila ima zaključen ugovor o osiguranju. S obzirom da većina inozemnih polica ima poseban dodatak o uvjetima pokrića na području Hrvatske, i to na više jezika, među njima i na hrvatskom, oštećeni lako može utvrditi uvjete pokrića, odnosno, jamči li strani osiguratelj i za materijalne štete. Ako jamči, oštećeni će na temelju podataka iz police odnosno potvrde moći uzeti podatke o stranom osiguratelju. No, ako baš želi izbjeći neugodno dopisivanje sa stranim osiguranjem, od Hrvatskog ureda za osiguranje može uvijek dobiti informaciju postoji li u Hrvatskoj osiguravajuće društvo koje je eventualni ugovorni korespondent stranom osiguratelju. Ako postoji, a to je gotovo uvijek slučaj, oštećeni se s odštetnim zahtjevom može javiti tom domaćem osiguratelju koji će mu obraditi i isplatiti odštetu. Naravno, u oba slučaja neophodan je dokaz o odgovornosti korisnika inozemnog plovila, a taj dokaz jeste zapisnik o nezgodi nadležne lučke kapetanije. Uz to, svakako je poželjno slikati oštećenja, pribaviti vještački nalaz o visini i obimu štete na vlastitom plovilu odnosno drugoj oštećenoj stvari, te eventualno pismeno priznanje štetnika.
Izdvojeni članci
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura