04.04.2002.
Povjerenje potrošača u porastu
Razvijena tržišta kapitala promptno reagiraju na objavljene ekonomske indikatore. Tako su sredinom ožujka svi s nestrpljenjem očekivali odluku američke centralne banke odnosno njezinog odbora, FOMC, o kretanju kamatnih stopa. FED se odlučio da ne mijenja kamatnu stopu na federalne fondove, kao i na posljednjem sastanku u siječnju. No svoj je stav prema vođenju monetarne politike promijenio sa ekspanzivnog na neutralni. To je ujedno i prvi signal da će se možda već na slijedećem sastanku (koji je u svibnju), ovaj odbor odlučiti na podizanje kamatnih stopa. Podizanje će ovisiti prvenstveno o stopi nezaposlenosti. Ukoliko dođe do smanjenja ili nepromijenjene stope nezaposlenosti, vrlo je vjerojatno da će doći i do dizanja kamatnih stopa, a to znači i do pada aktivnosti na tržištu dionica. Trenutna je stopa nezaposlenosti 5.5%, dok je maksimalna nezaposlenost bila u prosincu i iznosila je 5.8%.
Prošloga su pak tjedna investitori očekivali objavu tzv. indeksa povjerenja potrošača. Ovaj indeks objavljuje privatni istraživački institut, The Conference Board, na način da putem pošte ispita pet tisuća američkih domaćinstava. Tako je navedeni indeks skočio u ožujku na 110.2, dok je samo mjesec dana ranije, u veljači, iznosio 95.0, a većina je ekonomista očekivala indeks na razini od 98.0. Povjerenje potrošača "podgrijano" je prvenstveno poboljšanjem na tržištu rada i poboljšanim ekonomskim uvjetima. To dovodi do veće potrošnje, koja čini dvije trećine bruto društvenog proizvoda, i jasno do jačeg ekonomskog rasta (inače, rast GDP-a po mnogim prognozama iznosit će 6%). Indeks povjerenja potrošača dosegao je svoj maksimum od kolovoza prošle godine. Dionice su odmah nakon objave reagirale rastom, dok su cijene obveznica bile u minusu. Ipak, u drugom je dijelu dana rast bio umjereniji, iz razloga što se očekuju financijska izvješća i postoji strah da je rast cijena dionica nadmašio rast profita kompanija. Uz ovaj indeks, The Conference Board objavljuje i tzv. present situation index, koji mjeri kako potrošači gledaju na sadašnje ekonomsko stanje. On je skočio sa 96.4 u veljači na 111.5 u ožujku, zabilježivši najveći mjesečni skok u posljednjih 25 godina. Isto je tako objavljen i tzv. expectations index, koji mjeri kako potrošači gledaju na budućnost. Taj je indeks skočio sa 109.3 na 94.0, što je najveći skok u posljednjih deset godina. Malo je smiješno kad vidimo koje sve pokazatelje u Americi imaju i što se sve ne prati. Ovi su indeksi samo mali primjer redovito objavljivanih ekonomskih indikatora.