14.04.2005.
Pravila korektnog postupanja kod rješavanja šteta iz osiguranja
Nedavna, u medijima izišla, priča ogorčenog osiguranika koji je imao osiguran klima uređaj "od svih rizika”), a kojemu je osiguratelj unatoč tomu, i to s priličnim vremenskim odmakom, odgovorio da nema pravo na odštetu, ilustracija je lošeg odnosa "osiguratelj - osiguranik/oštećenik". Naravno, ne ulazeći u to tko je u konkretnom slučaju u pravu, općenito rečeno - pravila ponašanja osiguratelja kod obrade i isplate štete iz osiguranja su, u najmanju ruku, netransparentna i osiguranicima/oštećenicima uglavnom nepoznata. Ne samo kod nas, već i u ostatku svijeta. Upravo stoga je Savjet OECD-a (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj) 24. studenoga 2004. g. prihvatio Pravila o korektnom postupanju pri rješavanju šteta iz osiguranja, koja je izradio njegov Odbor za osiguranje. Pravila korektnog postupanja su neobvezatna, a kao preporuka su upućena državama članicama, očekujući od njih da će od osiguratelja tražiti postupanje po tim pravilima. jer, i sa stajališta osiguratelja upravljanje poslovima rješavanja šteta iz osiguranja je ključna sastavnica konkurentnosti među osigurateljima i uvjet poboljšanja imagea djelatnosti osiguranja. OECD ide korak dalje: očekuje da će osiguratelji ne samo prihvatiti pravila iz njegove preporuke, već i da će razraditi i primijeniti programe upoznavanja javnosti s pitanjima koja se javljaju uz postupak obrade i isplate šteta iz osiguranja. U našoj (osigurateljnoj) javnosti spomenuta pravila nisu naišla na oduševljeni prijem, a ni tijela državne administracije nisu se našla ponukanim učiniti nešto da ih javnost upozna, iako je donošenje novoga Zakona o osiguranju, koje je upravo u tijeku, prava prigoda za takvo nešto. Da vidimo što to određuju OECD-ova Pravila korektnog ponašanja:
1. Prijava štete - osiguratelj je obvezan izdati policu (ugovor o osiguranju) na lako razumljivom jeziku s točnim navodima što je osiguranjem pokriveno, a što nije. Uz to osiguratelj je dužan od potpisa polčice ugovaratelju osiguranja priopćiti njegova prava i obveze iz ugovora. To je dužan i kod prijave štetnog događaja. Posebno, dužnost smanjenja štete i prijave nastanka štete u primjerenom vremenskom roku. Osiguratelj je obvezan poduzeti sve što je moguće kako bi provjerio i ocijenio opseg štete prije izvođenja bilo kakvog otklanjanja štetnih posljedica. Obrazac kojega treba ispuniti osiguranik/oštećenik po želji osiguratelja ovaj mu je dužan predati s točnim uputama i informacijama što mu valja činiti.
2. Zaprimanje odštetnog zahtjeva - služba procjene i obrade štete mora osiguraniku/oštećeniku biti što pristupačnija. Ona je dužna pismeno potvrditi primitak odštetnog zahtjeva, a ako se pokaže da odštetni zahtjev nije moguće riješiti u kratkom roku o tome je dužna izvijestiti podnositelja navodeći razloge. Ukoliko pak definitivno odbija odštetni zahtjev dužna je poslati obrazloženo rješenje zašto se zahtjev odbija, odnosno, zašto je neutemeljen.
3. Štetovni spis i postupak rješavanja štete - osiguratelj je dužan formirati štetovni spis sa svim potrebnim podacima o podnositelju odštetnog zahtjeva, osiguranju, datumu primitka, datumu nastanka štetnog događaja, opisom nastale štete, informacijom o podnositelju zahtjeva i datumu procjene štete, samom procjenom vještaka, datumima i iznosima isplata odnosno datumom odbijanja, datumom i kratkom bilješkom o kontaktima s osiguranikom/oštećenikom i datumom zatvaranja spisa. Dakle, sažetak povijesti "bolesti" nekog odštetnog zahtjeva.
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!