09.03.2006.
Proljeće
Prvi pupoljci na mladom bademu već polako pokazuju svoju ljepotu i najavljuju proljeće. No, dok nastaje ovaj tekst, i pahuljice snijega romantično padaju kao da žele reći da zimi još nije kraj i da će se u gorskim krajevima još govoriti o lancima na kotačima. Bilo kako bilo, tema je već izabrana, a proljeće sigurno dolazi za koji tjedan. Što raditi s automobilom poslije hladne zime i njegovog korištenja u otežanim uvjetima? Nekada smo, kao mladi mehaničari, napornim vlasnicima znali reći da treba zimski zrak u gumama zamijeniti proljetnim, i onda se iza kantuna slatko smijali. Kako u svakoj šali ima malo istine, ne bi bilo loše, što nema veze ni s proljećem, ni s ostalim godišnjim dobima, u vaše gume upuhati dušik. To je plin koji povoljno djeluje na trajnost i bolju elastičnost gume i koji ostaje u gumi dok se ne probuši. Neki odmah odustaju, čim čuju da je riječ o plinu, misleći da je zapaljiv i da može doći do eksplozije. Bez straha, on je potpuno bezopasan i već ga mnogi vulkanizeri koriste. U ono prošlo vrijeme, stvarno je trebalo i "zimsko" ulje mijenjati s onim "ljetnim", no to smo već davno prevazišli, i motorna ulja koja se sada koriste, ostaju u motoru cijelu godinu. Kad sunce bude jače pripeklo i kad više od snijega ne bude opasnosti, svakako svoj auto detaljno operite, kako s vanjske, tako i unutrašnje strane. Ono što je dosta važno, naročito kod starijih automobila, za koje vlasnici znaju da još neće u prodaju, je pranje donjeg dijela, tj. trbuha. Sami ćete vrlo teško to učiniti jer je šmrkom teško doći do skrivenih mjesta, koja su i najopasnija, budući se tamo skupila zaostala sol sa ceste i polako radi svoj posao, tj. rupicu na limu. Isto je kao s karijesom u zubu. Ispočetka je to mala rupica, a ako je zanemarite i ne sanirate na vrijeme, mali, sitni i brzi popravak, narast će do problema koga treba riješavati kod autolimara i lakirera. Spomenuto podno pranje najbolje je obaviti u autopraonici, gdje vas za desetak kuna poštede mukotrpnog saginjanja ispod auta i gađanja pravih mjesta koje morate posebno dobro oprati. Tamo auto sam klizi po traci, a ispod njega mlaz tople vode pod tlakom ispere sve zimske grijehe. Ipak ne bi bilo loše kad se vozilo dobro iscjedi i osuši s njim ići na kanal ili dizalicu i prekontrolirati da li ima bilo kakvih oštećenja, jer osim soli, i pijesak koji se posipava protiv proklizavanja, katapultiran s gume kotača, može negdje oštetiti zaštitni sloj. To obično nije slučaj na novijim automobilima, koji su posebno zaštićeni protiv takvih oštećenja i imaju i dvanaestgodišnju garanciju na prohrđavanje, no starija vozila tome su dosta podložna. I novi automobili mogu imati takvih problema, ako su nekad imali veća oštećenje u prometnoj nezgodi, a prilikom popravka zaštita nije izvedena po pravilu struke, ili su korišteni zamijenski limarski dijelovi ne baš dobre kvalitete. Tada se na limu počinju pojavljivati pupoljci, ali ne oni bijeli, kao s početka teksta, nego smeđkasti, koji bez obzira na proljeće svoje "cvjetove" šire sve više i više, dok se oni ne izgube, a na istom mjestu nastane rupa. Ako ste uočili početak hrđe, reagirajte odmah. Malo brusnog papira, temeljne boje i laka koji odgovara boji vašeg auta, riješit će moguće probleme. Toliko oko karoserije. Onaj koji je najviše patio zbog niskih temperatura i bio opterećen, ponekad iznad svojih mogućnosti, zove se akumulator. Pogledajte u kakvom je stanju. Ako imate običnu varijantu, koja je i najčešća i gdje se može kontrolirati nivo elektrolita u pojedinom otvoru - ćeliji, odvijte čepove i provjerite ako je nivo do propisane oznake ili par milimetara iznad tih okomitih ćelija. Nije li tome tako, dolijte isključivo destiliranu vodu i produžite mu vijek. Bude li oko priključnih klema bijelih ili svijetlo plavih naslaga i taloga, demontirajte kleme, čeličnom četkom dobro ih očistite, kao i polove akumulatora, namažite tankim slojem masti i vratite ih na mjesto. Prije otkopčavanja klema, budite sigurni da vam radio nije kodiran, jer ako je tome tako, a ne znate kod, više ga bez pomoći radio servisa nećete upaliti. U zimskim uvjetima sigurno ste potrošili dosta tekućine za pranje stakla i oštetili metlice brisača. Kad prođe zima, možete prijeći na ljetnu tekućinu, bez "minusa" alii nemojte pretjeravati s miješanjem. Idealan odnos je dvije trećine vode i jedna trećina sredstva za pranje. "Jače" mješanje stvara previše pjene, a neke tekućine još uvijek nepovopljno djeluju na boju automobila. Ako metlice prilikom brisanja ostavljaju trag, zamijenite ih. Premalo koštaju da bi škiljili kroz staklo i nagađali što se događa ispred vas, pa još i izazvali saobraćajku. Da vam se ne dogodi kao mladom dečku iz Imotskog, gdje je Mercedes zakon i kojemu je otac dao takav auto i upozorio ga da pazi kako vozi. Mladić se ipak slupao, a za kaznu mu je otac kupio novoga BMW-a...........pa neka ga bude sram!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.