Grije li ga, grije, a gdje je još pravo ljeto i visoke temperature. Ako već sada bježimo u hlad, što će tek biti kad stvarno pripeče. Ljudi će se hladiti klimom ili potocima piva, psi će istezati jezike do poda, a pregrijani motori automobila reagirat će tako što će iz sistema za hlađenje izbljuvati svu vodu ili tekućinu hlađenja. Tako će nam dati do znanja da im je zaista dosta i da konačno treba zaustaviti automobil, odnosno ugasiti motor. A nije da kazaljka ili crvena lampica na instrumentnoj tabli nisu upozoravale da će se to dogoditi, no pojedini vozači na takva upozorenja reagiraju kao narkomani, pa u tim trenucima misle, možda se baš neće dogoditi najgore, možda ću ipak stići do neke radione, možda...No, najgore se za motor, itekako može dogoditi, makar treba reći da vozač mora biti ili pri velikim novcima, pa ga baš briga koliko će popravak koštati, ili treba imati tvrdo srce i dopustiti motoru da se bori do zadnjeg stupnja, počinje usporavati i na kraju zariba, tj. zablokira. I ako netko misli da si to nitko neće dozvoliti, vara se! Nije se jedanput dogodilo da se, zbog velikog pregrijavanja motora, kada se svi njegovi dijelovi šire i istežu, klip u cilindru više nema kamo širiti i jednostavno blokira u cilindru. Nekada je to značilo siguran generalni popravak, dok se danas sve više mijenja kompletan motor, bilo novim, bilo upotrebljavanim. Naravno da za nastajanje takvog kvara treba imati totalno pomanjkanje uma, ili se radi o životu ili smrti. Ponovimo da su takvi kvarovi relativno rijetki, jer prije toga obično probije, tj. izgori brtva glave, čija zamjena isto dosta košta, ali kud i kamo manje od prije navedenog blokiranja motora. Dakle, na tabli postoji kazaljka ili signalna lampica temperature vode. Ovo druga opcija gore je rješenje, jer kad se lampica upali, obično je već kasno i voda kuha, ali ako se automobil zaustavi na vrijeme, još uvijek se problem može riješiti manjim popravcima. No, kad kazaljka temperature počinje svoj hod prema visinama, tj. nije na poziciji na kojoj ste je navikli vidjeti, hvatajte prvo slobodno mjesto gdje ćete se zaustaviti, pazeći da panici ne podletite pod nailazeća vozila. Prva i najveća greška, što ponekad čine i oni koji imaju neki pojam o automobilu, je trenutačno otvaranje čepa hladnjaka ili posude hlađenja. Učinite li to, računajte najmanje na dobre opekline ruke, jer je kipuća voda ili tekućina iznad sto stupnjeva i pod tlakom. Približite li nos čepu, kako bi odmah vidjeli ima li tekućine, mlaz vam može dospjeti na lice i zauvijek ga nagrditi. Važno je ne biti nervozan, jer se nervozom nikad nište ne postiže, a motor se ništa neće dogoditi ako ga pustite da se malo ohladi. Dapače, to obavezno i treba učiniti i tek tada, nakon desetak minuta, rukom, na koju ste namotali debeli sloj neke tkanine, lagano odvrnuti čep, mic po mic, puštajući polako da se tlak u sistemu padne. Za ulijevanje nove količine vode u sistem, trebalo bi pričekati da se motor dobro ohladi, jer nije dobro hladnu vodu nalijevati u pregrijani motor. Ako se do tada nije dogodio jači kvar, postoji mogućnost da, zbog velike razlike u temperaturi pukne blok, a onda ste si dali troška. Kad ste ulili frišku vodu do oznake, ukoliko postoji ventil za odzračivanje sistema, obavezno morate izvršiti to odzračivanje, a ako ne znate, obavezno zovite pomoć na cesti ili vučnu službu, jer će vas manje koštati nego da s tako neodzračenim sistemom nastavite vožnju. Ako motor nema tog ventila, koji se obično nalazi na gornjoj cijevi hladnjaka ili na cijevima koje vode u grijač kabine, nakon paljenja motora i njegovog zagrijavanja opipajte gornju i donju cijev hladnjaka. Ako su isto tople, dobra je vijest da je termostat ispravan, tj. otvara, jer pušta cirkulaciju vode kroz cijeli sistem i hladnjak vode. Nije li tako, odnosno gornja cijev je topla, a donja hladnija, on je defektan. Treba vidjeti njegov smještaj na motoru i mogućnost da ga izvadite iz kućišta u kojem je smješten. U ovim toplim danima, sve do jeseni, on nema preveliku funkciju, budući da je uglavnom, stalno otvoren, no krajem ljeta, obavezno ga treba ugraditi, jer na niskim temperaturama, on je itekako važan. Ako se uložak termostata iz kućišta ne može eliminirati jednostavnim vađenjem, nego je on sastavni dio kućišta, odnosno nema ga se kuda izvaditi, u slučaju potrebe, jačim kliještima može ga se, savijanjem "razbiti" i kućište ponovo vratiti na mjesto. U idućem broju pozabavit ćemo se hladnjakom i temoprekidačem.