07.12.2000.
Sigurnosni pojas i kaciga redovna praksa vozača?
Uporaba sigurnosnih pojaseva i zaštitnih kaciga obveza je po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa. No, kao i s većinom drugih obveza, i ove se obveze svakodnevno krše. Ta kršenja ponekad, doduše rijetko, završavaju (mandatnim) kaznama, a ponekad, nažalost, teškim posljedicama, smrću i ozljedama. Prema službenim podacima MUP-a za 1999.g., od 141 352 vozača i putnika - sudionika prometnih nezgoda (kojih je u 1998. g. bilo 136.610) bilo je 116.310 ili 82,3% vozača i putnika osobnih automobila, a 3351 ili 24% vozača i putnika motocikla i mopeda. Od toga broja njih 83.460 ili 71,8% tijekom vožnje bilo je vezano sigurnosnim pojasom, a samo 771 ili 23% koristilo je zaštitnu kacigu. Od 352 poginula u osobnim automobilima, njih 218 ili 61,9% nije bilo vezano sigurnosnim pojasom, a 134 ili 38,1% njih bilo je vezano. Osobito su zabrinjavajući podaci o (ne)nošenju zaštitne kacige. Od 59 poginulih na mopedima ili motociklima 49 ili 83,1% u trenutku nezgode na glavi nije imalo zaštitnu kacigu. Samo 16,9% stradalih nosilo je kacigu! Podaci su zastrašujući, a njihova objava izgleda dopire do svijesti vrlo malog broja zainteresiranih stručnjaka, dok pretežni dio potencijalno zainteresiranih za takve podatke ili ne zna ili za njih ne haje. Zanimljivo je da ne postoje statistički podaci osiguravajućih društava u koliko slučajeva su, zbog neuporabe sigurnosnih pojaseva ili zaštitne kacige odbili ili umanjili odštetu oštećenima ili njihovim nasljednicima. A, znamo, da neuporaba sigurnosnih pojaseva i nenošenje zaštitne kacige predstavlja ponašanje oštećenoga kojim sam uzrokuje ili suuzrokuje nastanak nesreće i štete, te da je to, stoga, opravdan razlog po Zakonu o obveznim odnosima, za uporabu kriterija (su)odgovornosti za nastalu štetu. Korištenje prava na kriterij (su)odgovornosti za vlastitu štetu i umanjenje odštete predstavlja građanskopravnu sankciju kao pandan onoj kaznenoj, na koju osiguratelji ne mogu utjecati. No, zato bi mogli stimulirati vezivanje sigurnosnim pojasevima i uporabu zaštitne kacige kroz odobravanje popusta kod osiguranja onim vozačima koji disciplinirano rabe sigurnosne pojaseve i upotrebljavaju zaštitnu kacigu. Naravno, potrebna je uska suradnja osiguratelja i policije, jer bi policijska evidencija o kaznama za takve prekršaje bila osnova za odobravanje popusta na premiju onim vozačima koji nisu učinili prekršaj nevezivanja odnosno neuporabe zaštitne kacige. Naš izum? Nipošto! U nama susjednoj Italiji, mučeni istom mukom, osiguratelji su postupili na navedeni način. Kažu da su neuporabe sigurnosnih pojaseva i zaštitnih kaciga, otkad su to uveli, prepolovljeni. Uostalom, spašavanje samo jednog ljudskog života vrijedno je takvog pokušaja. A predloženi način suradnje policije i osiguratelja mogao bi biti jedan od segmenata zajedničkog Nacionalnog programa sigurnosti u prometu.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene