01.06.2000.
Smanjenje vrijednosti kod starijih vozila
Smanjenje vrijednosti vozila nakon popravka oštećenja uzrokovanih u prometnoj nesreći javlja se kao specifičan vid štete, koju, prema našim pozitivnim propisima (načelo: vraćanje oštećenoga u stanje koje je prethodilo nezgodi i šteti), oštećeni ima pravo tražiti od štetnika. Uvjete i kriterije odmjeravanja odštete za smanjenu vrijednost vozila uglavnom su određivali jači gospodarski subjekti, a to znači - osiguravatelji. Pri tome se vodilo računa o tržišnim prilikama na našem području, o vrijednosti novih i starih vozila, o vrijednosti oštećenih dijelova (dilema: odobriti nove ili popraviti oštećene) i sl. Opći zaključak je: naknada štete zbog umanjenja popravljenog vozila kod nas je nesrazmjerno češća i veća od slične naknade u inozemstvu. Naime, kod nas vozila vrijede više, dijelovi su skuplji, pa se češće i radije pristupa popravku oštećenih, dok se vani u pravilu pristupa ugradnji novih zamjenskih dijelova. Na koncu, kod nas na tržištu vrijede i stara vozila i to znatno više od sličnih u inozemstvu. Inozemni osiguratelji za smanjenu vrijednost popravljenih vozila daju vrlo rijetko naknadu i to doista u izuzetnim slučajevima kod kojih se radi o vrlo velikim oštećenjima i o gotovo novim vozilima (do godinu - dvije starosti). Naši osiguratelji su u svojim internim uputama, koje su prihvatili i vještaci, odredili granicu od 4 godine starosti: vozila starija od 4 godine nisu imala stavku: smanjenje vrijednosti. Međutim, sudovi su češće probijali tu granicu dosuđujući naknadu za umanjenu vrijednost i za vozila starija od četiri godine. U jednoj odluci Vrhovni sud Hrvatske (br. Rev. 1027/95 od 26.XI. 1998. g.) kaže: "Odlučujući o dijelu odštetnog zahtjeva kojim se traži naknada štete zbog umanjenja vrijednosti tužiteljičina osobnog vozila, sudovi su samo na osnovi činjenica da je u vrijeme nastanka štetnog događaja vozilo bilo staro pet godina s prijeđenih 54.000 km, prihvativši mišljenje vještaka da kod vozila te starosti i rabljenosti ne dolazi do umanjenja tržišne vrijednosti, isti zahtjev ocijenili neosnovanim. U reviziji se osnovano ističe da do umanjenja prometne vrijednosti nakon izvršenog popravka vozila može doći i kod vozila navedene starosti i trošnosti, a što ovisi o vrsti i opsegu oštećenja nastalih na vozilu, jer je nedvojbeno da će nakon popravka znatnijih oštećenja, a poglavito onih kojima bi bila narušena statika vozila, prilikom prodaje biti ostvarena manja prodajna cijena... Stoga je kod ocjene pitanja je li i u kojoj visini došlo do umanjenja tržišne vrijednosti vozila trebalo ocijeniti vrstu i opseg izvršenog popravka, a što sudovi zbog pogrešnog pravnog pristupa nisu učinili...
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!
Porezi i financije
Koja će biti najtraženija zanimanja u 2025. godini?
Donosimo kratak pregled zanimanja za koja se predviđa da će biti najtraženija u 2025. godini, s posebnim naglaskom na Hrvatsku