Za starije osobe, pored nemogućeg ili otežanog financiranja budućeg spora, izgledna parnica od pet i više godina dodatni je rizik kojemu se ne bi bilo dobro izložiti


Đ.S.-u je likvidator jednog našeg osiguratelja nanio nepravdu isplativši protivnoj stranci odštetu unatoč njegovom protivljenju i tvrdnji da nije kriv za nezgodu, te rješenju Prekršajnog suda da nema dokaza o njegovoj krivnji. Ogorčen riječima likvidatora koji ga upućuje da svoje pravo („čišćenje police“ s koje je isplaćena odšteta i time ponovnu uspostavu prava na bonus kod sklapanja novog ugovora o obveznom osiguranju od automobilske odgovornosti) ostvari putem suda, u svojem pismu argumentira svoj zahtjev da mu se polica „očisti“ u mirnom postupku i slijedećom rečenicom: „ ...Sada bi trebala uslijediti tužba sudu, koja će koštati nekoliko tisuća kuna, koje mogu naprositi pred Katedralom. Ono što je daljnji problem je vrijeme. Biblija u 90. psalmu, stavak/citat 10. kaže da ljudski vijek traje 70 godina, a u malo snažnijeg čovjeka 80 godina i odlijećemo kao cvijet. Sada sam u 66. godini i ne vjerujem da bih mogao dočekati tu sudsku odluku...“ 

Đ.S. vjerojatno polazi od općepoznate činjenice da, zbog načina rada naših sudova, parnica na koju je upućen može trajati godinama. Dakle, za starije osobe, pored nemogućeg ili otežanog financiranja budućeg spora, izgledna parnica od pet i više godina dodatni je rizik kojemu se ne bi bilo dobro izložiti.

Prema tome, bolje je sklopiti makar i nepovoljnu nagodbu, nego se upuštati u rizik parnice čiji se završetak ne nazire do kraja života oštećene osobe. Znaju li osiguratelji za taj morbidni adut i koriste li ga u pregovorima s oštećenima kako bi im smanjili odštetu?

Ne vjerujemo u takvu mogućnost, jer bi to doista značilo kršenje najosnovnijih etičkih načela općenito, a  osigurateljne struke posebno. No, uporno upućivanje starijih osoba na sud za iste stvari stvara opravdanu sumnju da se to radi namjerno, jer faktor vremena im ne ide u prilog. Naprotiv, ide u prilog jačoj stranci – osiguratelju. Ako baš postoji prijepor o pravu, bolje rješenje je predložiti rješavanje spora pred izvansudskim tijelima, recimo pred  Centrom za mirenje Hrvatskog ureda za osiguranje, koji je i osnovan u svrhu bržeg rješavanja sporova osiguratelj - osiguranik/oštećenik.