09.07.2014.
Šteta u Europi, odšteta u Hrvatskoj

Naš čitatelj S. A. imao je prometnu nezgodu u Grazu, u kojoj mu je lakše oštećeno vozilo, a za štetu je kriv (odgovoran) vozač austrijskog vozila koji je zbog držanja kratkog odstojanja naletio na njegovo vozilo zaustavljeno na semaforu. Razmijenio je podatke s austrijskim vozačem i, kako je vozilo bilo pokretno, vratio se u Zagreb. Pita: „…nešto sam čuo da sada tu štetu mogu naknaditi i u Hrvatskoj, pa molim informaciju kome da se obratim…“.
Od ulaska Hrvatske u Europsku uniju i dana stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, dakle, od 1. srpnja 2013. g., hrvatski građani koji pretrpe prometnu nesreću i štetu u nekoj od zemalja članica EU (ili u nekoj od zemalja članica sustava zelene karte, a koju im uzrokuje vozilo registrirano u nekoj od zemalja članica EU) postupak naknade štete mogu provesti i u Hrvatskoj.
Oštećeni se s odštetnim zahtjevom javlja ovlaštenom predstavniku za rješavanje šteta stranog osiguratelja čiji je osiguranik uzrokovao (skrivio) štetu. Naime, temeljem odredbi EU prava osiguranja od odgovornosti za štete uzrokovane uporabom motornog vozila, svaki osiguratelj iz neke od zemalja članica EU mora imenovati ovlaštenog predstavnika za rješavanje šteta u drugoj državi članici. Taj ovlašteni predstavnik u ime i za račun odgovornog osiguratelja prikuplja informacije, poduzima mjere potrebne za rješavanje šteta te u državi stalnog prebivališta oštećene osobe vrši isplatu odštete (čl. 47. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu). Ovlašteni predstavnik je dužan u roku od tri mjeseca, računajući od dana podnošenja odštetnog zahtjeva, oštećenoj osobi dostaviti obrazloženu ponudu za naknadu štete, ako su odgovornost za štetu i visina štete nesporni, ili utemeljeni odgovor ako su odgovornost ili visina štete sporni.
Ako ovlašteni predstavnik ne postupi u propisanom roku i ne riješi odštetni zahtjev oštećene osobe, oštećena osoba ima pravo obratiti se hrvatskom Uredu za naknadu (čl. 57.st.4.t.1. Zakona), koji je u daljnjem roku od dva mjeseca dužan riješiti odštetni zahtjev i isplatiti oštećenome naknadu na teret sredstava Garancijskog fonda. Tko je ovlašteni predstavnik za rješavanje šteta stranog osiguratelja čiji je osiguranik uzrokovao/ skrivio štetu - oštećeni će lako saznati putem Informacijskog centra Hrvatskog ureda za osiguranje. Naravno, oštećeni ne mora iskoristiti ovu pogodnost ostvarivanja naknade preko ovlaštenog predstavnika u Hrvatskoj. Njemu ostaje mogućnost da naknadu štete traži izravno od počinitelja štete ili njegovog osiguratelja od odgovornosti u inozemstvu. Izbor je dakle na oštećenome.
Izdvojeni članci
Porezi i financije
Koja će biti najtraženija zanimanja u 2025. godini?
Donosimo kratak pregled zanimanja za koja se predviđa da će biti najtraženija u 2025. godini, s posebnim naglaskom na Hrvatsku