Trajekt je poveznica između dviju cesta, namijenjen upravo nastavku prometa motornih vozila i u tom smislu između njega i, recimo, garaže u kojoj prometuju vozila s uredno plaćenom parkirnom kartom, nema nikakve razlike.


Naš čitatelj M.S. iz Z. javlja nam se s problemom štete na trajektu, koja se dogodila na način da je jedno vozilo stajalo „…u tra­ci, parkiran, nije bio upaljen, drugi automobil je udario u njega …“. Kvaka je u tome što „…osiguravajuće društvo au­tomobila koji je udario u parkirani automobil je odbilo štetu pozivajući sa da prostor broda nije javna površina prema čl. 22. St. 3. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu„. Takvo stajalište toga osiguratelja vrlo je dobar odraz razmišljanja i ponašanja nekih osiguratelja koja imaju za pos­ljedicu stvaranje vrlo loše slike o osigurateljima u (vo­začkoj) javnosti.

Stječe se dojam kako će sve učiniti samo da ne plate štetu koju bi morali platiti i zbog koje se i zakonom pro­pisuje obvezno osiguranje vlasnika/korisnika vozila. E pa, pogledajmo čl. 22. St. 3. Zakona na koji se poziva neki nadobudni referent osi­guratelja koji si je stavio u zadatak da kroz zakidanje oštećenih pribavi korist svo­me gospodaru. 

Dakle, čl. 23. st.3. glasi : „Ugovorom o osiguranju iz stavka 1. ovoga članka po­krivene štete su štete nastale od vozila koja se kreću javnim cestama i ostalim površinama na kojima se odvija promet…“ Nije li već lek­sičkom metodom tumačenja propisa lako doći do zak­ljučka da je osiguratelj od­govoran i za štetu koju njegov osiguranik kod ukrcaja, iskrcaja i manevriranja na trajektnoj površini uzrokuje nekoj trećoj osobi?

Citirani Zakon lijepo ka­že da su pokrivene štete na javnim cestama, ali i ostalim površinama na kojima se odvija promet! Trajekt je poveznica između dviju cesta, namijenjen upravo nastavku prometa motornih vozila i u tom smislu između njega i, recimo, garaže u kojoj prometuju vozila s uredno plaćenom parkir­nom kartom, nema nikakve razlike.

No, ako uz leksičku me­todu tumačenja propisa pri­mjenimo i teleološku metodu (tražimo svrhu propisa), onda je jasno da je svrha pro­pisivanja obveznog osi­guranja od odgovornosti vlasnika/korisnika motornih vozila u prvom redu zaštita trećih oštećenih osoba, ali i zaštita samih štetnika/osiguranika, od šteta koje nastaju u prometu motornih vozila, njihovim pogonom ili upo­rabom na površinama na ko­jima se odvija javni pro­met. Jedna od takvih je i površina trajekta. To tim prije što za djela vozača vo­zila kod ukrcaja, iskrcaja ili manevriranja na toj površini ne odgovara brodar, nego sam vozač.