19.03.2014.
(S)udar vozila na trajektu - odgovara li osiguratelj za štetu
Naš čitatelj M.S. iz Z. javlja nam se s problemom štete na trajektu, koja se dogodila na način da je jedno vozilo stajalo „…u traci, parkiran, nije bio upaljen, drugi automobil je udario u njega …“. Kvaka je u tome što „…osiguravajuće društvo automobila koji je udario u parkirani automobil je odbilo štetu pozivajući sa da prostor broda nije javna površina prema čl. 22. St. 3. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu„. Takvo stajalište toga osiguratelja vrlo je dobar odraz razmišljanja i ponašanja nekih osiguratelja koja imaju za posljedicu stvaranje vrlo loše slike o osigurateljima u (vozačkoj) javnosti.
Stječe se dojam kako će sve učiniti samo da ne plate štetu koju bi morali platiti i zbog koje se i zakonom propisuje obvezno osiguranje vlasnika/korisnika vozila. E pa, pogledajmo čl. 22. St. 3. Zakona na koji se poziva neki nadobudni referent osiguratelja koji si je stavio u zadatak da kroz zakidanje oštećenih pribavi korist svome gospodaru.
Dakle, čl. 23. st.3. glasi : „Ugovorom o osiguranju iz stavka 1. ovoga članka pokrivene štete su štete nastale od vozila koja se kreću javnim cestama i ostalim površinama na kojima se odvija promet…“ Nije li već leksičkom metodom tumačenja propisa lako doći do zaključka da je osiguratelj odgovoran i za štetu koju njegov osiguranik kod ukrcaja, iskrcaja i manevriranja na trajektnoj površini uzrokuje nekoj trećoj osobi?
Citirani Zakon lijepo kaže da su pokrivene štete na javnim cestama, ali i ostalim površinama na kojima se odvija promet! Trajekt je poveznica između dviju cesta, namijenjen upravo nastavku prometa motornih vozila i u tom smislu između njega i, recimo, garaže u kojoj prometuju vozila s uredno plaćenom parkirnom kartom, nema nikakve razlike.
No, ako uz leksičku metodu tumačenja propisa primjenimo i teleološku metodu (tražimo svrhu propisa), onda je jasno da je svrha propisivanja obveznog osiguranja od odgovornosti vlasnika/korisnika motornih vozila u prvom redu zaštita trećih oštećenih osoba, ali i zaštita samih štetnika/osiguranika, od šteta koje nastaju u prometu motornih vozila, njihovim pogonom ili uporabom na površinama na kojima se odvija javni promet. Jedna od takvih je i površina trajekta. To tim prije što za djela vozača vozila kod ukrcaja, iskrcaja ili manevriranja na toj površini ne odgovara brodar, nego sam vozač.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez