Načrčkani papirić s navedenim iznosima nije nikakav dokument koji bi obvezivao osiguratelja i bio je u isključivoj funkciji nagovora čovjeka da se zaključi osiguranje.


Povodom napisa u jednom dnevnom listu o slu­čaju u kojemu se jedan gra­đanin žali da mu je osiguratelj X „ukrao“ novac kroz kršenje obveze o isplati ugo­vorenog iznosa osigurnine u osiguranju života, dobili smo razne reakcije naših čitatelja. 

Kao što je to i uobičajeno, jedni osuđuju osiguratelja ko­ji „uzima malom čovjeku njegovu ušteđevinu „,izjed­na­čujući sve osiguratelje ge­neralizirajući slučaj prema onoj „svi su oni jednaki“. 

Drugi su pak solidarni s osigurateljem jer je „rađeno sve po zakonu“, dok su treći oprezni u zauzimanju pozicije, jer im „nedostaje informacija o suštini problema”. Slučaj i ne bi bio interesantan da se nije dogodio upravo u vrijeme eskalacije krize zvane „franak“, koji je, su­deći po reakcijama čitatelja, vrlo vjerojatno inspirirao i ovaj slučaj.

Iako nema potpunih in­formacija o konkretnom slu­čaju „opljačkanog“ osigura­nika, razvidno je slijedeće: kod sklapanja desetgodiš­njeg ugovora o osiguranju životu zastupnik osiguratelja X mu je na papiriću, koji ne predstavlja nikakav službeni dokument, napisao koliko će dobiti osigurnine kod isteka ugovora o osiguranju (ugo­vorena osigurnina uvećana za dobit); kad je došlo vrijeme isplate osigurnine, ob­računati iznos nije odgo­varao „obećanom“, što je i izazvalo bijes osiguranika, koji je svoje životno osiguranje usporedio sa štednjom u banci i vjerojatnim iznosom kamata koje bi na taj depozit dobio nakon njego­vog isteka. 

Osiguratelj X se nije upuš­tao u polemiku ni s osiguranikom ni s novinarima, kratko izjavivši da je „sve rađeno poštujući zakonske propise”. Naravno da je takav odgovor najlošija komuni­kacija, jer uopće ne pogađa srž problema. A problem je nastao onoga trenutka kad je kod sklapanja ugovora čov­jeku obećana sigurna dobit, a ne kao vjerojatna i nesigurna, koja ovisi o mnogim činiteljima, koji su često pu­ta i izvan mogućnosti samog osiguratelja.

Načrčkani papirić s navedenim iznosima nije nikakav dokument koji bi obvezivao osiguratelja i bio je u isklju­čivoj funkciji nagovora čov­jeka da se zaključi osigura­nje.

Da je budućem (nesretnom) osiguraniku objašnje­no što je životno osiguranje, da to nije isto što i depozit u banci, da na iznos koji ga čeka na isteku ugovora ut­ječu porezni propisi (koriš­tenje poreznih olakšica tije­kom trajanja ugovora), da dobit nije garantirana (osim ako je tako ugovoreno i kupljen proizvod s garantiranom stopom kamate, što na tržištu u to vrijeme vjerojatno nije ni postojalo), da je prvenstvena svrha životnog osiguranja rizik smrti i do­življenja, a ne bankarska šte­dnja itd., problema vjerojatno ne bi bilo. Osim što, mož­da, ugovor ne bi bio ni sk­lopljen, što zastupnik, a to znači: osiguratelj, nije htio riskirati.

Ovako ispada da se sve može raditi po zakonu, a da ipak uradak ispadne supro­tan onome što je svrha sa­mog zakona.