02.07.2014.
Tko odgovara za štete od zrakoplova?
„Eto, i to smo doživjeli! Da nam avioni padaju na terase i u dvorišta. Zanima me, pošto živim kraj aerodroma gdje takvi aviončići svakodnevno uzlijeću, vježbaju, slijeću, izbacuju padobrance i slično, tko u Hrvatskoj jamči za štete od tih aparata i u vezi s njima. Tim prije što je većina njih strano vlasništvo, austrijski, njemački, češki...“, pita naš čitatelj Z. L.
Doista, štete od zrakoplova na sreću nisu česte. No, zakonodavac je ipak vodio računa i o toj opasnosti, odnosno, o potrebi da, u slučaju štete, zaštiti oštećene putnike u zrakoplovu, ali i osobe „na zemlji“.
Hrvatska je propisala ovo obvezno osiguranje već u svom Zakonu o osiguranju iz 1994. g., a odredbe o njemu danas se nalaze u okviru Zakon o obveznim osiguranjima u prometu. Ustvari, naš Zakon se poziva na izravnu primjenu prava Europske unije, točnije, na Uredbu br. 785/2004.
Zakon propisuje obvezu zračnog prijevoznika, odnosno operatora zrakoplova, da sklopi ugovor o osiguranju od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama i putnicima (čl. 2. st.1.t.3. Zakona).
Od obveze osiguranja izuzete su neke kategorije zrakoplova: državni zrakoplovi, zrakoplovi modeli s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju do 20 kg, motorne parajedrilice, zmajevi, vezani baloni, padobrani uključivši i paraglajdere, zrakoplovi i jedrilice s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju manjom od 500 kg, ultralaki zrakoplovi koji se koriste u nekomercijalne svrhe (a to su letovi koji se ne obavljaju za plaću i/ili najam)... Obvezno osiguranje od odgovornosti mora postojati za štetu prouzročenu putnicima, prtljazi, teretu i trećim osobama (a to su sve osobe, pravne i fizičke, osim putnika i članova letačke i kabinske posade), koju prouzroči zrakoplov dok se nalazi na teritoriju Republike Hrvatske, odnosno u njezinom zračnom prostoru (čl. 40.b. st.2. Zakona).
Obveza sklapanja ugovora o osiguranju od odgovornosti vrijedi i za stranog zračnog prijevoznika (poduzeće za zračni prijevoz), odnosno operatora stranog zrakoplova (fizička ili pravna osoba na čije je ime zrakoplov registriran). Osiguranjem su pokrivene štete zbog smrti, tjelesne ozljede, uništenja ili oštećenja stvari trećih osoba.
Najniže svote na koje se mora sklopiti ugovor o osiguranju od odgovornosti određene su spomenutom Uredbom EU, a ovise o ukupno dopuštenoj masi zrakoplova pri uzlijetanju. Ako štetu prouzroči neosigurani zrakoplov, oštećenome za takvu štetu odgovara Hrvatski ured za osiguranje. Ako je štetu uzrokovao nepoznati zrakoplov (primjerice pad predmeta s/iz nepoznatog zrakoplova), nema odgovornosti Hrvatskog ureda za osiguranje.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez