Vrijednost vozila u trenutku utvrđivanja štete izračunava se prema nabavnoj cijeni novoga vozila, umanjenoj za izgubljenu vrijednost zbog tehničke istrošenosti vozila.


„Imao sam prometnu nez­godu, koju sam sam skrivio, udarivši vozilom zbog klizavog kolnika u ogradni zid uz cestu. Nakon nezgode pozvao sam policiju koja je sa­činila zapisnik, a vozilo je bilo pokretno, ali je znatno oštećena limarija. Kako imam kasko osiguranje prijavio sam štetu osiguratelju X. Vrlo br­zo sam dobio zapisnik odno­sno obračun štete, po kojemu osiguratelj pro­gla­šava totalnu štetu, jer da se ne isplati popravljati vozilo. Vozilo mi je staro sedam godina, ali je u odličnom sta­nju i mislim da se može po­praviti bez ikakvih problema, što bih ja i želio. Što mi je činiti, pošto osiguratelj traži da potpišem da se sla­žem s obračunom totalne štete…“ 

Odgovor na pitanje našeg čitatelja C. L.-a ovisi o ugo­voru o kasko osiguranju. Toč­nije, o uvjetima za kasko osiguranje motornog vozila, koji su sastavni dio ugovora o osiguranju. 

U uvjetima je navedeno i kako se obračunava totalna šteta. Prema Uvjetima za osi­guranje automobilskog kaska osiguratelja X, kod kojega je C. L. osiguran, visina štete se utvrđuje kod to­talne štete (uništenje vozila) prema vrijednosti vozila u trenutku utvrđivanja visine štete, umanjenoj za tržišnu vrijednost ostataka vozila, a prema stanju vozila nepo­sredno prije štete.

Vrijednost vozila u tre­nutku utvrđivanja štete izra­čunava se prema nabavnoj cijeni novoga vozila, umanje­noj za izgubljenu vrijednost zbog tehničke istrošenosti vozila (amortizacija). Narav­no, kako se utvrđuje stopa istrošenosti (amortizacije) - nije u Uvjetima osiguranja pre­cizirano. Ona ovisi o uo­bi­čajenim tehničko-eko­nom­skim standardima, među ko­jima je i očuvanost vozila.
 
No, osiguratelj X u Uvje­tima sebe štiti s dvije klau­zule : 1) utvrđena vrijednost vozila u trenutku utvrđi­vanja (procjene) vrijednosti ne može biti veća od tržišne vrijednosti vozila; tržišnu cijenu je pak lako utvrditi usporedbom sa sličnim rab­ljenim vozilima: to je ona vri­jednost koju bi osiguranik dobio na tržištu za svoje vo­zilo na dan prije nezgode (obično se utvrđuje pregledom tržišnih cijena rablje­nih vozila koje se inače ob­javljuju na raznim portali­ma, izvješćima s tržišta, s burze rabljenih vozila i sl.), i 2) gornja granica osigurate­ljeve obveze ne može biti veća od osnovice za obračun premije, a ta je osnovica na­vedena u polici osiguranja.
 
Tu je i odgovor na pitanje da li pristati na obračun to­talne štete ili ne: ako osiguratelj nudi isplatu osigurnine koja odgovara tržišnoj vrijednosti uništenog vozila na dan prije nezgode, umanje­noj za tržišnu vrijednost ostataka vozila i eventualnu franšizu - on je izvršio svoju ugovornu obvezu sukladno ugovoru o kasko osiguranju. Primljeni iznos naknade + cijena spašenih ostataka ko­ju će na tržištu dobiti osiguranik, trebali bi mu omo­gućiti kupnju vozila istih značajki kao što je bilo njegovo neposredno prije ude­sa. Ako je to moguće – obra­čun je sukladan ugovoru.