Naš čitatelj M. B. piše: “U požaru koji je uzrokovao drugi automobil potpuno je izgorio taj automobil, moj (160.000 kn) i još jedan. Sva tri automobila nalazila su se na parkiralištu stambene zgrade, a automobil u koji je podmetnut požar nalazio se 15-ak m dalje od mog automobila. Iako je teren blago nagnut ne znam kako je automobil došao do moga. Vatra sa zapaljenog automobila u trenutku udara u moj automobil se prenijela na njega i susjedni automobil do moga. Nažalost, moj automobil nije kasko osiguran, a automobil koji je uzrokovao požar je osiguran kod osiguratelja X. Bojim se da osoba koja je podmetnula požar nema nikakve imovine ni primanja pa po toj osnovi neću moći naplatiti štetu. Čujem da osiguranje odbija takve štete. Ima li rješenja?”.
Slučaj našeg čitatelja nije neka posebna iznimka, jer se uklapa u problematiku širine pokrića šteta po obveznom osiguranju od automobilske odgovornosti. Prema dosadašnjoj praksi naših osiguratelja i s njom usklađene sudske prakse, pojam “uporaba motornog vozila” tumači se striktno uz promet vozila, dakle, uporabu u prometu. Polazi se od vrlo stare teze da je motorno vozilo opasna stvar samo dok je u prometu, a kad je u stanju mirovanja - nije opasna stvar i osiguranje od odgovornosti ne pokriva štete nastale u ili zbog takvog stanja. Takvo stajalište je naslijeđe još iz samih početaka osiguranja od automobilske odgovornosti. Međutim, europsko pravo kroz svojih pet direktiva koje se odnose na obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti, mijenja pojam “uporabe vozila”. Najnoviji razvoj mišljenja vidljiv je iz odluke Europskog suda u predmetu C-162, u kojem je glavni akter oštećeni g. Vnuk iz nama susjedne Slovenije. Ne ulazeći u detalje odluke, rezimiramo stajalište Europskog suda koji kaže da pojam “uporaba” motornog vozila treba tumačiti autonomno u skladu s pravom Europske unije uzimajući u obzir kontekst i svrhu propisa o obveznom osiguranju; oštećeni mora biti zaštićen u svim situacijama kad se vozilo rabi u skladu s osnovnim funkcijama tog vozila. Ovo stajalište Europskog suda dato je na prethodno pitanje koje mu je postavio slovenski Vrhovni sud. Očekuje se da će to mišljenje u zemljama članicama Europske unije imati precedentno značenje. Tema je doista vrlo aktualna i na predstojećoj Konferenciji hrvatskih osiguratelja (početak studenog, Opatija) upravo je će tu temu obraditi i referirati članica uprave osiguratelja kod kojega je osigurano vozilo koje je oštetilo vozilo našeg čitatelja. Rješenje je, možda, u razgovoru s njom, kojega bi naš čitatelj mogao zatražiti?