• Zakon o obveznim osiguranjima u prometu (Narodne novine br. 151/2005. ne zabranjuje ugovore na više godina, čak ni ugovore s neodređenim rokom trajanja

„Želio sam sklopiti ugovor o osiguranju od autoodgovornosti (obvezno osiguranje) na više godina, kako ne bih došao u situaciju da zaboravim sklopiti novi ugovor i biti neosiguran… Međutim, osiguratelji kojima sam se obratio mahom su me odbili nudeći mi samo jednogodišnji ugovor… Znam da kod tih ugovora postoji i počekni rok od 30 dana, ali mi nije jasno zašto ne mogu sklopiti ugovor na više godina, a premiju plaćati godišnje, o dospijeću, koje bi se trebalo poklapati s danom isteka registracije…“.

Tako se, otprilike, žali naš čitatelj I. K. Prema odredbama Zakona o obveznim odnosima ugovori o osiguranju se sklapaju na određeno (jedna godina ili više godina) i na neodređeno vrijeme.

Te odredbe vrijede i za sklapanje ugovora o osiguranju od automobilske odgovornosti, bez obzira na to što je ta vrsta ugovora obvezna. Naime, Zakon o obveznim osiguranjima u prometu (Narodne novine br. 151/2005. ne zabranjuje ugovore na više godina, čak ni ugovore s neodređenim rokom trajanja. On samo traži (v. čl. 4. Zakona) da vlasnik/korisnik prijevoznog sredstva prije uporabe prijevoznog sredstva, sklopi ugovor o osiguranju i da ga redovno obnavlja sve dok je prijevozno sredstvo u prometu.

Ugovor na više godina ili pak na neodređeno vrijeme trajanja nije zabranjen ni standardnim uvjetima za obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti koje je preporučio kao uzorak Hrvatski ured za osiguranje. Naprotiv, iz čl. 10. st. 2. vidi se da ti uvjeti spominju i ugovore na jednu i ugovore na više godina.

Dakle, višegodišnji ugovori o obveznom osiguranju od automobilske odgovornosti su apsolutno dopušteni. Razloga zašto osiguratelji odbijaju sklapati ugovore na više godina ima nekoliko, no najvažniji jeste strah da kod tih ugovora mogu doći u situaciju u kojoj nose rizik i odgovornost za štetu koju uzrokuje njihov osiguranik trećim osobama, a da on nije platio premiju (otkaz takvog ugovora zbog neplaćanja premije strogo je formaliziran i uređen kogentnim odredbama čl. 937. ZOO; potrebna je obavijest o dospijeću koju osiguratelj mora preporučenim pismom poslati svom osiguraniku, a otkaz stupa na snagu tek s istekom roka od 30 dana nakon što osiguranik dobije takvu obavijest, odnosno, istekom 30. dana nakon dospijeća premije; strah da bi se tako povećao broj neosiguranih vozača; tehnički problemi oko dokazivanja osiguranja, jer se polica ne bi trebala izdavati svake godine, već bi je mogla zamijeniti potvrda o plaćenoj premiji koju bi morao priznati i MUP kod registracije vozila; strah od toga da bi se sklapanjem ugovora na više godina onemogućila konkurencija i mijenjanje osiguratelja itd.).