07.06.2001.
Ukidanje popravka vozila u "fušu"?
Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima - Odbor grupacije distributera i ostalih trgovaca vozilima, te djelovima i priborom za motorna vozila - pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, na svojoj sjednici održanoj 11. travnja ove godine razmatrao je točku dnevnog reda koja nosi naslov: "Nalaženje efikasne metode stvarne mobilizacije, tržne, sanitarne, financijske i drugih nadležnih inspekcija radi sprečavanja i kažnjavanja djelovanja neprijavljenih, tzv. sivih automehaničarskih i autolimarskih servisa", te još jednu, povezanu s navedenom, koja glasi: "Inicijativa prema osiguravajućim društvima da ovlaštenim servisima povećaju priznatu satnicu i prioritetno izvrše likvidaciju šteta popravljenih u ovlaštenim servisima, te ukinu, odnosno zabrane nagodbu." Naravno, Odbor nije mogao riješiti problem, već je samo upozorio na raširenost neovlaštenog uvoza vozila i popravka odnosno servisiranja istih, što se radi u fušu, na crno. Odbor je prihvatio zaključak da se "na ovu temu održi sastanak s većim osiguravajućim društvima, te da se predloži izmjena dosadašnjeg načina obračuna i isplate štete". Problem o kojemu je Odbor raspravljao nije nipošto nov i nepoznat. Desetljećima već popravci vozila vrše se u fušu, bez računa, kod obrtnika koji za to nemaju dozvolu. Autoserviseri optužuju osiguratelje da oni svojim načinom likvidacije i isplate šteta pothranjuju fuš i drže ga kao nož pod grlom ovlaštenim serviserima ucjenjujući ih relativno nižim cijenama popravka u fušu. Ne isključujući mogućnost postojanja motiva koje spominju autoserviseri, valja podsjetiti da osiguratelji oštećenima moraju naknaditi štetu, pri čemu nisu obvezni dovoditi vozila u prvobitno stanje, već mogu umjesto toga ponuditi novčani ekvivalent odštete. Taj posao s oštećenima zaključuje se kroz tzv. nagodbu. Nagodba je pravni posao, ugovor, reguliran u zakonu o obveznim odnosima (članak 1089. i dalje), čije postojanje nije ovisno o volji osiguratelja. Oštećeni ima pravo tražiti obračun pretrpljene štete nagodbenim utvrđivanjem njezina iznosa. Nakon što dobije nagodbom dogovoreni iznos, nije dužan i realno izvršiti popravak vozila i njegovo dovođenje u prvobitno stanje, a još manje izvršiti popravak u ovlaštenom servisu. Dakle, pravno, osiguratelji će teško moći izići u susret zahtjevu autoservisera. Zato je jedini način suzbijanja popravaka u fušu, a to znači i tzv. nagodbe, kako je ispravno primijetio jedan od sudionika gore navedene sjednice, napredovanje tehnologije popravka. Jer "što će tehnologija u automobilskoj industriji više napredovati, to će biti manje crnog rada". I - što je veća platežna moć, to će također biti manje fuša. U fušu rade i u fušu traže usluge upravo oni koji su platežno najmanje sposobni. Problem fuša ne mogu riješiti osiguratelji. Čak ni ukidanjem nagodbe, kad bi to pravno bilo izvedivo.
Izdvojeni članci
Ova godina donosi nekoliko prilika za produžene vikende i duže odmore uz minimalno korištenje godišnjeg odmora. Pogledajmo koje su to prilike i kako najbolje iskoristiti neradne dane u 2025. godini
Porezi i financije
Povećanje praga za ulazak u sustav PDV-a
Prag za PDV obveznike povećao se s 40.000,00 eura na 60.000,00 eura. Ova promjena ima značajan utjecaj na mnoge porezne obveznike i zahtijeva pažljivo praćenje i prilagodbu
Porezi i financije
Dohodak od imovine u 2025. godini
Dohodak od imovine odnosi se na prihode ostvarene iznajmljivanjem nekretnina i pokretnina te na dohodak od otuđenja nekretnina