14.10.2004.
Vozite na plin
Ova tema uvijek postane aktualna kad se cijene benzina dignu u nebo. I sada mnogi vlasnici automobila razmišljaju o toj mogućnosti, kad je cijena barela nafte na svjetskom tržištu prešla, nekad nemogućih pedeset dolara. Izgleda da ni tu nije kraj. Neki predviđaju da se može popeti i do nezamislivih osamdeset. Što nam tada slijedi, bolje je i ne razmišljati, jer i tako ne možemo ništa promijeniti, ali ako se nadovežemo na temu iz prošlog broja, mali korak, bar što se tiče uštede na kućnom budžetu, uvijek možemo učiniti. Da, kaže moj susjed penzioner, ja ću učiniti takav korak. Parkirat ću auto u garažu i tako uopće neću trošiti na gorivo. No, danas auto nije lusuz, nego nasušna potreba, i voziti se mora. Dakle voziti i uštedjeti. Jedna od mogućnosti je ugradnja autoplina. Iako je jednostavno zaključiti da je vožnja na plin duplo jeftinija, nego na benzin, jer je otprilike uvijek takav odnos cijena između dvaju energenata, u obzir treba uzeti i cijenu ugradnje, cijenu atesta, dodatna plaćanja prilikom tehničkog pregleda. Znači, treba uzeti olovku i papir, pa izračunati, obzirom na kilometražu, koju godišnje prelazite, da li vam je to isplativo ili ne. Uzmite u obzir i da je potrošnje plina oko dvadeset posto viša nego benzina. Naravno da će oni, kojima auto služi za posao i stalno je u pokretu, vrlo brzo naći računicu. Neki su u uvjerenju da plinski pogon nije dobar za motor njihovog automobila, jer je "suh", pa ispire ulje za podmazivanje s cilindara, pa se tako motor brže potroši. Upravo je suprotno. Za razliku od benzina, plin sagorjeva potpuno, a u sebi ne sadrži neke otrovne sastojke, poput sumpora, koji negativno djeluju na ulje motora. Zbog toga je i "čišći", pa je posebna prednost za vozila koja imaju ugrađen plin ta, da ne moraju ići na eko test. To bi značilo, makar ne smije biti doslovno shvaćeno, da je u slučaju neprolaska eko testa, kad je motor pogonjen benzinom, a za prolazak je potrebno uložiti malo veću sumu novaca, isplativije ugraditi plinsku instalaciju. Čudno je kako naši zakonodavci tjeraju vlasnike automobila da im vozila ne zagađuju, a one pokretane plinom, koji su čisti "nagrađuju" dodatnim plaćanjima. To u Evropi ne prolazi. Dapače tamo se takve još i stimulira, jer je svima u interesu čist zrak. No, uz tolike nelogičnosti koje nam se serviraju, tko još misli na tamo neke automobile, koji ne zagađuju ili zagađuju puno manje. Plinske instalacije više nisu ono što su nekad bile. Vozači koji su ih imali u svojim automobilima pred desetak i više godina, pamte ih po mnogobrojnim problemima, i kod prvih paljenja, prelaska s benzina na plin, gašenja na miminumu itd. Danas su plinske instalacije puno kvalitetnije i takve dječje bolesti postale su prošlost. Naravno da ih, kao i sve druge uređaje na automobilu treba povremeno servisirati, kako bi dale svoj maximum. Mnogi bi ih i ugradili, ali ih je strah, jer kako neki kažu, voze bombu u bunkeru. Što se toga tiče, svi imamo svoju, ali u obliku rezervoara benzina. Za razliku od spremnika plina, koji mora proći sva ispitivanja i tlačenja (svakih pet godina) i koji ima sigurnosni ventil, rezervar benzina je čak opasniji, jer puno lakše puca, a u njemu se nalaze i benzinske pare, koje su najopasnije. Plinska posuda u pravilu ne puca ni kod teških udesa. Dakle, ako je samo strah bio uzrok vaše odluke da ne ugradite plin, odmah rezervirajte termin i učinite to. Kvalitetnu ugradnju moguće je izvršiti i na području naše i Istarske županije. Imat ćete malo trčanja oko obavljanja naknadne papirologije i testiranja, ali ako će vam plin uštedjeti dovoljnu količinu novaca, isplati se. Razlikujemo instalaciju za motore s karburatorima i one opremljene ubrizgavanjem. Naravno da je ova prva jednostavnija i naravno jeftinija. Ugradnja plina na motore s ubrizgavanjem i katalizatorom, zahtijeva dodatnu elektroniku, koja regulira protok plina kroz motor. Prednost je i ta što kod takvih uređaja, motor uvijek prve okretaje napravi na benzin, koji lakše "pali" pri prvom startanju, a prvim pritiskom na pedalu gasa, prebacuje na plin i to bez zastoja ili promjene rada motora. Problem se javlja kod motora koji imaju plastičnu usisnu granu, jer nije rijetkost da u radu motora, usis "eksplodira", naravno ne u smislu opasne eksplozije, ali zbog povratne detonacije u motoru, strada usisna grana i još neki dijelovi motora, što podrazumijeva veće troškove. Zbog takvih kvarova, neki serviseri su odustali od ugradnje. Rješenje postoji, ali ono podrazumijeva gotovo dvostruki iznos za uređaj i ugradnju. Prilikom odluke za ugradnju, cijena plina je svakako najveća prednost. Nedostaci su gubljenje prtljažnog prostora zbog ugradnje spremnika plina i nedovoljan broj punionica plina. Neki se i dan danas snalaze tako što pomoću specijalne pumpe pretaču plin iz boce za kućanstvo u spremnik automobila. Ne treba ni napominjati koliko je to opasna radnja. I mala nepažnja bila bi dovoljna da svi vaši (preživjeli) susjedi, više nikad ne pomisle na plinski upaljač za cigarete, a kamo li na mogućnost ugradnje plina u auto.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten