Osiguranik koji je zatražio isplatu otkupa police, a ona mu nije isplaćena na vrijeme, ima pravo na isplatu zatezne kamate od dana kad je osiguratelj primio zahtjev za otkupom


Pitanje naše čitateljice D. pokazuje da su upravo osiguratelji ti koji mogu najviše štetiti svome poslu, pokazujući svojim nekorektnim ponašanjem da im se s pravom ne može bezrezervno vjerovati.  

D. piše: „ Imam policu životnog osiguranja od 2004. g. U lipnju sam zatražila otkup police, međutim, pozivom osiguravatelju samo dobivam odgovor da je moj zahtjev u obradi i da ostavim kontakt telefon, ali uzvratnog poziva nema u više navrata, a isplate novca još manje. Molim vas za savjet što mi je činiti te koliki je zakonski rok za isplatu otkupa police?“

Obveza osiguratelja na isplatu osigurnine određena je u čl. 943. Zakona o obveznim odnosima - osiguratelj mora izvršiti isplatu osigurnine u roku od najduže 14 dana, računajući od dana kad je dobio zahtjev za isplatu otkupa. Ako je za utvrđivanje obveze potrebno stanovito vrijeme, rok za isplatu može se produžiti najviše na trideset dana.

Otkup police je pravo osiguranika (točnije ugovaratelja osiguranja života) da mu se prijevremeno, dakle, prije isteka ugovora o osiguranju života, isplati otkupna vrijednost police. S obzirom na to da osiguratelj ima sve podatke  o ugovaratelju osiguranja te da je njegova obveza na isplatu otkupne vrijednosti kvantificirana u otkupnim tablicama koje se nalaze na samoj polici osiguranja, dakle, riječ je o vrlo jednostavnom slučaju, otezanje osiguratelja o čemu je ovdje očigledno riječ, iako ne znamo iz kojega razloga, nema nikakvog opravdanja.

Što može učiniti naša čitateljica?

Prvo, valja znati da ima pravo na isplatu zatezne kamate od dana kad je osiguratelj primio njezin zahtjev za otkupom (to može i treba tražiti i nakon što joj osiguratelj isplati otkupnu vrijednost police životnog osiguranja) i da ima pravo na isplatu naknade štete koja joj je nastala zbog kašnjenja osiguratelja u izvršavanju svoje obveze (recimo, da je zbog kašnjenja osiguratelja izgubila neki posao u koji je namjeravala investirati očekivanu otkupnu vrijednost i sl.).

Drugo, o slučaju svakako treba obavijestiti nadzorno tijelo (HANFA-u), koje bi trebalo utvrditi o čemu se radi i donijeti odgovarajuću mjeru protiv osiguratelja i protiv njegove odgovorne osobe. Drugo navedeno treba učiniti ne samo radi konkretnog slučaja, već i kao opomenu svim osigurateljima koji se slično ponašaju.