Oni stariji i iskusniji vozači, kad su vidjeli naslov, sigurno su okrenuli stranicu i traže druge teme, jer se svake zime pozabavimo tim važnim poslom, pa su već na tome doktorirali. No, ima i mlađih, koji se nešto razumiju u mehaniku, a dobro paze kamo će uložiti svaku kunu, pa će rađe sami promijeniti antifriz, nego dati mehaničaru da zaradi. Kažu da zamjena antifriza nije neki tako strašan posao da ga ne bi mogao učiniti netko tko je bar jednom držao kliješta i čekić u rukama. Tako je razmišljao i moj susjed, i uredno izvršio zamjenu, ali je drugi dan shvatio da je negdje pogriješio, jer se sada motor pregrijava. Pa, dragi susjede, da se ne bi dogodila ni jedna greška, krenimo iz početka: najprije treba znati koliko dugo je stari antifriz u motoru i da li je u vrijeme kad je uliven imao dobar "minus". Dalje je važno znati da li se u međuvremenu dogodio neki gubitak rashladne tekućine pa je tom prilikom dodana obična voda ili antifriz. Što se tiče prvog pitanja, sve tvornice preporučuju da se zamjena vrši svake dvije godine, no ako je u motoru kvalitetan antifriz, ni tri neće predstavljati problem, tj. vaš motor će sigurno biti zaštićen od smrzavanja. No, tu ipak treba spomenuti neke popratne stvari, a te su da antifriz ili tekućina za hlađenje, u današnje vrijeme u motoru obitava cijele godine, a ne samo zimi kao nekad. Uz spriječavanje zamrzavanja, antifriz je dobio i zadatak antikorozivnog djelovanja, podmazivanja brtvenih prstenova i zaštitu brtvila. Dakle, puno kemije na malo mjesta. Kako ništa nije vječno, tako se nakon nekoliko godina i kemijski sastav, uslijed starenja antifriza, počinje "preslagivati" i on polako gubi one pozitivne karakteristike početnog sastava. To ne znači da će točno nakon dvije godine sve otići " u ništa", ali bi dugotrajnijim prisustvom u motoru, naročito ako nije najkvalitetniji, mogao izazvati propuštanje brtvi ili semeringa. Dakle, na posao! Ako i malo sumnjate u kvalitetu, bolje ga je zamijeniti, nego strahovati cijelu zimu. Najprije upalite motor i zagrijte ga. Ručicu komande grijanja u kabini otvorite do kraja, kako bi hladnjak grijača kabine bio protočan, pa će tako stari antifriz ili ono što je bilo unutra potpuno iscuriti. Ugasite motor da se prilikom rada oko ispuštanja ne bi ozlijedili. Dobro promotrite da li se na bloku motora i hladnjaku nalaze čepovi za ispuštanje. Ako je tako, naravno otpustite ih i pričekajte da sav sadržaj iscuri van. Ako ih nema, odvojite najdonju gumenu cijev, kuda će tekućina isto iscuriti, ali ne sva. U tu svrhu, sa odvojenom cijevi, opet upalite motor i pustite ga da radi petnaestak sekundi. Pumpa vode će tako potjerati zaostalu tekućinu, nakon čega možete cijev vratiti na mjesto i uvjeriti se da je stega ispravna i dobro stegnuta. Sada treba uliti antifriz. Zavisno kakav ste kupili, tj. da li je već razrijeđen ili nije, odredit ćete količinu. Danas se, uglavnom u prodaji nalaze koncentrati, pa ih treba razrijediti i to prema tablicama na poleđini pakovanja. Tamo stoji koliki odnos koncentrata i vode je dovoljan za " minus " koga vi želite. Prije toga treba znati i koliki kapacitet ima vaš rashladni sistem, tj. koliko tekućine stane u njega. Uglavnom se kapaciteti srednjih vozila kreću oko pet do sedam litara, no to su samo okvirni podaci. Dobro je vodu ( najbolje destiliranu ) i antifriz izmješati prije ulijevanja, jer je novi čisti antifriz vrlo agresivan, pa može izazvati propuštanje nekih, već nagriženih mjesta u sistemu. Ako ste nalijevanjem brzo došli do vrha otvora hladnjaka ili oznake posudice za hlađenje, nemojte odmah zatvoriti čep i misliti da je posao gotov. Opet upalite motor i pustite da "povuče" tekućinu u sve otvore i kanale. Tada nadopunite do oznake i pustite da se motor zagrije na radnu temperaturu, i da mu se ukopča ventilator za hlađenje. Ako je tome tako, vaša misija je uspješno završena. Susjed nije bio te sreće. Ima Renaulta, koji ima ventil za odzračivanje, kao i još neki, uglavnom francuski automobili. To bi značilo da nakon nalijevanja pripremljene tekućine, treba odzračiti sistem, jer se u njemu stvori zračni čep, tj. prostor u kanalima motora ili hladnjaka gdje nema vode, pa ako je on baš u dijelu hladnjaka gdje je termoprekidač, ne može se ukopčati i tako ventilatorom rashladiti sistem, te dolazi do kuhanja. Samo odzračivanje vrši se na način da, dok motor radi, odzračni čep treba otpustiti nekoliko navoja, kada će ispod njega početi izlaziti mjehurići zraka. Kad se umjesto mjehurića pojavi čista tekućina, čep treba pritegnuti, doliti antifriza do oznake, i tada je konačno sve gotovo. Ne zaboravite nakon nekoliko dana, prekontrolirati da li je nivo isti i dali ima propuštanja, jer se to zna dogoditi nakon zamjene, pa kvar treba hitno popraviti. Kad kupujete antifriz, nemojte biti neupućeni kao ona plavuša koja je došla na pumpu i zamolila prodavača da joj natoči benzin. 95 ili 98, pita prodavač. A što, nemate ovogodišnji...?