Zakon o radu “N.N” 93/14 u posebnim odredbama članka 44. – 52. uređuje privremeno zapošljavanje To nije nova situacija, ali je činjenica da je Zakon o radu uredio potpunije ono što je praksa već zahtijevala. Agencije za privremeno zapošljavanje dobro se razvijaju u Republici Hrvatskoj i u drugim državama Europske unije.
Zakon o radu usklađen je s Direktivom Europskog parlamenta i Vijeća od 19.studenog 2008. o radu preko agencije za privremeno zapošljavanje (a službeni list Europske unije, L. 327, 5.prosinca 2008.). Prema ovoj Direktivi, agencija za privremeno zapošljavanje obuhvaća svaku fizičku ili pravnu osobu koja u skladu s nacionalnim pravom sklapa ugovore o radu s radnicima zaposlenima kod agencije za privremeno zapošljavanje kako bi ih ustupilo korisniku za rad na određeno vrijeme pod njegovim nadzorom i rukovodstvom.
Definicija agencije za privremeno zapošljavanje obuhvaća i pravne i fizičke osobe. Tako treba tumačiti i odredbe članka 44. Zakona o radu, koje govore o agenciji za privremeno zapošljavanje kao poslodavcu, a kako je po članku 4. st.2. istog Zakona poslodavac “fizička ili pravna osoba koja zapošljava radnika i za koju radnik u radnom odnosu obavlja određene poslove” te nema dvojbe u tome tko je agencija za privremeno zapošljavanje i tko to može biti kao poslodavac.
Naglasimo, agencija za privremeno zapošljavanje može biti osnovana i može raditi kao obrt. Za predmet poslovanja može imati povremeno zapošljavanje, ali može obavljati i druge registrirane poslove u skladu s novim Zakonom o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti “N.N” 16/17.
Za obavljanje navedenih poslova (zapošljavanje u svojstvu poslodavca i posredovanja u zapošljavanju) agencija se mora upisati u odgovarajući registar i prijaviti nadležnom Ministarstvu za rad. U tom smislu upućuje se i na Zakon o obrtu “N.N” 143/13.
Glavni posao agencije jeste sklapanje ugovora o ustupanju radnika drugim poslodavcima kao korisnicima za privremeno obavljanje poslova. Prije toga agencija treba zaposliti radnika i sklopiti ugovor o radu, a onda ga ustupiti korisniku. Radnik koji se ustupa ima ugovor o radu sklopljen s agencijom. Ona je tom radniku poslodavac.
Za to treba imati prostor, opremu i stručno osoblje i prethodnu registraciju (u trgovačkom registru, odnosno u registru obrtnika), pa se i prijaviti ministarstvu nadležnom za rad u odgovarajuću evidenciju. Za radnika nema troškova prema agenciji.
Agencija dostavlja ministarstvu posebne statističke izvještaje o privremenom zapošljavanju i ustupljenim radnicima. Između agencije i korisnika sklapa se poseban ugovor (u pisanom obliku) o ustupanju radnika. Sadržaj tog ugovora propisuje Zakon o radu.
Agencija je radniku poslodavac na određeno ili na neodređeno vrijeme, bez obzira da li ga ustupa korisniku u inozemstvu ili tuzemstvu.
U pravilu, rad ustupljenog radnika kod korisnika traje do tri godine, a duže samo ako je “projekt” predviđen objektivno u skladu s kolektivnim ugovorom ili je riječ o zamjeni privremeno nenazočnog radnika.
12.06.2017.
Agencija za privremeno zapošljavanje može raditi i kao obrt
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez