- Bigbraderi stalno od nas traže najrazličitije stvari, kada i kako se njima hoće. Ako ne ispunimo traženo, oni nam prijete posljedicama ili izbacivanjem iz igre. Kada su oni „u nezgodnoj situaciji“, zahtijevaju da se ne obaziremo i da ih ne gnjavimo
Ako mislite da ste isključili Bigbrader na ekranu, varate se, on se svejedno igra – baš s vama! Naime, Bigbraderi raznih vrsta sve glasnije ulaze u naše urede, poslovanje i domove. Bigbraderi ulaze sve dublje u naše džepove. Čini se da je igra Bigbrader - svuder!
Najgore je što mnoge ponavljajuće situacije u tolikoj mjeri „hipnotiziraju“ dio ljudi da im nenormalna situacija postane uobičajena pa je niti - ne zamjećuju!
Primjer: Zvoni telefon. Odrješitim tonom javlja se ženski glas:
- Ovdje firma „A“. Molim Vas, jesam li dobila firmu „B“ i njenu odgovornu osobu?
- Da, izvolite.
(Ton se mijenja, kreće u „napadačku“ varijantu i uvaljuje nam sram i krivnju što smo iznevjerili NJIHOVA očekivanja.)
- Vi niste kupili novu bocu vode od 20 litara, i to već tri mjeseca!
- Ne, nismo.
(Slijedi novi val nepoštivanja jer smo dovoljno beznačajni za suradnju, prema NJIHOVIM standardima.)
- Ipak imate naš aparat, iako ste tzv. „mali korisnik“!
- Da, imamo.
(Na koncu slijedi prijetnja i prosudba višeg, NJIHOVOG autoriteta koji će odrediti našu sudbinu.)
- E, pa ja ću razgovarati s našom šeficom da vidim da li vi i dalje možete koristiti naš aparat!
Kao stranka u svojstvu kupca, uspjeli ste u prvom dijelu razgovora izgovoriti svega 6 riječi! Tijek razgovora od strane prodavatelja bio je – nasilnički! Bez obzira kako se snalazite dalje, tj. da li prihvaćate da vas „gaze“ ili se pobunite, prevladava čudan osjećaj, možda neugoda ili ljutnja - nešto nije u redu. Nikom nije draga ova tobožnja “suradnja“, zar ne? Jer „igra“ je slična Bigbraderu, Veliki brat je taj koji uvijek promatra, nadzire, ispituje, određuje pravila igre!
Bigbraderi stalno od nas traže najrazličitije stvari, kada i kako se njima hoće. Ako ne ispunimo traženo, oni nam prijete posljedicama ili izbacivanjem iz igre. Kada su oni „u nezgodnoj situaciji“, zahtijevaju da se ne obaziremo i da ih ne gnjavimo. Oni imaju prava, a mi nemamo jer - nismo bitni. Mi smo tu da im ugađamo.
Vratimo se na prijašnji razgovor, koji je tobože bio poslovni između firme „A“ koja je kontaktirala firmu „B“ zbog daljnje suradnje. Ispod površine razgovora krije se, dakle, nešto puno dublje: vrijednosti su potpuno izokrenute, a suradnje nema jer ona podrazumijeva ravnopravan odnos, poštivanje i brigu za drugoga.
Ako sebe prepoznate u sličnoj situaciji kao kontrolora i moćnika s ovim stilom ponašanja, molim vas sjetite se da će se odaslano „nasilje“ isto takvo, samo vama, vratiti! Ako pak sebe prepoznate kao kupca prema kojem se ne odnose s poštovanjem, imate pravo i obavezu tražiti ono što želite: upozorite drugu stranu, definirajte vaš zahtjev i ako treba, prekinite suradnju ili promijenite ranije potpisane ugovore!