Nastavljamo s temom e-računa i Fiskalizacije 2, ovaj put s konkretnim uputama što treba učiniti svaki poduzetnik, ovisno o svom statusu sa stajališta novih propisa koji se obavezno primjenjuju od 1. 1. 2026.

U prošlom tekstu sam pisala uvodno o ovoj temi, pa nećete razumjeti nastavak ako niste pročitali prethodni tekst.

OSNOVNO PRAVILO

Zakon o fiskalizaciji prvenstveno dijeli poduzetnike na one u sustavu PDV-a i one izvan tog sustava. Oni koji nisu u sustavu, bez obzira na to jesu li poduzeća ili obrti te jesu li kao obrt paušalno oporezovani ili vode poslovne knjige, u pogledu slanja računa neće biti obveznici od naredne godine, nego godinu dana kasnije.

Međutim, obvezni su zaprimati e-račune od svojih dobavljača, za što se moraju pripremiti. Porezna uprava će takvima omogućiti korištenje aplikacije MIKROeRAČUN, ali obrti i poduzeća koja vode poslovne knjige moraju provjeriti sa svojim knjigovodstvima jesu li njihovi programi kompatibilni s tom aplikacijom, jer će se za knjiženje e-računi izravno povlačiti u programe. Ako nisu, treba odabrati informacijskog posrednika koji jest usklađen.

NAJVEĆA PROMJENA ZA SVE PODUZETNIKE

Druga velika promjena – za sve poduzetnike – jest obveza fiskalizacije svih računa prema potrošačima, bez obzira na način njihove naplate, i to u trenutku izdavanja računa.

To znači da čak i oni poduzetnici koji nisu u sustavu PDV-a, čak i ako su paušalno oporezovani, moraju odabrati ili dograditi programe u kojima pišu račune, kupiti certifikat za fiskalizaciju u Fini, povezati ga s programom i od 1. 1. 2026. u 00:01 biti spremni za ovu novost.

Pri tome nije bitno jesu li potrošači iz Hrvatske ili iz svijeta, niti kada, kako i hoće li uopće račun biti naplaćen — obveza fiskalizacije po pravilima F1 postoji u svakom od tih slučajeva.

KAKO JE ZA OBVEZNIKE PDV-a

Oni koji jesu u sustavu PDV-a obveznici su i te F1 fiskalizacije za račune prema potrošačima, ali i slanja i primanja e-računa svim poduzetnicima u Hrvatskoj. Jedini slučaj kada ne moraju primijeniti ni F1 ni F2 jest kada izdaju račune poduzetnicima u inozemstvo, bilo u EU ili treće zemlje.

Dakle, svi poduzetnici u sustavu PDV-a moraju do kraja godine:

  • odabrati program u kojem će pisati račune,

  • kupiti certifikat za fiskalizaciju F1 (ako izdaju račune potrošačima),

  • te odabrati informacijskog posrednika.

Ponovno: razgovarajte sa svojim knjigovođom i provjerite koji je posrednik usklađen s njihovim programom.

KORISNO JE ZNATI

Napominjem da za slanje e-računa ne treba certifikat za fiskalizaciju, već je on potreban isključivo za F1 — za račune prema potrošačima.

Ako ne izdajete račune potrošačima, certifikat vam ne treba, jer će informacijski posrednik slati izdane račune vašim kupcima i prikupljati sve e-račune koje su vama poslali vaši dobavljači iz Hrvatske.

Naravno, inozemne račune prikupljat ćete na isti način kao i dosad i slati ih svom knjigovođi. Za pet godina razmjena e-računa postat će obavezna u cijeloj Europskoj uniji.

Mišljenja sam da je ovo najveća promjena u odnosu između poduzetnika i knjigovodstvenih servisa otkako postoji ova država. Zato smo se u Makora knjigovodstvu za sve već sada pripremili, a naši su korisnici dobili detaljne i konkretne pismene upute početkom rujna. Ovih dana odgovaram na preostala njihova pitanja i asistiram im oko prilagodbe.

Provjerite imate li vi kompetentan servis, dorastao novim zahtjevima!
Sretno!


 

Teme i pitanja slobodno predlažite na:

👉 Facebook stranici:  Makora knjigovodstvo i poslovne usluge  ili na 
👉 ili na LinkedIn  profilu autorice.