• Da li se ponekad osjećate kao jušna kocka ili kocka od juhe? Da, dobro ste pročitali: mislim na onu samljevenu smjesu smećkasto-zelene boje, sprešanu u kockasti kalup, zamotanu u aluminijsku foliju tako da „ne može disati“. Ne sviđa vam se ova usporedba?

Možda biste radije bili juha iz vrećice: unutra je malo udobnije, ima i nešto ustajalog zraka, a nije baš sve zgnječeno do kraja. Čak i poneki komadić nečega izvire tu i tamo: braboljci isušenog mesića, okrajine suhonjavih gljivica, i drugo isušeno „svašta-nešto“...

Da bi od tog samljevenog ili isušenog „svašta-nečeg“ nastala juha spremna za jelo, k tome još i u kakvom takvom stanju da je čovjek probavi, potrebno joj je posvetiti malo pažnje: prvo treba otvoriti kocku ili vrećicu, pripremiti štednjak s loncem u kojem je voda, upaliti vatru dok ne uzavri, dodati instant smjesu, miješati sve to s kuhačom, po mogućnosti dodati malo vlastitih poboljšivača ukusa (maslac ili svježi peršin), pripremiti duboki tanjur i usuti juhu s ravnomjernom sadržajem. Naravno, za jelo treba nam barem još i žlica, ako već nemamo stol, stolnjačić i stolicu pri ruci.

Instant juhe su nužnost, ako nemamo boljeg rješenja za taj obrok: dakle, tu i tamo mogu se pojesti. Međutim, jesti sve to nešto „isušeno pa isušeno pa još samljeveno“ s aditivima i konzervansima baš svaki dan, malo je... bljak. Jer ono što jedeš, tako se i osjećaš. Takva juha se „ugrađuje“ u sve tvoje stanice, u tebe samog. Takav postaješ i ti. Jedeš li instant hranu svaki dan, i ti ćeš postati malo po malo - bljak.

Sve što sam ispričala za juhu, vrijedi i za vaše poslovanje. Nemojte se samo smijati, već razmislite: da li vi i vaše poduzeće ili obrt živite na „instant“ osnovi svaki dan? Da li su vaše poslovne odluke sazdane od – brzih rješenja? Da li su vam razmišljanja tipa „brže-bolje“, samo da vam problem/izazov/poteškoća/situacija „nestane s puta“? Ako ste u „instant radnom pogonu“, garantiram vam, još brže će vam se sve vratiti, ali tako da ćete dobiti i – glavobolju. Jer, ako vama vaša „poslovna juha“ nije probavljiva, kakva će tek biti drugima? Ipak biste je rado takvu njima uvalili, zar ne? Razumijem vas, tako je svakako lakše... Za 5 minuta sve je gotovo: vi ste „slobodni“ od razmišljanja - što i kako dalje. Nešto ste im dali kao uslugu ili proizvod, nešto „ što drži vodu dok majstori odu“.

Ipak, teška su vremena za poslovanje, što znači da ćemo se morati vratiti starim oprobanim receptima, a to znači i staroj, dobroj, domaćoj juhi. To je tzv. juha-lijek, a osnovno je da se kuha pažljivo i s ljubavlju. Sastojke možemo kupiti na placi ili marketu, ali je još ukusnija ako, primjerice, povrće možemo ubrati u vrtu, birajući pažljivo komad po komad. Možda netko čak može kupiti meso kod provjerenog mesara, koji ga nabavlja negdje gdje stoka još uvijek ide na ispašu? Naravno, svi se sastojci dobro operu, očiste i provjere prije nego se narežu na staroj, drvenoj, od upotrebe udubljenoj dasci - još mirišljavoj od češnjaka, kapule i peršina. Domaća juha izgleda dobro, miriši još bolje, a o okusu, dok se spušta niz nepce – da ne pričamo. To je juha „za bogove“. A opet, tako obična, jednostavna, domaća juha.

Čini mi se da vam je sve to jako smiješno, ali još malo promislite: da li u vašem poslovanju ima svježeg zraka, rose, različitih i uvijek drugačijih okusa i mirisa? Smije li se u radnom okruženju disati s pola pluća ili s punim plućima? Dozvoljavate li sebi, ali i suradnicima, da budete znatiželjni, da uvodite promjene, da se, jednostavno rečeno, vidi neki – napredak?
Da li želite i možete poboljšati ili napraviti novu recepturu za vaše poslovanje?  Jer, složit ćete se: nema smisla stajati godinama sameljen kao kocka za juhu! Maknite alu-foliju, i prodišite za sebe i za druge... I iskreno priznajte gdje je vaš posao „instant“, a gdje „iz srca“?

Razmislite kako biste na novi način mogli pridonijeti i sebi, i svojim kupcima, i dobavljačima, i suradnicima. Možda i širem društvu? Možda možete razraditi i neki svoj novi, mali cilj? Neku svježu ideju? Zabilježite je i stavite negdje na zid ili stol, tako da vas gleda, a i vi nju. Da je ne napustite i ne zaboravite, kao što ste često činili, a sve zbog – žurbe. Da se više ne vraćate na – instant radni pogon.

Svaki dobar recept je na neki način poseban i drugačiji. Ne samo u stvarnoj kuhinji, nego i u poslovnoj kuhinji. Zašto ne bi sastojke malo „razbucali“? Ako ne znate kako, ako niste sigurni, savjetujte se. Ima puno knjiga, ima tečajeva, ima stručnjaka koji se time bave.

Pazite na sve sastojke poslovanja: što zdraviji, svježiji, prirodniji – to će vaša poslovna juha biti bolja. S poslovanjem je isto kao i u životu: najvažnije se odluke donose – s ljubavlju i zbog ljubavi.

Nek’ vam je s tekom!