30.09.2004.
Ipak eko test, ali...
Stara poslovica kaže da sve što se čini dalekim, dođe blizu, naravno u smislu vremena. I došlo je! Više od tri godine najavljivan strogi eko test na tehničkom pregledu, kojime se ispituje zagađivanje iz debelog crijeva vašega ljubimca, tu je. Dakle, automobili, bilo benzinci ili dieseli od prvog listopada neće proći tehnički, ako budu zagađivali više od dozvoljenog. I do sada je vršen ( i plaćan ) eko test, ali i oni pozitivni i oni negativni prolazili su tehnički bez problema. Zagađivačima je skretana pažnja na to da bi trebali popraviti motore, ali se rijetko tko na to obazirao. Može se reći da je ih je više kupilo nove automobile, nego išlo popravljati stare, naročito ako je trebao kirurški zahvat u unutrašnjost motora. Oni koji redovito prate ovu rubriku, sjetit će se da smo već predviđali da će ubrzo morati doći dan kad će davno donesena odluka o neprolaženju "prljavaca" stupiti na snagu, ali u blažem obliku. Upravo to se i dogodilo. Nije trebalo biti previše pametan da bi se shvatilo kako bi ondašnje zadane vrijednosti zagađivanja izbacile iz pogona gotovo polovicu Hrvatskog voznog parka. Što bi to značilo za državnu kasu, ne treba ni razmišljati. Pa upravo je vozački svijet taj kome država najviše izvlači iz džepa i puni buđet. Porezi, cestarine, osiguranja, gorivo, zaposlenost ljudi u auto industriji i uz nju, sve to dobro treba zaštiti i sačuvati. Što bi bilo s javnim prijevozom i njihovim zastarijelim autobusima, od kojih neki, vozeći uzbrdo puštaju takvu dimnu zavjesu i smrad, kao da ih vozi James Bond. No, takvi će ipak morati na operaciju jer i uz znatno blaže dozvoljene vrijednosti zagađenja, ipak neće proći tehnički pregled. Što to znači znatno blaže?
To znači da su mjerodavni shvatili da za starija vozila, koja nemaju katalizatore, treba još neko vrijeme, točnije 18 mjeseci, pustiti da se poprave ili se raspadnu ili završe na otpadu. Službenim rječnikom, njima se u navedenom razdoblju dozvoljava dvostruka vrijednost zagađenja od prije propisanog. Konkretno: ako je auto proizveden 1987. godine ili je mlađi, trebao je padati tehnički sa preko 3,5% CO. Sada je postotak prolaznosti 7%. Ako je stariji od 1986. godine, propisana vrijednost je 4,5% CO, no u sadašnjem razdoblju dozvoljeno je čak 9%, što je zaista visoka granica, ako je granica prolaska automobila s katalizatorom 0,3 % CO
Sve to, ponovimo, odnosi se na motore bez katalizatora. To bi skoro značilo da ćemo po cesti i dalje viđati stare stojadine i golfove, kojima ispod motora suklja dim iz odušne cijevi uljih para, koju će nakon eko testa na tehničkom pregledu, opet morati izvlačiti iz kučišta filtera zraka, jer im motor od silnog zagušenja neće pravilno raditi ili će se gasiti na minimumu. Zakonodavac je postavio rok od 18 mjeseci. Da li je mislio da nas poslije toga čeka blagostanje ili će rok opet biti produžen, za sada se nezna. U svakom slučaju, onom slabostojećem dijelu stanovništva, ipak je malo pao kamen sa srca. Sada je prosjek starosti osobnih automobila okruglo deset godina. Slikovito, ako vidite na cesti jedan novi auto, znajte da uz njega u Lijepoj našoj vozi i jedan koji broji dvadeset ljeta i trebat će dugo vremena da se prosjek spusti za godinu - dvije.
I dok vlasnici tako starih automobila imaju razloga veselju, oni s katalizatorima bi se mogli neugodno iznenaditi kad kazaljka na mjernom instrumentu debelo prijeđe dozvoljenu vrijednost. U jednim novinama je pisalo da zamjena istrošenog katalizatora ne košta više od tisuću kuna, ali nažalost, tome uvijek nije tako. Navedeni iznos ili nešto više bit će dovoljno ako je u pitanju auto niže klase i ako se ugrađuje zamjenski, tj. neoriginalni katalizator, koji također zadovoljava potrebe motora i propisane vrijednosti, a daleko je jeftiniji od originala. Proizvode se u nekoliko veličina, zavisno od kubikaže motora. I sve je dobro dok postojeći katalizator stoji u ravnini, tj. na ravnom dijelu ispušne cijevi. Dovoljno je rezanjem otpiliti stari i zavariti novi. No, kad je u blizini ispušnog kolektora i nije ravan, alternative za sada nema i može se ugraditi samo original. Vi koji imate takve modele, sada zažmirite jer se javljaju iznosi od 3.000 - 6.000,00 kuna. Na tržištu su se mogu kupiti i tablete, o kojima smo već pisali, koje "čiste" motor i koje preporučuje HAK. Ispitivanja su navodno pokazala njihovu moć, snižavanjem zagađenja. Svako takvo sredstvo je dobrodošlo, ako je uzrok zagađivanja začađenost kompresionog prostora ili začepljenost dizni. Ostale probleme rješava samo mehaničar, koji će odrediti pravi uzrok prevelikog zagađenja. Dodatni uređaji pod nazivima "katalitik", "kat", itd, koji se ugrađuju prije ulaska goriva u karburator ili inection i koji rade na principu "slaganja" molekula goriva također mogu pomoći, ali prije njihove ugradnje treba pitati kad počinju davati rezultate, jer su neki efikasni tek poslije 3.000 km.
U svakom slučaju prije odlaska na tehnički, dobro je zaobilaznicom malo "potjerati" vaš auto, ne u smislu brzine, nego pod većim okretajima. Motor će se sam malo "očistiti", pa će rezultat eko testa biti bolji. Pri tome pazite da ne pretjerate s okretajima, jer ćete onda imati više štete nego koristi.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani