Sve države u svijetu imaju dosta složenih poslova i obveza na pravno uređenje i realizaciju propisanog u odnosima obveznog mirovinskog osiguranja i mirovina. To se odnosi i na Europsku uniju (EU), jer i u državama–članicama, kao i u Republici Hrvatskoj, stanovništvo stari i to traži sve veća izdvajanja za mirovinski sustav. Države članice Eu su uglavnom nadležne da te odnose reguliraju, a u skladu s primarnim vrelima prava (ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Eu). Države određuju obvezno mirovinsko osiguranje i prava iz toga osiguranja, osnovice i stope doprinosa u tom osiguranju.
EU to dopunjava tako da regulira prekograničnu suradnju odnosno trgovinu i zajedničko tržište na načelima: slobode kretanja robe, usluga (i poslovnog nastana), osoba i kapitala. To, posredno, ali dovoljno utječe na regulativu država da urede mirovinski sustav, pogotovo visine mirovina.
Državni zakoni propisuju: obvezne osiguranike, osnovice, visinu doprinosa i prava po osnovi mirovinskog osiguranja (prava po osnovi invalidnosti, starosti i smrti, gubitka hranitelja). Propisi EU i propisi države ovdje se uvjetuju i prepliću jer je u pitanju socijalna politika. Područje mirovinskog osiguranja spada u odnose nadopunjavanja, koordiniranja i podupiranja država članica u tome.
Države članice EU samostalno određuju osnovicu i stopu doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje, ali moraju voditi računa o zajedničkoj politici u tim kretanjima.
Neizravan utjecaj na mirovine imaju sekundarni izvori prava EU koji se odnose na tržište slobode. To se odnosi i na slobodu kretanja radnika unutar EU. Ukinuta je svaka diskriminacija na temelju državljanstva među radnicima iz različitih država članica vezano na primanja iz rada, zapošljavanje i ostale uvjete rada i zapošljavanja. To države mogu ograničiti samo radi zaštite javne sigurnosti, javnog poretka ili javnog zdravlja. Restrikcije u pojedinim državama odnose se i na primjenu pravila države rada odnosno države prebivališta. Tu se misli na mogućnost zbrajanja staža kojega radnik ostvaruje u različitim državama. Primjenjuje se načelo da ista država članica naplaćuje doprinose za mirovinsko osiguranje, ali i daje određena prava osiguranim osobama.
Europski propisi utvrđuju pravilo o jednakoj plaći za jednaki rad muškaraca i žena, koje je bitno u primjeni propisa o doprinosima za obvezno mirovinsko osiguranje.
Svi propisi pružaju zaštitu od bolesti, invalidnosti, starosti, nesreće na radu, profesionalnih bolesti i nezaposlenosti.
Iz rečenog proizlazi da države – članice EU imaju veću samostalnost u reguliranju doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje. I dalje se moraju poštivati ograničenja koja utvrđuje EU, odnosno propisi EU.