Loše održavana žena mijenja servisera i traži pomoć susjeda ili prijatelja. Loše održavani auto ne može sam skrenuti u neki drugi servis, i tako si pomoći, ali svojim ponašanjem u vožnji i čestom (ne)ispravnošću daje do znanja vlasniku da ima potrebu za drugim "doktorom". Jesu li uvijek muževi i mehaničari krivi za to što ne štima situacija u familiji ili na cesti? U svakom uputstvu za automobile stoji koji se sve radovi moraju obaviti na određenoj kilometraži. No, kad se vlasniku priopće sve operacije pa pomnoži s cijenom sata plus zamjenski dijelovi, isti često odustaju od rada zbog skupoće, ili se obave samo neophodne zamjene ulja, svjećica itd. Pa kad takav auto nakon par tisuća kilometara stane, prva slika koja se vlasniku ukaže u mislima je mehaničar, koji vjerojatno u tom momentu ima rogove na glavi, kao krivac za sve muke koje čekaju vozača. Opet moramo ponoviti kako se naša pisanja uglavnom odnose na nešto starije automobile, koji nemaju servisne preglede na trideset ili pedeset tisuća kilometara (npr. Audi A-2). Servisne intervale uglavnom diktira zamjena ulja, koja, ipak predstavlja "zakon" za veliku većinu vozača. Ponekad se zapitamo da li bi se uopće neki vozač prosječnog hrvatskog automobila sjetio odlaska na servis da nema te zamjene. Dakle, iako danas ima kvalitetnih ulja koja mogu prijeći i trideset i više tisuća kilometara, naš prosječan auto troši ona koje izdrže deset. Dakako da je tih deset tisuća okrugla brojka, pa se, sigurno ništa neće dogoditi ako takvo ulje ostane i koju tisuću duže. No, bolje ga je mijenjati tisuću prije, nego tisuću poslije. Najlošija varijanta održavanja je parcijalno servisiranje, tj. sada ćemo izmijeniti ulje, a za nekoliko tisuća svjećice itd. Tada i vlasnik i stalni mehaničar gube kontrolu nad radovima. Naravno, da je u većini slučajeva novac presudan faktor oko odugovlačenja. Zaključimo da je najbolje servis i neophodne zamjene vršiti svakih deset tisuća kilometara. Tako nam ne može promaknuti okrugla brojka na kilometar satu, a da se ne podsjetimo da je vrijeme za servis. Uz obveznu zamjenu ulja mora se mijenjati i filter ulja. On u sebi nakupi mnogo prljavštine, pa ne treba dovoditi u pitanje dvadeset do pedeset kuna zbog bolje očuvanosti motora i boljeg podmazivanja. Svjećice su bitan faktor za pravilno funkcioniranje benzinskih motora. Ako po komadu platite od jedanaest do dvadeset kuna, zavisno od tipa motora, s njima ćete uspješno voziti do slijedećeg servisa. Potegnete li malo dublje u džep, one mogu izdržati i šezdeset tisuća. U bitno veću cijenu spada i pogodnost što nećete platiti rad za zamjenu. No, ako je motor u lošijem stanju, pa se pojavljuje garež i zaprljenje, takve nemaju smisla, jer ih i tako treba vaditi i čistiti. Filter zraka, ako se ugrađuje originalni, a obično je tako, svakako treba svaki servis mijenjati bez obzira na njegovi izgled. Premala mu je cijena za ono što radi, jer začepljenost izaziva veću potrošnju goriva, a starost nekontrolirani ulaz prljavštine u karburator ili inection, te povećano trošenje cilindara zbog ulaza nepročišćenog zraka. Novi filter benzina svakako mora biti na računu i motor zbog često "hvaljenog" goriva na našim pumpama. Ako motor ima karburator, onda svakih deset tisuća, a ako je inection, svakih trideset, i to obavezno, jer iako je deset puta skuplji, od običnog, njegova nezamjena i problemi u sistemu za ubrizgavanje, mogu koštati puno novaca. Ni klinasti remen ne treba previše provjeravati. Primijeti li se samo jedno napuknuće, ima uvjeta za zamjenu. Zupčasti remen, zavisno od tipa motora ima vijek šezdeset do stodvadeset tisuća kilometara. No on ima i svoj proces starenja, koga dodatno povećava masnoća od lošeg semeringa ili propuštanje antifriza u neposrednoj blizini. I bez obzira na prijeđenu kilometražu, nakon dvije do tri godine, ima uvjete za zamjenu. Iako su natezači remena skupi, dobro je o istom trošku rada ih zamijeniti. Ako motor nema hidraulične podizače ventila, treba ih naročito na zastarjelim motorima podesiti svaki servis. Po novim istraživanjima, ulje u mjenjaču treba mijenjati tek na sto tisuća, jer je ustanovljeno da novo ulje dodatno oštećuje elemente mjenjača, iako u mikronskim iznosima. Ono što vlasnici smatraju nepotrebnom operacijom je zamjena ulja u kočnicama svake dvije godine. Za razliku od ulja za mjenjače, ulje kočnica u sebe uvlači vlagu iz zraka i tako postaje manje efikasno. Zbog toga ne možete ostati bez kočnica, ali mjerenje instrumentom pokaže da bi u nekoj kritičnoj situaciji i pola metra manje kočenja moglo sačuvati život. Trajnost obloga na kočnicama je relativna i zavisi od kvalitete materijala i načina vožnje. No ne čekajte zadnji čas za zamjenu, jer će onda osim disk pločica ili pakni, trebati mijenjati diskove i doboše. I za kraj jedna usporedba: neki servisiraju aute u Italiji, a tamo se ne pita što će se raditi, nego po kilometraži naprave sve redom. Naravno da je i račun pozamašan, ali se nitko ne buni, iako je cijena sata rada barem dvostruka. Za isti posao i naplatu, ovdje je mehaničar "lopov", a "tamo" su svi dobri jer su napravili sve što je potrebno. Ciao!