Temeljno pravilo utvrđivanja mjesta obavljanja
usluga, a samim tim i mjesta oporezivanja usluga PDV-om ovisi o primatelju
usluge, tj. pružaju li se usluge poreznim obveznicima (tzv. B2B usluge) ili osobama koje nisu porezni obveznici (tzv. B2C
usluge).
Kada porezni obveznik obavlja uslugu drugom poreznom obvezniku, prema temeljnom pravilu oporezivanja usluga, mjesto oporezivanja je sjedište poreznog obveznika primatelja usluge.
Ako porezni obveznik pruža uslugu osobi koja nije porezni obveznik, mjesto oporezivanja takve usluge je sjedište pružatelja usluge.
No, propisani su i određeni izuzeci od navedenog temeljnog pravila. Među njih spadaju i usluge prijevoza putnika u cestovnom i željezničkom prometu. Naš zakon o PDV-u (čl. 20. st. 1.) propisuje da se mjestom obavljanja usluga prijevoza putnika smatra mjesto gdje se obavlja prijevoz, razmjerno prijeđenim udaljenostima i odnosi se na uslugu pruženu poreznim obveznicima, ali i na osobe koje nisu porezni obveznici. Navedene usluge prijevoza putnika u Republici Hrvatskoj, prema trenutno važećem Zakonu, oporezive su stopom od 25%.
Osim tuzemnih poreznih obveznika koji na teritoriju RH pružaju usluge prijevoza putnika (posebice autobusni prijevoznici), i porezni obveznici iz drugih država članica Europske unije i trećih zemalja (BiH, Srbija, Crna Gora, Kosovo, Turska i sl.) moraju se registrirati u RH za potrebe PDV-a te platiti PDV za uslugu prijevoza putnika na dionici kroz RH.
Prema Zakonu i Pravilniku o PDV-u, porezni obveznici iz drugih država članica EU zemalja mogu imenovati poreznog zastupnika u RH koji će u njihovo ime obračunati, u zakonskim rokovima podnijeti propisane obrasce i platiti PDV. Imenovanje poreznog
zastupnika u RH za porezne obveznike iz trećih zemalja je obvezno. Porezni zastupnik odgovara kao jamac platac u slučaju nepodmirenja porezne obveze svojih klijenata.
Od svih zemalja članica EU, Hrvatska trenutno propisuje najveću stopu PDV-a za uslugu međunarodnog cestovnog i željezničkog prijevoza putnika. Susjedna Italija, kao turistička zemlja te još šesnaest drugih država članica EU uopće ne obračunavaju PDV na navedene usluge, dok devet država članica EU primjenjuje snižene stope PDV-a na cestovni prijevoz putnika (npr. Slovenija, Francuska, Španjolska, Nizozemska). Uz nas, jedna od rijetkih država članica EU koja primjenjuje punu stopu oporezivanja usluga cestovnog i željezničkog prijevoza putnika je Njemačka, koja ima kvalitetno uspostavljene kontrole praćenja registriranja, obračuna, ali i pojednostavljen sustav plaćanja obveza za PDV-a na navedene usluge.
Prema informacijama iz turističkog sektora, navedene odredbe direktno su utjecale na otkazivanje značajnog broja turističkih grupa za narednu sezonu, koje u najvećem broju dolaze autobusnim prijevozom. Kao osnovni razlog navedena je kompleksna procedura podnošenja poreznih obrazaca te najveća porezna stopa za usluge prijevoza putnika u EU.
Ostaje nam vidjeti hoće li najavljene izmjene Zakona i Pravilnika o PDV-u od 1. siječnja 2015. godine donijeti i neke izmjene u oporezivanju usluga cestovnog i željezničkog prijevoza putnika. Ako do promjena ne dođe, postavlja se pitanje donosi li primjena
postojećih odredbi Zakona više štete nego koristi.