Sve obračunane kamate iznad visine eskontne stope HNB-a predstavljaju za tuzemno društvo zajmoprimca porezno nepriznate rashode koji uvećavaju poreznu osnovicu u godišnjoj prijavi poreza na dobit.


Ugovor o zajmu sklapa se između zajmodavca i zajmoprimca, a njihov odnos uređen je Zakonom o obveznim odno­sima čl. 499. – čl. 508. Za razliku od kredita, gdje u ulozi kreditora može biti isključivo banka, u ulozi zajmodavca u ugovoru o zajmu može biti svaka pravna i fizička osoba. Ugovorom o zaj­mu propisana je obveza zajmodavca da preda zajmoprimcu od­ređeni (ugovoreni) iznos nov­ca ili određenu količinu drugih zamjenskih stvari, a zajmoprimac se obve­zuje vratiti mu pos­lije stanovitog vremena isti iz­nos novca, odnosno istu količi­nu stvari i iste vrste i kak­voće. Zajmopri­mac se može ob­vezati da uz glavnicu na prim­ljeni no­vac ili druge zamjenske stvari duguje i kamate, a u tr­govačkim ugovorima zajmoprimac duguje kamate iako nisu eventualno ugovorene.

Novčani zajmovi mogu se ugovoriti beskamatno ili uz ka­matu. Ovisno o poreznim statusima zajmodavca i zajmopri­mca i činjenica jesu li zajmoda­vac i zajmoprimac rezidenti ili ne­rezidetni, povezane ili ne­po­vezane osobe, proizlaze i raz­li­či­ti porezni tretmani za ka­mate.

Zakonom o porezu na dobit u čl. 14. st. 1. i st. 2. propisano je da se pri utvrđivanju prihoda/ rashoda od kamata na dane/ primljene zajmove kod pove­zanih osoba obračunava kamata najmanje/najviše do visine ka­matne stope koja bi se ostvarila između nepovezanih osoba u trenutku odobrenja zajma. Navedenu kamatnu sto­pu od­re­đuje i objavljuje ministar financija, prije početka po­rez­nog razdoblja u kojem će se koristiti, vo­deći pri tom ra­ču­na da se radi o kamatnoj stopi koja se ostva­ruje u uspo­redivim okol­nostima ili koja bi se ostvarila između nepovezanih osoba. U čl. 37. Pravilnika o porezu na dobit propisano je da ako ministar fi­nancija prije početka poreznog razdoblja u kojem se primjenjuje kamata iz članka 14. stavka 3. Zakona o porezu na dobit ne odredi i ne objavi visinu kama­te, u tom razdoblju primjenjuje se eskontna stopa koju objav­ljuje Hrvatska narodna banka (HNB). Odlukom HNB-a za 2015. g. propi­sana je eskon­tna stopa u visini 7% godišnje. 

Iz navedenog proizlazi ob­ve­za tuzemnog društva koje u ulozi zajmodavca odobrava nov­­čani zajam inozemnom po­vezanom društvu - minimalna kamatna stopa koju je dužno obračunati i iskazati kao svoj prihod je 7% godišnje. Ako je ugovorena niža kamatna stopa od eskontne ka­matne stope HNB-a, tuzemno društvo u ulo­zi zajmodavca dužno je za razliku između ugovorene niže kamatne stope i eskontne stope uvećati osno­vicu poreza na do­bit u svojoj godišnjoj poreznoj prijavi, te­me­ljem niže iska­za­nih prihoda od kamata na dane pozajmice ino­zemnom poveza­nom društvu.

Kada je riječ o primljenim zajmovima od povezanog ino­zemnog društva, porezno priznati rashodi po osnovi kamatnih stopa mogu biti najviše do visine eskontne kamatne stope HNB-a, tj. trenutno 7% godišnje. Sve obračunane kamate iz­nad visine eskontne stope HNB-a predstavljaju za tuzemno dru­štvo zajmoprimca porezno ne­priznate rashode koji uvećavaju poreznu osnovicu u godišnjoj prijavi poreza na dobit. U slučaju da se na te kamate plaća porez po odbitku, porezna os­novica povećava se za svotu umanjenu za plaćeni porez po odbitku. Porez po odbitku u smislu Zakona o porezu na dobit jest porez kojim se opo­rezuje dobit koju ostvari nerezident u Republici Hrvatskoj. Po­rezni obveznik poreza po od­bitku je isplatitelj, porezna sto­pa je 15%, a porezna osnovica poreza po odbitku je bruto iz­nos naknade koju tuzemni is­pla­titelj plaća nerezidentu -ino­zemnom primatelju. U slu­čaju kada je inozemni primatelj ka­mate rezident države s kojom RH ima u primjeni Ugovor o izbjegavanju dvostrukog opore­zivanja, porezno pravo Hrvat­ske bit će ograničeno stopom iz Ugovora (0, 5 ili 10%). Uvjet za primjenu snižene stope iz ugovora je potvrđena rezidentnost ino-primatelja naknade.

Od 1.7.2013. g., a u skla­du s odredbama čl. 31.b Za­kona i čl. 51.a Pravilnika o po­rezu na dobit, porez po odbitku ne plaća se na isplate kamata između povezanih društava iz različitih država članica EU. Isto se od­nosi i na stalne pos­lovne jedi­ni­ce u RH društva iz drugih čla­nica EU-a te stalnih poslovnih jedinica u nekoj drugoj državi članici.