Premještaj službenika zakonit je ako službenik ispunjava uvjete za radno mjesto na koje se premješta

         Kretanje u službi nije isto što i premještaj. Iako Zakon o radu „N.N“ 93/14, 127/17 ne regulira taj radnopravni institut on je često u primjeni na službenike u državnoj službi i u upravnim odjelima regionalnih (područnih) i lokalnih službi. Premještaj je oblik kretanja u službi službenika od prijema u službu do prestanka službeničkog radnog odnosa.

         Posebno je zanimljiv u lokalnoj i regionalnoj samoupravi, što je uređeno Zakonom o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi „N.N“ 86/08, 61/11 i 4/18.

          U odnosu na „lokalne“ i „regionalne“ službenike, koji nisu pročelnici, rješenja o premještaju donose pročelnici upravnog tijela u kome službenik radi. Na to rješenje službenik ima pravo na žalbu. Žalbu rješava općinski načelnik, ako se radi o službeniku u općinskom upravnom tijelu, odnosno gradonačelnik grada u gradskim upravnim tijelima, te župan ako se radi o žalbi na rješenje o premještaju u županijskom upravnom tijelu.

          Kada se radi o pročelniku onda rješenje o premještaju donosi izvršno tijelo.

          Svaki službenik koji nije zadovoljan rješenjem o premještaju može voditi upravni spor pred upravnim sudom.

          Premještaj može biti samo na službeničko radno mjesto koje je slobodno i koje je utvrđeno sistematizacijom u pravilniku o unutarnjem redu odgovarajućeg upravnog tijela. Premještaj službenika zakonit je ako službenik ispunjava uvjete za radno mjesto na koje se premješta, prema uredbi o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi „N.N“74/10,125/14.

Premještaj može biti:

  1. Premještaj po potrebi službe: u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice, na drugo radno mjesto, u istom ili drugom mjestu rada. Bitno je da je radno mjesto iste stručne spreme iste ili približne složenosti poslova. Potreba službe mora biti obrazložena. Za određene slučajeve traži se suglasnost radnika (na radno mjesto niže složenosti za koje ispunjava uvjete; ako se premješta u mjesto rada a ima više od 20 godina radnog staža ili ako bi mu se zbog premještaja pogoršale njegove obiteljske prilike);
  2. Premještaj po zamolbi službenika koji nema ograničenja kao opisani premještaj po potrebi službe. Bitno je da je radno mjesto na koje se premješta unutar iste stručne spreme, iste ili približne složenosti poslova. Istina, po pristanku službenika to može biti i radno mjesto niže složenosti poslova za koje službenik ispunjava propisane uvjete. Uvijek je to na inicijativu (molbu, zahtjev radnika i sve dok se to ne riješi službenik može odustati od „inicijative“). I o tome se donosi rješenje;
  3. Napredovanje je premještaj službenika na bolje radno mjesto. To „bolje“ znači više plaćeno radno mjesto. Napredovanje ne može biti na radnom mjestu koje se popunjava natječajem. Može biti u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice, u istom ili drugom mjestu rada. Uvjet je propisano slobodno radno mjesto; ispunjavanje uvjeta, ocjena službenika dva puta uzastopno kao „odlično“ ili „vrlo dobar“ i da je službenik dao svoj pristanak.

Ostale vrste, sa dosta specifičnosti, premještaja su: premještaj kao stegovna mjera (kaznena sankcija); premještaj koji slijedi nakon što je službenik ocijenjen negativno i premještaj za vrijeme raspolaganja.