Saznajte kako otvoriti vlastitu tvrtku – donosimo pregled svih koraka, od izjave o osnivanju do prijave u registar poslovnih subjekata


Jedan ste od rijetkih entuzijasta koji u razdoblju ekonomske krize ima viziju, ideju i hrabrosti upustiti se u poduzetničke vode? Onda je ovo članak za vas, jer u nastavku teksta donosimo kratak pregled potrebne dokumentacije, troškova osnivanja i redoslijed predavanja dokumentacije za potrebe osnivanja društva s ograničenom odgovornošću.

Temeljni osnivački akt trgovačkog društva je „Izjava o osnivanju“ (kada je riječ o jednom osnivaču) ili „Društveni ugovor“ (kada postoje dva ili više osnivača). Ovim dokumentom definira se ime trgovačkog društva, skraćeni naziv, sjedište društva, predmet poslovanja, iznos temeljnog kapitala, raspored poslovnih udjela, organi društva (skupština, nadzorni odbor, uprava), trajanje društva (određeno ili neodređeno vrijeme), glasilo društva i ostale odredbe koje su važne za funkcioniranje društva.

Ostali dokumenti koje je potrebno priložiti nadležnom Trgovačkom sudu su:

a) Odluka o poslovnoj adresi – kojom u skladu sa Zakonom o trgovačkim društvima osnivač/član uprave definira mjesto i poslovnu adresu sjedišta društva. Koristan savjet je da u Izjavi o osnivanju ili Društvenom ugovoru navedete da poslovnu adresu unutar sjedišta društva određuje uprava zasebnom odlukom – na taj način izbjeći ćete nepotrebno plaćanje javnobilježničkih pristojbi prilikom promjene sjedišta društva i novu adresu sjedišta društva definirati zasebnom odlukom.

b) Obrazloženje imena – iako se čini sasvim jednostavno, prilikom odabira imena društva dobro se pripremite, provjerite na internet stranicama Sudskog registra (sudreg.pravosudje.hr) postoji li već društvo s istim ili jako sličnim imenom i tek kad ste sigurni da bi vaše željeno ime moglo proći, odvojite vrijeme da predmetnom Trgovačkom sudu u pisanoj formi jasno i smisleno obrazložite zašto ste se odlučili baš za takvo ime firme i koja je poruka takvog imena vašim budućim poslovnim partnerima. Ime tvrtke treba biti na hrvatskom jeziku, a može sadržavati i riječi latinskog ili grčkog korijena.

c) Popis osoba ovlaštenih za zastupanje društva – definirajte tko su osobe koje će zastupati društvo, njihov položaj u društvu i mogućnost zastupanja društva, zastupaju li društvo samostalno i pojedinačno.

d) Popis članova društva – ovim dokumentom potrebno je definirati članove društva te na osnovu temeljnog kapitala opisati raspodjelu poslovnih udjela brojem i nominalnim iznosom po svakom članu društva.

e) Imenovanje članova uprave – odluka kojom se uređuje tko su odgovorne osobe koje zastupaju društvo.

f) Potpis direktora – izjava člana uprave kojom potvrđuje na koji način će se u budućnosti potpisivati u ime društva.

g) Izjava kojom osnivači društva izjavljuju da ostala društva u kojima imaju iznad 5% vlasničkih udjela nemaju nepodmirenih dugovanja prema državi.

h) Popunjene prijave za upis u Sudski registar (obrazac PO) na kojima je potrebno nabrojati djelatnosti kojima se društvo planira baviti u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti te popis priloga gdje su pobrojani svi dokumenti koji se prilažu Trgovačkom sudu.

Prije predaje nadležnom Trgovačkom sudu u Sudski registar, svu navedenu dokumentaciju potrebno je ovjeriti kod javnog bilježnika. Trošak javnobilježničke ovjere iznosi približno 2.000 kuna.

Potom je u nekoj od komercijalnih banaka potrebno izvršiti uplatu temeljnog kapitala (minimalni iznos 20.000 kuna) i ishodovati „Potvrdu o uplati osnivačkog uloga“, čije izdavanje banke naplaćuju 50 kuna. Navedena potvrda sastavni je dio dokumentacije koju je potrebno priložiti Sudskom registru. Uz to, potrebno je izvršiti uplatu Državnom proračunu Republike Hrvatske po osnovu sudske pristojbe za upis osnivanja u iznosu od 400 kuna i uplatu za oglašavanje osnivanja tvrtke u službenom glasilu (Narodnim novinama) u iznosu od 900 kuna. Ovom trošku pridodajte još 15 kuna bankarskih naknada za troškove platnog prometa.

Po primitku Rješenja nadležnog Trgovačkog suda o upisu vaše tvrtke u Sudski registar, dužni ste napraviti službeni pečat društva (trošak između 100 i 250 kuna), na kojem je dovoljno navesti ime društva, pravni oblik i mjesto gdje je prijavljeno sjedište društva. U posljednje vrijeme, uz Rješenje od Sudskog registra, Trgovački sud dostavlja i Potvrdu o OIB-u koju izdaje Ministarstvo financija u nadležnoj poreznoj upravi. Ako takvu potvrdu niste dobili uz Rješenje, potrebno je otići u nadležnu poreznu upravu.

Nakon toga, dužni ste otići na HITRO-HR (u Rijeci se nalazi u sjedištu FINA-e u ulici Frana Kurelca 3) i podnijeti Prijavu za registar poslovnih subjekata. Tu vas čeka još jedna uplatnica s iznosom od 55 kn, naslovljena na Državni proračun RH, s opisom plaćanja: Upis u registar poslovnih subjekata. Po primitku te prijave, možete otići u banku u kojoj ste uplatili temeljni kapital i podnijeti zahtjev za prijenos osnivačkog uloga na novootvoreni transakcijski račun društva.

Na kraju, ne preostaje nam ništa drugo nego poželjeti vam puno poduzetničke sreće – trebat će vam!