Od klijenata često dobivam upite vezano za savjetodavnu po­moć pri provedbi inventurnih popisa. Riječ je prvenstveno o trgovačkim društvima ili obrtima, koja u svojim bi­lancama imaju značajne stavke na pozicijama zaliha, ali i vrlo neorganizirane skladišne prostore, loše uspostavljene procese kolanja dokumentacije prili­kom zaprimanja i izdavanja zaliha, općenito loše uspostavljene unutarnje kontrole u dru­štvu i sasvim sigurno, kao po­sljedicu, stanje u knjigama (ma­terijalnom knjigovodstvu) u koje se ne mogu pouzdati i koje značajno odstupa od stva­rnog stanja zaliha u skladištu.

Prije svega, preporuka je da procedure za provedbu inventure napišete i usvojite kako bi­ste jasno definirali postupke ko­je je potrebno provesti da bi inventurni popis bio što efikasniji. Pisanje procedura iziskivat će inicijalno malo više vremena, ali jednom kad ih na­pišete, moći ćete ih koristiti du­goročno. Procedure trebaju biti sveobuhvatne i razumljive, tj. moraju opisivati inventurni proces od početka do kraja, s jasno definiranim zaduženjima i postupcima svakog od sudionika u inventurnom po­pisu. Svi sudionici u inventu­rnom popisu trebaju biti upoznati s procedurama.

Kod formiranja inventu­rnih komisija, potrebno je vo­di­ti računa o neovisnosti ko­misije. Preporuka je unaprijed definirati članove inventu­rne ko­misije i njihove funkcije, u kojoj najmanje jedan član (najbolje predsjednik inventurne komisije) ne smije biti di­rektno zaposlen u skladištu u kojem se obavlja inventura.

U slučaju da je riječ o pro­izvodnom poduzeću, preporuka je provesti inventuru u razdoblju kad je moguće obustaviti proizvodnju, tj. osigurati da nema kretanja sirovina, polu­proizvoda i gotovih proizvoda. Ako zaustavljanje proizvodnje nije moguće provesti, onda je potrebno posebno prebrojati i obilježiti repromaterijal namijenjen za proizvodnju tog dana, tj. voditi računa da takve sta­vke zbog kretanja ne budu dva puta greškom pobrojane. Isto vrijedi i u trgovini, kretanja tr­govačke robe (ulaz/izlaz) tije­kom inventure ne bi smjelo biti.

Preporuča se inventurnim procedurama opisati proces oz­načavanja i slaganja prebroja­nih zaliha, kako bi se izbjegla mogućnost da pojedine stavke ne budu uopće prebrojane ili da ih se zbog neoznačenosti prebroji više puta. Također, po­trebno je jasno definirati način identificiranja i označavanja oštećenih, zastarjelih ili zaliha u tuđem vlasništvu.

Inventurne liste trebale bi imati predviđene kolone s upi­sanim šiframa artikala i opisom, a polje za količinsko stanje bi trebalo ostati prazno, tj. biti predviđeno za unos od strane inventurne komisije. Nikako se ne preporuča do­sta­viti podatke iz materijalnog knji­govodstva inventurnoj ko­misiji, o stanju koje je trenutno zabilježeno u sustavu. Inve­n­turne liste bi trebale biti nu­merirane u cilju smanjenja mo­gućnosti otuđenja ili mijenjanja pojedinih listova. Unos u li­ste bi trebao biti organiziran na način da jedan ili više čla­nova komisije broje, a drugi član komisije upisuje izbrojane količine u inventurnu listu.

Pisanim procedurama za provedbu inventure potrebno je jasno definirati što se s inventurnim listama radi po završetku unosa izbrojenih ko­li­čina (tko ih nosi i kojoj na­dležnoj osobi ih predaje). Kod predaje i preuzimanja popunjenih inventurnih lista, potrebno je osigurati da su sve do­stavljene inventurne liste popunjene i potpisane od strane in­venturne komisije ili predsjednika inventurne komisije. Također, potrebno je jasno definirati tko je u društvu nad­ležna osoba (ili osobe) za unos podataka s inventurnih lista u računovodstveni sustav (obra­du podataka nikako ne bi smje­le vršiti osobe koje su izravno bile uključene u proces brojanja i popunjavanje inventurnih lista).