Mali poduzetnici često trebaju objašnjenje pojmova iz naslova, jer nisu svi sinonimi, nego postoje suštinske razlike, koje se odražavaju na poslovanje, a još više prilikom pokretanja poduzetništva.
Prije svega, potrebno je skrenuti pažnju da tematika nije posve ista kod obrta i kod poduzeća. Nekome će više problema predstavljati jedno, nekome drugo što sve ovisi o njegovim ili njezinim konkretnim prilikama.
Da biste registrirali obrt na nekoj adresi, trebate dokazati pravnu vezu s tom adresom. Ako ste sami vlasnik te nekretnine, dovoljan će biti vlasnički list. Ako je netko drugi, priložiti treba i suglasnost te osobe. Za samu nekretninu treba uporabna dozvola ili potvrda katastra, ako se radi o starijoj nekretnini. Obrt ćete moći obavljati na terenu (ako je takva priroda djelatnosti), ili na samoj adresi gdje je registriran, a svako dodatno mjesto obavljanja obrta iziskuje registriranje izdvojenog pogona.
Izdvojeni pogon treba imati svog voditelja, koji mora udovoljavati svim uvjetima kao i obrtnik.
Svaki prostor u kojem se posluje, ako se radi o obrtu koji je vezan činjenicom prostora, mora udovoljavati minimalnim tehničkim uvjetima za konkretnu djelatnost koja će se u njemu obavljati.
Dobro je znati i da je pokretanje izdvojenog pogona uvjet za prestanak paušalnog oporezivanja, te ćete od tog dana morati voditi poslovne knjige i utvrđivati dohodak.
U praksi, primjećujem da sve ove činjenice otežavaju otvaranje obrta onima koji su podstanari, ili koji ne mogu u svom prostoru obavljati djelatnost, čak i kada obrt nije vezan. Prostori se lako unajme, ali ne pristaju svi najmodavci da se na njihovoj adresi registrira obrt. Problema ima i onda kad se različite djelatnosti registriraju za istog obrtnika, a nisu sve prikladne za obavljanje na istom mjestu.
Poduzeće možete registrirati na svakoj (postojećoj) adresi. Prilikom registracije, nitko vas neće pitati za pravnu vezu s tom adresom. Ona može biti vaša adresa, ali i ne mora. Sudovima se i dalje potkradaju razne greške s adresama, čemu svjedočim neprekidno. Zlonamjernicima i dalje uspijeva otvoriti poduzeće na nepostojećoj adresi, a dobronamjernici prečesto trebaju podnescima tražiti da sud ispravi svoje tiskarske pogreške, što traje i do dva tjedna.
Teoretski, adresa sjedišta poduzeća je ona koja služi za kontakt za odgovornim osobama u njemu.
Dalje se svo poslovanje odvija u skladu sa potrebama poduzeća, u nekoj od djelatnosti s kojima se bavi. Kada se počinje baviti onom za koju su propisani minimalni tehnički uvjeti, tada će ih za konkretni prostor u kojem će se odvijati ta djelatnost morati osigurati, za što će se obratiti uredu za gospodarstvo nadležnom za adresu prostora.
Poslovnih prostora može biti neograničen broj. Ovisno o djelatnosti, za neke će trebati uvjerenja, a za druge neće.
Također, za neke će djelatnosti trebati voditelj, što ovisi isključivo o posebnim propisima za konkretnu djelatnost. Primjerice, u ugostiteljstvu ili u maloprodaji.
U malom poduzetništvu se često pojavljuju još dva pojma vezana uz prostore: suglasnost za registriranje sjedišta, i najam poslovnog prostora.
Naime, kada nakon registriranja poduzeća otiđete u svoju poreznu upravu, neki će vas referenti tražiti pravnu vezu se adresom sjedišta. Za sve ove godine nisam uspjela shvatiti po kojem ključu jednoga to pitaju, a deset drugih ne. Možda po principu “lijeve ili desne noge”!
Uglavnom, neki u tom slučaju dostave suglasnost za registriranje adrese sjedišta, a drugi umjesto toga sklope ugovor o zakupu prostora za poslovnu djelatnost.
Suglasnost nema nikakvih poreznih učinaka, jer njome nitko ne ostvaruje dohodak.
Zakup ima poreznu posljedicu: dohodak za zakupodavca, koji ga je dužan prijaviti i plaćati porez prema rješenju poreznika, a koji će ga odrediti prema iznosu zakupnine, ili prema svojim procijenjenim iznosima ukoliko je ugovorena neprimjereno niska zakupnina. Za zakupnika, malog poduzetnika, to je trošak poslovanja koji je u cijelosti porezno priznat.
Kada znamo da je porez na dohodak od zakupnine po preračunatoj stopi samo 8,5%, tada se zaključak nameće svakome tko je u prilici da sam svome poduzeću iznajmi prostor.
Ovu priliku treba koristiti sve dok u državi ne bude ustrojen registar nekretnina, koji će vjerojatno propisati limite u pogledu zakupnina. A možda i neće, u uvjetima slobodnog tržišta u koje se zaklinjemo…
Zakupi koji se od početka ove godine sklapaju, moraju biti popraćeni i energetskim certifikatom za predmetnu nekretninu, kojeg mora pribaviti zakupodavac. Oni koji su ranije ugovoreni, ne trebaju certifikate. To se iskristaliziralo upravo ovih dana.
Nova je vlada ukinula samo propis po kojem su iznajmljivači soba i apartmana turistima oslobođeni energetskog certificiranja, a ostali zakupi su ostali pod tom obavezom, koja je ranije propisana, sa provedbom od ove godine.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge