Ne prođe ni jedan tjedan da mi u pretinac elektronske pošte ne dođe pitanje nepoznate osobe u kojem kratko navede čime se planira baviti i na kraju me pita da li bi to bilo bolje kroz obrt ili poduzeće.
Onima koji dođu na konzultacije moram postaviti nekoliko desetaka pitanja da bismo došli nešto bliže odgovoru na to pitanje, a i tada ostane na njima da prespavaju pa, nakon što sami sebi odgovore što im je presudno važno - odluku donesu sami.
Naime, ne postoji univerzalni odgovor što je bolje. Vrlo su rijetke djelatnosti za koje mogu nedvojbeno stati iza savjeta da ih je bolje obavljati kroz jedan ili drugi oblik registracije. Dapače, i u takvim slučajevima imam primjere klijenata koji su se nakon nekog vremena “preselili” iz jednog oblika u drugi.
Mišljenja sam da je odluka o tome prije svega vezana uz osobnost i sveukupni životni kontekst onoga tko pokreće poduzetništvo. Zato obično u razgovorima postepeno uvodim činjenice o tome kako je koji dio poslovanja reguliran s pravne i porezne strane, i navodim osobu da sama iskaže svoj stav o svakoj od tih tema, te na kraju sama zaključi na koju je stranu dala više potvrdnih odgovora.
Drugim riječima, odluka o načinu registriranja ovisi direktno o ciljevima poduzetnika, a ne o djelatnosti kojom se misli baviti.
Iako novcem plaćamo svoje račune, on srećom nije jedini cilj zbog kojeg ljudi pokreću poduzetništvo!
Evo ipak nekoliko općih smjernica:
Planirate li obavljati neku osobnu uslugu za koju ste prilično sigurni da vam neće trebati pomoć drugih osoba, a pri tome niste skloni rizicima i preferirate jednostavnost i manje obaveza - odaberite obrt, i zatražite paušalno oporezivanje. Imajte na umu da ćete od prvog dana morati plaćati nemale iznose za svoje doprinose i da oni neće ovisiti o visini vaše zarade. Pretpostavljam da se uzdate u mirovinski sustav. Kao paušalista ćete vjerojatno sami znati voditi poslovne knjige, a ukoliko budete utvrđivali dohodak knjigovodstvo će vam vjerojatno biti nešto jeftinije. Ovo ipak nije pravilo, jer za mnoge djelatnosti nužno je voditi pomoćne evidencije koje poskupljuju stvari.
Poslovanje kroz obrt, ili čak kroz dopunsko zanimanje ili domaću radinost, lako se pokreće i lako zatvara, što je također česti presudni faktor. Ovi oblici omogućuju i slobodnije postupanje s novcem generiranim u poduzetništvu.
Međutim, vrlo brzo se može dostići granica iznad koje više radite za državni proračun nego oni koji istu stvar rade kroz poduzeće. U jednom sam ranijem tekstu elaborirala i konkretne iznose, uzimajući u obzir sve što se plaća proračunu, a ne samo porez.
Računica će se unekoliko promijeniti s poreznom reformom od 2017-te, pa ćemo ju morati ponoviti.
Poslovanje kroz poduzeće daje više mogućnosti kombiniranja, pa je prikladnije onima koji razmišljaju poslovati na duge staze, u većem obimu i žele odvojiti identitet poduzetništva od svojeg vlastitog. Ono iziskuje i nešto veću ukupnu odgovornost, zahtjevnije poslovne knjige i izvještavanje, pa je nužan dobar suradnik za knjigovodstvene poslove. Međutim, čim se poslovanje razvije, osnivač poduzeća je u boljoj poziciji od obrta. Na visinu doprinosa može i sam uvelike utjecati, ali je za to potrebno znati neke činjenice o propisima. Zatvaranje poduzeća duže traje i košta više. S druge strane, razvijeni posao je kroz poduzeće mnogo lakše prodati, ili uvesti u njega ulagače.
Najvažnije je znati da je obrtništvo integralno povezano s vašom privatnom osobnošću, a poduzeće je odvojena pravna i porezna tvorevina. Iz ove distinkcije proizlazi dalje bezbroj razlika.
O svemu čega sam se u ovdje samo dotakla postoji u ovoj rubrici više tekstova, a u svakom od njih nastojim ukazivati na razlike za obrte i poduzeća. Tko ne želi personalizirani savjet, ima napretek materijala za proučavanje!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Što je bolje: obrt ili poduzeće?
Izdvojeni članci
Važna uloga dubinskog snimanja u postupcima donošenja odluka o preuzimanju/akviziciji
Cilj dubinskog snimanja je investitoru osigurati cjelovit uvid u stvarno stanje poduzeća, identificirati ključne rizike i prilike koje mogu značajno utjecati na povrat ulaganja i dugoročni uspjeh nakon zaključenja transakcije
Kako odabrati pravog poslovnog brokera za uspješnu prodaju vašeg društva
S ciljem odabira pravog poslovnog partnera u ovom važnom procesu, važno je u startu postaviti odgovarajuća pitanja i procijeniti kompetentnost brokera koji će predstavljati vaše poslovanje i zastupati vaše interese. Evo koja pitanja možete postaviti brokeru s kojim razmišljate surađivati
Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura