Brzi ritam promjena u današnje je vrijeme opća pojava. Ipak, sasvim subjektivno moram primijetiti da je moja struka u ovoj državi zadnjih nekoliko godina pod osobitim pritiskom. Usred ljeta 2013. morali smo plivati u moru novih propisa koje nam do kasne jeseni nije nitko tumačio, za šifriranje JOPPD obrasca dobro bi nam došla Enigma, a stik za ulaz u 'E' aplikacije samo što si nismo na čelo zalijepili!
Ipak, kako bismo ostali u kondiciji, od 2016-te moramo raditi u skladu sa novim Zakonom o računovodstvu, koji donosi brojne promjene i to prvenstveno u formi. Ovaj puta, po mom mišljenju, naši će klijenti morati svladati svoj dio gradiva usporedno s nama. Zato u ovom tekstu kratak pregled promjena koje bi mogle najviše zanimati male poduzetnike.
Zakon o računovodstvu se odnosi na one koji posluju s ciljem ostvarivanja dobiti, ili drugim riječima: na obrte i udruge se ne odnosi, već samo na poduzeća. Jednostavni d.o.o. je također poduzeće (ako još postoji neki vrapčić koji to ne zna).
Zakon je usvojen ljetos, ali sasvim prikladno, usvojeni računski plan možemo očekivati tek nakon što ga budemo morali primjenjivati neko vrijeme. Tja, zašto bi se sad odjednom mogli na miru pripremati za tako veliku promjenu!?
Tim se zakonom uvodi nova klasifikacija poduzetnika po njihovoj veličini, a oni koji prate ovu rubriku će mahom sada biti unutar kategorije mikro poduzetnika sa aktivom manjom od 2.600.000 kn, prihodom manjim od 5.200.000 i prosječnim brojem zaposlenih manjim od 10.
Poduzetnike će jako razveseliti što račune više neće morati potpisivati, ukoliko na njima zadovolje ostale propisane elemente, ali će im nova obveza da na računima navode broj konta na kojemu će ga knjižiti vjerojatno zadati sasvim nove muke.
Velika je novost da će sada apsolutno svi morati primjenjivati isti računski plan, tj. brojčane i opisne oznake konta na kojima knjiže poslovne događaje. S obzirom da će donos sa kraja 2015-te doći na starim oznakama, za provođenje ove promjene trebat će značajne aktivnosti informatičara i računovođa, što znači da će poduzetnici to trebati isfinancirati. To je sasvim nova propisana okolnost i svakako prelazi okvire redovno ugovorenih poslova sa knjigovodstvenim servisima.
Poduzetnici više neće moći preskakati likvidiranje svojih ulaznih računa, jer je propisano da će porezna uprava kontrolirati čini li se to, a propisane su i sasvim ozbiljne kazne. O likvidiranju računa pogledajte tekst od prije par mjeseci u ovoj rubrici.
Revizija financijskih izvještaja je sada propisana i za spajanja, dijeljenja i slične aktivnosti sa udjelima u poduzećima.
Javna objava financijskih izvještaja za 2016-tu i nadalje, bit će obvezna do kraja travnja, a ne više do kraja lipnja kao do sada. Jezik i valuta u poslovnim knjigama moraju biti hrvatski i kune, ali to će više muke zadati kompanijama koje su sa kapitalom donosile i svoj softver.
Za financijske izvještaje su odgovorni svi članovi uprave, jednako kao što će ih svi oni morati i potpisivati. Ovo će zahtijevati nešto veću organiziranost i koordinaciju i kod malih poduzetnika koji imaju više članova uprave, od kojih su mnogi stranci koji borave izvan Hrvatske.
Vjerujem da će mnogi direktori malih poduzeća sada ozbiljnije shvatiti vođenje poslovnih knjiga, jer kazne za njihovo ne vođenje, za ne provođenje inventura obveza i imovine, za izostanak objave financijskih izvještaja i slična (ne)postupanja su višestruko veće od godišnjeg troška za računovođu.
A mi, računovodstveni servisi, za dvije ćemo godine morati biti certificirani. Na koji način, još se ne zna. Kako se samo usuđujemo očekivati da nam budu poznati parametri na temelju kojih trebamo planirati svoje školovanje, karijere i vođenje poduzetništva! Ovo je ipak lijepa naša!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge