Brzi ritam promjena u da­našnje je vrijeme opća pojava. Ipak, sasvim subjektivno mo­ram primijetiti da je moja struka u ovoj državi zadnjih nekoliko godina pod osobitim pritiskom. Usred ljeta 2013. morali smo plivati u moru novih propisa ko­je nam do kasne jeseni nije ni­tko tumačio, za šifriranje JOPPD obrasca dobro bi nam do­šla Eni­gma, a stik za ulaz u 'E' aplikacije samo što si nismo na čelo zalijepili!

Ipak, kako bismo ostali u ko­ndiciji, od 2016-te moramo ra­diti u skladu sa novim Zakonom o računovodstvu, koji donosi bro­jne promjene i to prvenstveno u formi. Ovaj puta, po mom mišljenju, naši će klijenti morati svladati svoj dio gradiva usporedno s nama. Zato u ovom tekstu kratak pregled promjena koje bi mogle najviše zanimati male poduzetnike.

Zakon o računovodstvu se od­nosi na one koji posluju s ciljem ostvarivanja dobiti, ili dru­gim riječima: na obrte i udruge se ne odnosi, već samo na poduzeća. Jednostavni d.o.o. je ta­ko­đer poduzeće (ako još postoji neki vrapčić koji to ne zna).

Zakon je usvojen ljetos, ali sa­svim prikladno, usvojeni ra­čunski plan možemo očekivati tek nakon što ga budemo morali primjenjivati neko vrijeme. Tja, zašto bi se sad odjednom mogli na miru pripremati za tako veliku promjenu!?

Tim se zakonom uvodi nova klasifikacija poduzetnika po njihovoj veličini, a oni koji prate ovu rubriku će mahom sada biti unutar kategorije mikro podu­zetnika sa aktivom manjom od 2.600.000 kn, prihodom manjim od 5.200.000 i prosječnim brojem zaposlenih manjim od 10.

Poduzetnike će jako raz­veseliti što račune više neće morati potpisivati, ukoliko na njima zadovolje ostale propi­sane elemente, ali će im nova obveza da na računima navode broj konta na kojemu će ga knji­žiti vjerojatno zadati sasvim no­ve muke.

Velika je novost da će sada apsolutno svi morati primjenjivati isti računski plan, tj. brojčane i opisne oznake konta na kojima knjiže poslovne do­gađaje. S obzirom da će donos sa kraja 2015-te doći na starim oznakama, za provođenje ove promjene trebat će značajne ak­tivnosti informatičara i raču­novođa, što znači da će podu­zetnici to trebati isfinancirati. To je sasvim nova propisana okolnost i svakako prelazi okvi­re redovno ugovorenih poslova sa knjigovodstvenim servisima.

Poduzetnici više neće moći preskakati likvidiranje svojih ulaznih računa, jer je propisano da će porezna uprava kontrolirati čini li se to, a propisane su i sasvim ozbiljne kazne. O likvidiranju računa pogledajte te­kst od prije par mjeseci u ovoj rubrici.

Revizija financijskih izvještaja je sada propisana i za spajanja, dijeljenja i slične aktivnosti sa udjelima u poduzećima.

Javna objava financijskih iz­vještaja za 2016-tu i nadalje, bit će obvezna do kraja travnja, a ne više do kraja lipnja kao do sada. Jezik i valuta u poslovnim knji­gama moraju biti hrvatski i ku­ne, ali to će više muke zadati kompanijama koje su sa kapitalom donosile i svoj softver.

Za financijske izvještaje su odgovorni svi članovi uprave, jednako kao što će ih svi oni morati i potpisivati. Ovo će zah­tijevati nešto veću organiziranost i koordinaciju i kod malih poduzetnika koji imaju više članova uprave, od kojih su mnogi stranci koji borave izvan Hrvatske.

Vjerujem da će mnogi direktori malih poduzeća sada ozbi­ljnije shvatiti vođenje poslovnih knjiga, jer kazne za njihovo ne vođenje, za ne provođenje in­ven­tura obveza i imovine, za izostanak objave financijskih izvještaja i slična (ne)postupanja su višestruko veće od godišnjeg troška za računovođu.

A mi, računovodstveni ser­visi, za dvije ćemo godine mo­rati biti certificirani. Na koji način, još se ne zna. Kako se sa­mo usuđujemo očekivati da nam budu poznati parametri na temelju kojih trebamo planirati svoje školovanje, karijere i vođe­nje poduzetništva! Ovo je ipak lije­pa naša!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge