Knjiga blagajne mora se voditi za svako korištenje gotovim novcem u poduzećima i drugim pravnim osobama.


Malim poduzetnicima često nije jasno kada i za koje svrhe moraju voditi knjigu blagajne, pa ćemo danas o osnovnim pra­vilima.

Knjiga blagajne mora se vo­diti za svako korištenje goto­vim novcem u poduzećima i drugim pravnim osobama.

Fizičke osobe, tj. obrtnici i samostalne stručne djelatnosti, nisu ju obvezni voditi. Me­đu­tim, u slučajevima kad obrtnik posluje na više mjesta, oportu­no je da na njima vodi bla­gaj­nička izvješća.

Odmah da napomenem da se pod blagajnom ne podrazumijeva nekakav uređaj za zbrajanje prodanih artikala i na­p­latu, već evidencijsko vođenje knjige uplatnica i isplatnica.

Svaka uplata u blagajnu treba biti popraćena uplatnicom, a svaka isplata isplatnicom. Oba dokumenta trebaju biti potpisana, nakon čega se kro­nološkim redom unose u blagajnički izvještaj.

Izvještaj se najčešće vodi za mjesec, ali dopušteno ga je vo­diti i za drugačije postavljena razdoblja.

Naplatni uređaji, tj. fiskalne blagajne, obično imaju pro­gram­sku mogućnost da se iz njih ge­neriraju i izvještaji.

Ovdje bih upozorila na pot­rebu da se blagajnički minimum pojavljuje na izvještajima, jer u protivnom bi ga kontrole mogle smatrati viškom u blagajni.

Minimum kojeg morate uvi­jek imati u blagajni nije re­guliran niti jednim propisom. Odluku o njegovoj visini od­go­vorne osobe trebaju također imati spremnu uz blagajničke dokumente.

Blagajnički maksimum, na­protiv, zakonski je reguliran i potrebno je da novac položite na žiro-račun kad ste blizu tom limitu.

Ovdje neću navoditi sva pra­vila, njih će znati vaši knji­go­vođe. Reći ćemo da je najvećem broju malih poduzetnika pro­pisan blagajnički maksimum od 10.000 kn, a oni koji imaju 11 i više zaposlenih mogu ima­ti do 30.000 kn u blagajnama. Limit se odnosi na sve blagajne zajedno u jednom poduzeću.

Stupanjem na snagu svih izmjena u propisima nakon ulaska Hrvatske u EU, bitno je smanjena mogućnost poslova­nja gotovinom. Naplate moraju biti fiskalizirane svim po­duzetnicima, a isplate koje su dopuštene u gotovini su vrlo rijetke.

Čak i svojim djelatnicima sa­mo rijetke nadoknade mo­žete vršiti na taj način, a plaće im morate isplaćivati na tekući račun.

Brojna poduzeća i nisu fis­kalizirana i ne naplaćuju ništa gotovinski, a kad trebaju novac za refundaciju zaposlenicima, podižu ga sa svog računa. Tada ga uplaćuju u blagajnu, a djelatnicima daju na potpis isplatni­ce za novac koji im isplaćuju. Ako se radi o refundaciji troš­kova vezanih uz putne naloge ili terenske dodatke, datumi na isplatnicama povezani su s iz­vještavanjem na JOPPD ob­rascima.

Već iz ovog primjera je razvidno da blagajničke evidencije vodi najčešće sam po­duzetnik, a svom knjigovođi ih nosi tek na knjiženje. Naime, uplatnice i isplatnice je potrebno pisati u trenutku u kojem se događa novčani tijek te ih uru­čiti uplatitelju ili primatelju, a ugovorni knjigovođa najčešće nije u vašem poslovnom prostoru.

Periodično, a na kraju go­dine obavezno, međusobno se usklađuju stanja, kako bi imo­vina poduzeća bila ispravno prikazana na financijskim iz­vještajima.

Poduzeće koje ne vrši go­tovinske naplate i želi se osloboditi vođenja knjige blagajne to može učiniti tako da sve is­plate vrši na tekuće račune.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge