Iako ovih dana većinom odgovaram na pitanja koja daju zaključiti da baš ne živimo u doba kad ljudi entuzijastično razmišljaju o egzistenciji ili doprinosu društvu kroz malo poduzetništvo, malo ću se odmaknuti od poreza i financija i s vama podijeliti pitanja za koja mislim da biste trebali znati odgovore na početku. Želim vam da do njih dođete što prije, a preporučam da sami sebi na njih pismeno odgovarate, jer ćete tako doći do jasnih i konzistentnih odgovora.
Proučite (ispitajte) tržište kojemu se planirate obratiti: jesu li to građani ili druge tvrtke? Kako ćete im se približiti? Hoće li biti spremni odmah na suradnju s Vama? Je li ono što ćete Vi ponuditi jedinstveno na tržištu? Što ćete trebati poduzeti da biste bili konkurentniji od drugih?
Razmislite o tome koliko će realno vremena proći dok se Vaš posao uhoda i počne davati ustaljene rezultate, prije svega financijske.
Izračunajte sve fiksne troškove koje ćete imati: to su oni koji su uvijek prisutni i ne ovise uvijek o rezultatu Vašeg poslovanja. Trebat ćete imati sredstva za njihovo podmirenje i to onoliko dugo dok Vaš posao ne počne davati ustaljeni rezultat.
Dobro razmislite o naplativosti Vašeg posla: ukoliko budete davali odgode plaćanja, Vi ćete biti ti koji će morati financirati vlastiti posao dok ne stignu prve uplate. Vodite računa o uvjetima likvidnosti na našem tržištu.
Napravite okvirni plan širenja vlastitog poslovanja iz dva razloga: takav plan će Vam biti motivacija u teškim razdobljima, a ono što treba funkcionirati prekosutra trebalo je početi pripremati već prekjučer. Ako ne poštujete to pravilo imat ćete «rupa» u poslovanju koje će Vaša konkurencija sigurno znati iskoristiti.
Ako nemate plan stalnog širenja, već želite postići određeni nivo poslovanja, dobro razmislite hoće li tržište podržavati taj Vaš plan.
Razmislite hoće li Vaš posao imati sezonske oscilacije. Naime, rijetko koji posao ne podliježe tim sezonskim usponima i padovima. Računice se ne rade niti prema najboljim, niti prema najgorim danima – već prema prosjeku. Najbolji mjeseci trebaju financirati one najgore.
Razmislite o marketingu koji ćete koristiti za promociju svog posla. Odlučite tko će biti Vaša ciljana publika, tj. segment tržišta kojem ćete se obraćati i odaberite marketinške metode koje će do njega najbrže doprijeti, a uz najmanji mogući trošak. (npr. malu trgovinu u kvartu, ne trebate oglašavati u nacionalnim novinama., i sl.)
Informirajte se o poticajima ili sufinanciranju koje eventualno možete ostvariti. Ako ih ne možete dobiti odmah, upamtite uvjete koje morate zadovoljavati i postavite si ih kao cilj za bližu budućnost, pa pokušajte ponovo.
Dobro razmislite je li kreditiranje baš najpametniji način financiranja Vašeg posla. Izračunajte koliko Vas zapravo košta taj novac koji ćete dobiti (naknade i kamate). Ako je to ipak jedini način da krenete, dobro izračunajte koliko mjesečno morate raditi za podmirenje rate kredita i ukalkulirajte to u svoje projekcije.
Ako se spremate u posao sa partnerom, dobro i detaljno dogovorite sve elemente svog ortakluka. Budite svjesni da ćete s tom osobom/osobama dijeliti sve uspjehe i neuspjehe.
Uzmite u obzir sve rokove koje će Vam posao nametati i sve mogućnosti koje će Vam pružati i razmislite jeste li sposobni nositi se s njima. Često je najlakši dio započinjanje posla. Nemojte ubrzanom odlukom obilježiti čitav svoj život!
I najvažnije: osvijestite sve svoje osobne kvalitete, vještine i stručnosti i osmislite način kako da ih najbolje primijenite u svom poslu. Tržište je zasićeno jednoličnostima i svaka ‘pomaknuta’ ali kvalitetna ponuda, bit će odmah uočena.
Naposljetku, odaberite knjigovodstvo koje će Vas od početka pratiti u Vašim planovima!
Sretno!