Za većinu vlasnika malih i srednjih trgovačkih društava poslovanje koje su izgradili nije samo posao, već rezultat dugogodišnjeg rada, truda i osobne vizije. U većini slučajeva to društvo predstavlja njihovu najvrjedniju imovinu i temelj je financijske sigurnosti obitelji vlasnika. Ipak, vlasnici rijetko razmišljaju može li poslovanje koje su izgradili zadržati istu vrijednost i bez njihove prisutnosti.
Činjenica je da će prije ili kasnije svaki vlasnik napustiti svoje poslovanje, bilo planirano ili neplanirano. Pitanje je samo hoće li to učiniti u trenutku i pod uvjetima koje sam odabere ili kada mu to životne okolnosti neočekivano nametnu.
Zato većina vlasnika prije ili kasnije poželi realizirati vrijednost svog rada, bilo prodajom vanjskim investitorima, djelomičnim povlačenjem ili internim prijenosom poslovanja na obitelj, partnere ili ključne zaposlenike. Kako bi to bilo moguće, potrebno je izgraditi poslovanje s prenosivom vrijednosti - poslovanje koje može stvarati rezultate, zadržati stabilnost i nastaviti rasti bez stalne prisutnosti vlasnika.
Što znači prenosiva vrijednost
Poslovanje društva s prenosivom vrijednošću ne ovisi o vlasniku. Ključni poslovni procesi u organizaciji mogu funkcionirati i omogućuju postizanje rezultata bez njegove stalne prisutnosti. U takvom poslovanju vrijednost ne proizlazi iz sposobnosti jedne osobe, nego iz snage sustava, tima i jasno definiranih procesa koji omogućuju donošenje odluka na svim razinama.
Potencijalni investitori prepoznaju vrijednost upravo u takvim društvima, jer ona predstavljaju održiv i predvidljiv sustav sposoban stvarati rezultate neovisno o pojedincima. U konačnici, investitori ne kupuju posao kojim vlasnik upravlja, nego samostalno i održivo poslovanje koje može nastaviti rasti bez njegove prisutnosti. Kada društvo u potpunosti ovisi o vlasniku, njegova tržišna vrijednost ostaje ograničena, jer ono što se nudi npr. potencijalim investitorima nije uređen i samostalno održiv poslovni sustav, nego sustav koji u valikoj mjeri ovisi o prisutnosti vlasnika.
Kako se gradi poslovanje s prenosivom vrijednosti
Prenosiva vrijednost ne nastaje slučajno, već se gradi kroz sustavno vođenje, jasno definirane procese i dosljednost u izvršavanju.
Važni elementi koji imaju utjecaj na izgradnju poslovanja s prenosivom vrijednosti:
- Pouzdani financijski izvještaji i jasno definirani pokazatelji uspješnosti;
- Kontrola sadašnjeg i planiranje budućeg novčanog toka (novčani priljevi i odljevi);
- Jasno definirane odgovornosti po poslovnim funkcijama (bez dupliranja) i usvojeni poslovni procesi koji se dosljedno primjenjuju;
- Struktura održavanja redovitih tjednih, kvartalnih i godišnjih sastanaka s jasnim zaključcima, dogovorenim aktivnostima i preuzetim odgovornostima za njihovu provedbu;
- Funkcionalan liderski tim koji donosi odluke i preuzima odgovornost samostalno.
Kada su ovi elementi uspostavljeni, poslovanje postaje stabilno i otporno. Novi vlasnik, bilo investitor ili nasljednik, tada može preuzeti društvo uz povjerenje da će njegovo poslovanje nastaviti stvarati vrijednost i održavati kontinuitet bez stalne prisutnosti prethodnog vlasnika.
Vrijeme za djelovanje je danas
Mnogi vlasnici taj važan korak odgađaju jer su zaokupljeni svakodnevnim operativnim izazovima, no upravo u tome leži najveći rizik. U slučaju kad poslovanje previše ovisi o jednoj osobi, svaki neplanirani događaj, poput bolesti, neslaganja među suvlasnicima ili razvod, može u kratkom roku utjecati na značajno umanjenje vrijednost poslovanja i/ili dovesti čak u pitanje njegov održiv nastavak poslovanja u bliskoj budućnosti.
Bez izgrađene prenosive vrijednosti vlasnik ne upravlja svojim izlaskom iz poslovanja, nego ovisi o okolnostima. U trenutku kad promjena postane neizbježna, poslovanje bez uređenog sustava i sposobnog liderskog tima teško može postići željenu cijenu ili zadržati kontinuitet.
Izgradnjom poslovanja koje može funkcionirati bez stalne ovisnosti o vlasniku otvara se stvarna sloboda izbora. Vlasnik tada može planirati i upravljati svojim prijenosom poslovanja na način i pod uvjetima koje sam odabere.
Izgradnja prenosive vrijednosti ne događa se slučajno, već je rezultat promišljenog i dosljednog djelovanja vlasnika
Izgradnja poslovanja s prenosivom vrijednosti nije jednokratan projekt, nego proces koji zahtijeva vrijeme, financijsku jasnoću, razvoj liderskog tima i jasno definiranu strukturu odlučivanja.
Društvo koje ima izgrađen sustav pouzdanog financijskog izvještavanja, kulturu preuzimanja odgovornosti i učinkovite poslovne procese, istvara veću tržišnu vrijednost jer je stabilno, predvidivo i održivo.
Konačni cilj trebao bi biti izgraditi i ostaviti iza sebe trajnu vrijednost poslovanja - vrijednost koja osigurava nesmetan prijenos, kontinuitet i rast, bez obzira na to tko će upravljati poslovanjem društva u budućnosti.
Zastanite na trenutak i iskreno se zapitajte: kako bi funkcioniralo poslovanje mog društva kada bih otišla/otišao na godišnji odmor od četiri tjedna, bez pristupa mobitelu, E-mailu i informacijama o tome što se događa u poslovanju mog društva?
Većina vlasnika godinama ulaže svoju veliku energiju u povećanje prihoda i profitabilnosti, ali ne i u stvaranje održivog poslovanja koje može funkcionirati bez njihove prisutnosti. Upravo se u tome ogleda bitna razlika između poslovanja koje iscrpljuje i poslovanja koje vlasniku vraća slobodu (slobodu izbora, slobodnog vremena i budućnosti kakvu vlasnik priželjkuje za sebe i svoju obitelj).
Stvaranje prenosive vrijednosti nije priprema za kraj, već priprema za sljedeće poglavlje. Predstavlja ulaganje u mir, sigurnost i povećanje vrijednosti društva kojeg ste izgradili.