Već smo više puta od početka godine ovdje spomenuli promjenu u primjeni Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Ovdje ću se osvrnuti na one dijelove propisa koji se odnose na male poduzetnike, za koje je osmišljena ova rubrika.
Od sredine 2013. godine gotovo svi takvi su bili obvezni fiskalizirati svoje gotovinski naplaćene račune. Naime, paušalno oporezovani su još do kraja lipnja u mogućnosti i dalje fiskalizirati izdavanjem računa iz bloka koji su prethodno ovjerili na poreznoj, a od 1. srpnja se i oni pridružuju svima ostalima. To znači da će i oni morati gotovinski naplaćene račune fiskalizirati putem elektroničkog naplatnog uređaja i direktne internetske veze sa serverom porezne uprave.
Da bi to mogli, oni trebaju prvo na Fini kupiti digitalni certifikat za postupak fiskalizacije, osigurati trajnu internetsku vezu na mjestima u kojima vrše gotovinsku naplatu, te odabrati programsko rješenje s kojim će vršiti taj postupak.
S obzirom na učestalost reklama i na neka iskustva mojih klijenata, sugeriram svakome da objektivno sagleda koje su njegove stvarne potrebe i da se informira o detaljima svake ponude, te izabere za sebe najpovoljnije rješenje. Primjerice, netko će uvijek naplaćivati na istom mjestu, na kojem već ima i računalo i pisač. Takav je u mogućnosti izabrati neko od programskih rješenja koje se bavi samo formiranjem i fiskaliziranjem računa, koji su obično cjenovno povoljni.
Internetsku vezu moguće već na neki način ima osiguranu u tom prostoru. Oni koji do sada nisu imali baš ništa, možda će odabrati paket koji uključuje i internetsku vezu, i programsko rješenje i uređaj za ispis računa. Nisam ulazila u usporedbe cijena takvih paketa sa pojedinačnim nabavama.
Prije početka srpnja ti će “novi” obveznici fiskalizacije morati donijeti i interni akt kojim će urediti način numeriranja svojih računa, a uvijek u tri dijela – kao i svi ostali. Ako će pojedini obrtnik nastaviti niz brojeva računa koje je do sada koristio, treba to u aktu navesti, jednako kao što će navesti i ako započinje novi niz. Vjerujem da će primjer takvog akta na internetu pronaći i oni koji nemaju svojeg knjigovođu.
Treće što trebaju napraviti je: donijeti odluku o blagajničkom maksimumu. To je iznos koji najviše mogu imati u blagajni, što dakle određuje zadnji trenutak kada će vršiti polog gotovine na žiro račun.
Za mikro subjekte i fizičke osobe u sustavu oporezivanja porezom na dohodak (to su svi “novi” obveznici fiskalizacije) to je iznos od najviše 10.000 kn, što ne znači da odluka mora biti do tog iznosa, nego može biti i do manjeg iznosa, što će svaki od njih procijeniti sam.Među onima koji su i do sada fiskalizirali, ima i onih koji se smatraju malim subjektima i koji su mogli imati do 30.000 kn maksimum, što je ostalo i nadalje. Njih, kao i ostale koje spominje Zakon već su njihovi knjigovođe u sve uputili.
Ono što nam je svima nova obaveza jest putem obrasca prijaviti podatke u sustavu fiskalizacije do kraja srpnja.
Dakle, i oni koji su do sada fiskalizirali svoje gotovinske naplate, dužni su podnijeti taj obrazac, jednako kao i ovi novi paušalno oporezovani obrtnici, koji se sada uključuju u taj proces. Obrazac sadrži podatke o prostoru, djelatnosti, radnom vremenu i sl., te o proizvođaču i održavatelju programskog rješenja za fiskalizaciju.
Ovo je novost koja se do sada nije pratila, i vjerojatno je usmjerena ka otklanjanju zloupotreba i zaobilaženja servera. Podnosi se putem sustava e–porezna ili u ispostavu porezne uprave, ukoliko obveznik sam nema drugi certifikat: onaj za elektroničko potpisivanje.
Na kraju da odgovorim na pitanje koje se često čuje: mora li kakve nove radnje poduzimati paušalno oporezovani obrtnik koji ne naplaćuje u gotovini ili karticama? Ne mora!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge