Pogledom u neki dokument koji smo primili od svog poslovnog partnera trebali bismo dobiti dovoljno podataka da možemo potražiti temeljne podatke o njegovoj registraciji u odgovarajućem javnom registru


Budući da je moj posao savjetovati male poduzetnike, ovdje ću prije svega upozoriti na podatke o vašem poslovnom subjektu i o vašem poslovanju koje ste odgovorni javno iskazati, a iz toga će vam biti jasno da su ti isti podaci dostupni i za vašeg poslovnog partnera.

Što se tiče obrta, već smo ranije objašnjavali kako je to poslovanje fizičke osobe koja je nositelj obrta. Podaci o registraciji dostupni su u registru obrta, gdje se upisuju u trenutku upisa obrta i istovremeno se javno objavljuju na internet stranici koju je moguće pretraživati po više kriterija.

Međutim, dok će podaci o samim činjenicama registracije (djelatnost, datum upisa, početak rada, adresa, matični broj, OIB i sl.) biti dostupni i nakon zatvaranja obrta, podaci o vašem poslovanju kao obrtnika, o vašim primicima, izdacima i ostvarenom dohotku, u ovom trenutku nisu nigdje javno dostupni.

Isto je i sa svim ostalim poduzetnicima koji posluju kao fizičke osobe (samostalne djelatnosti, domaće radinosti, sporedna zanimanja i sl.).

Ako poslujete kao trgovačko društvo, o činjenicama iz registracije podaci su dostupni u sudskom registru, koji je također moguće pretraživati na internetu.

Međutim, poduzeće je dužno i na svojim službenim dokumentima (memorandumima, računima, narudžbenicama) navoditi slijedeće podatke: tvrtku, sjedište, sud pri kojem je upisano u registar, broj tog registra (MBS), brojeve poslovnih računa i sjedišta banaka pri kojima su otvoreni, iznos temeljnog kapitala s naznakom je li uplaćen u cijelosti (ako nije, navesti koji dio nije uplaćen), prezimena i najmanje jedno ime članova uprave.

Osobito skrećem pažnju na obavezu da sve ove podatke navedete i na internetskoj stranici poduzeća, što se u praksi prečesto izbjegava.

Primijetili ste da se i računi spominju kao dokument na kojem to treba biti istaknuto, pa ne zaboravite sve to upisati na račune koje izdajete iz svojeg poduzeća.

Što se tiče obrtnika, obratite pažnju na potrebu obveznog isticanja imena i prezimena obrtnika na računima, kako onih koje izdajete kao obrtnik, tako i onih koje primate. Naime, naziv obrta nikako nije dovoljan, jer se mora znati koja fizička osoba stoji iza toga imena.

Ako ste poduzeće koje posluje s obrtnikom, ne zaboravite ga to pitati i pobrinuti se da taj podatak stoji na dokumentima koje razmjenjujete. Bit će vam važno u slučajevima prisilne naplate!

Što nam sve ovo znači u praksi?

Znači da bismo već pogledom u neki dokument koji smo primili od svog poslovnog partnera trebali dobiti dovoljno podataka da možemo potražiti temeljne podatke o njegovoj registraciji u odgovarajućem javnom registru.

K tome, ako se radi o trgovačkom društvu, javno i besplatno su dostupni i podaci o njegovom poslovanju u prethodnim godinama u registru godišnjih financijskih izvještaja. Za to će biti dovoljno da znate njegov OIB ili MBS. Naravno, potrebno je i da je on te podatke prijavio nadležnim institucijama, a to je u već sasvim druga priča...

Za kraj, podsjetila bih na odgovornost malog poduzetnika prvenstveno prema samome sebi. Drugim riječima, čuvajte sami sebe i pazite s kime idete u posao, jer je to najbolji jamac uspjeha poslovanja.

S vaše strane, postupajte prema drugima onako kako biste željeli da se oni ponašaju prema vama! Dobri stari moral – sjećate se? I sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge.