Ukoliko ste početnik u malom poduzetništvu, što znači da ste tek osnovali poduzeće ili registrirali obrt ili samostalnu stručnu djelatnost, vjerojatno niste sasvim sigurni treba li vam knjigovođa, i što bi on zapravo za vas radio.
Mnogi misle da sami znaju izračunati koliko im je potrebno za plaćanje dobavljačima i koliko im je koji kupac dužan, jer je najčešće obim poslovanja u početku manjih razmjera.
S time se i ja slažem. Međutim, registrirani je poduzetnik dužan voditi poslovne knjige i predavati izvještaje poreznim i drugim institucijama, kako bi one imale uvid u njegovo poslovanje i rezultate koje ostvaruje i zadužile ga za porezne obaveze.
Uz to, svaki radnopravni odnos sa zaposlenicima ili honorarno angažiranim osobama, također je predmet njihove pažnje.
Same knjigovodstvene i računovodstvene tehnike nisu velika mudrost. Međutim, u ovoj se državi propisi mijenjaju nekoliko puta godišnje. Nepoznavanje propisa nije izgovor za njegovo nepoštivanje, pa je upravo zato jako važno da svoj kontakt sa poreznim vlastima povjerite nekome tko je tom zadatku dorastao i tko će vas pravodobno upozoriti na nove okolnosti vašeg poslovanja.
Danas pišem o obrtnicima i samostalnim stručnim djelatnostima, koji vode iste vrste poslovnih knjiga jer i jedni i drugi posluju sukladno propisima o porezu na dohodak. Veće opterećenje je ipak na nositeljima stručne djelatnosti, jer oni ne mogu biti u sustavu paušalnog oporezivanja, dok većina obrtnika to može - ukoliko udovoljava svim ostalim propisanim uvjetima. O tome postoji nekoliko ranijih tekstova u ovoj rubrici.
U knjigu primitaka i izdataka unose se kronološki, uz navođenje svrhe i načina plaćanja, iznosi plaćeni za troškove i naplaćeni za prihode.
Sve dok nisu plaćeni ili naplaćeni, moraju biti upisani u knjigu obveza ili knjigu tražbina.
Oni koji su u sustavu PDV-a, trebaju voditi i knjigu ulaznih i knjigu izlaznih računa.
Oni koji su u VIES bazi (posluju sa europskim poduzetnicima) vode o tome posebne evidencije.
Izvješća o PDV-u podnose se do dvadeset dana od isteka mjeseca, isključivo putem aplikacije e-porezna, te se tamo i potpisuju enkriptiranim potpisom, za koji se mora imati certifikat.
Porezna prijava - u kojoj je utvrđen cjelokupni godišnji dohodak osobe koja je obrtnik ili nositelj stručne djelatnosti, predaje se do kraja veljače, za prethodnu godinu. Za ovu godinu i ona će predavati elektronski.
Prethodnih godina prijava se predavala ispisana, a neki obračuni su se morali predavati putem e-porezne. Primjerice, obračun članarine turističkoj zajednici.
Za 2015-tu godinu, do kraja naredne veljače trebat će svi koji su u sustavu PDV-a predati izvještaj o stanju svojih nenaplaćenih, a dospjelih potraživanja - razvrstanih po kupcima, uz navođenje njihovog OIB-a, iznosa i roka dospijeća. Ovo novo izvješće također će se predavati elektronski, a da bi ga se moglo ispuniti trebat će imati ažurno ispunjene evidencije o njima.
Ako imate zaposlenih, znajte da ste za svaku isplatu koju im učinite dužni isti dan prijaviti putem elektronske predaje šifriranog JOPPD obrasca. Isto je i sa isplatama honorara.
Ako isplaćujete neku vrstu neoporezivog plaćanja, kao što su troškovi prijevoza na posao, dnevnice, naknade za službenu upotrebu privatnih vozila, božićnice, darovi u naravi i sl., JOPPD obrazac možete predati do petnaest dana od isteka mjeseca u kojem ste izvršili isplatu.
Ako imate neki oblik skladišta: materijala, robe ili proizvoda trebate imati ustrojenu skladišnu evidenciju.
Za zaposlenike, honorarce, i ostale koje angažirate trebate voditi strogo formalne kadrovske evidencije i bilježiti njihove radne sate.
Postoje i neke knjige koje su definirane granom poslovanja, deviznim poslovanjem, i sl., koje ovdje neću spominjati.
Na kraju da rezimiram: oni koji nisu u sustavu PDV-a, ne posluju sa europskim poduzetnicima, nemaju zaposlenih ili honoraraca i koji ne vrše neoporezive isplate tijekom godine ne moraju podnositi nikakva izvješća. To ne znači da ne moraju voditi navedene poslovne knjige, već da ih vjerojatno nitko za njih neće pitati sve dok ne dođe rok za predaju porezne prijave. No, ukoliko dođe kontrola, knjige se promptno moraju dati na uvid.
Hoćete li biti u riziku, ili ugovoriti poslovni odnos sa servisom koji vam moze biti pravi partner i podrška u poslovanju - vaša je odluka.
Slijedeći tjedan o poslovnim knjigama malih poduzeća.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge