Ukoliko ste početnik u ma­lom poduzetništvu, što znači da ste tek osnovali poduzeće ili registrirali obrt ili samostalnu stručnu djelatnost, vjerojatno niste sasvim sigurni treba li vam knjigovođa, i što bi on za­pravo za vas radio.

Mnogi misle da sami znaju izračunati koliko im je potrebno za plaćanje dobavljačima i koliko im je koji kupac dužan, jer je najčešće obim poslovanja u početku manjih razmjera.

S time se i ja slažem. Me­đutim, registrirani je podu­zetnik dužan voditi poslovne knjige i predavati izvještaje po­reznim i drugim institucijama, kako bi one imale uvid u njegovo poslovanje i rezultate koje ostvaruje i zadužile ga za po­rezne obaveze.

Uz to, svaki radnopravni odnos sa zaposlenicima ili ho­norarno angažiranim osobama, također je predmet njihove pažnje.

Same knjigovodstvene i ra­ču­novodstvene tehnike nisu velika mudrost. Međutim, u ovoj se državi propisi mijenjaju nekoliko puta godišnje. Nepo­znavanje propisa nije izgovor za njegovo nepoštivanje, pa je upravo zato jako važno da svoj kontakt sa poreznim vlastima povjerite nekome tko je tom zadatku dorastao i tko će vas pravodobno upozoriti na nove okolnosti vašeg poslovanja.

Danas pišem o obrtnicima i samostalnim stručnim djelatnostima, koji vode iste vrste poslovnih knjiga jer i jedni i dru­gi posluju sukladno propi­sima o porezu na dohodak. Veće opterećenje je ipak na no­siteljima stručne djelatnosti, jer oni ne mogu biti u sustavu paušalnog oporezivanja, dok većina obrtnika to može - ukoliko udovoljava svim ostalim propisanim uvjetima. O tome postoji nekoliko ranijih tekstova u ovoj rubrici.

U knjigu primitaka i izda­taka unose se kronološki, uz navođenje svrhe i načina pla­ćanja, iznosi plaćeni za troš­kove i naplaćeni za prihode.

Sve dok nisu plaćeni ili naplaćeni, moraju biti upisani u knjigu obveza ili knjigu tražbina.

Oni koji su u sustavu PDV-a, trebaju voditi i knjigu ulaz­nih i knjigu izlaznih računa.

Oni koji su u VIES bazi (posluju sa europskim podu­zet­nicima) vode o tome posebne evidencije.

Izvješća o PDV-u podnose se do dvadeset dana od isteka mjeseca, isključivo putem apli­kacije e-porezna, te se tamo i potpisuju enkriptiranim potpisom, za koji se mora imati certifikat.

Porezna prijava - u kojoj je utvrđen cjelokupni godišnji dohodak osobe koja je obrtnik ili nositelj stručne djelatnosti, predaje se do kraja veljače, za prethodnu godinu. Za ovu go­dinu i ona će predavati elektronski.

Prethodnih godina prijava se predavala ispisana, a neki obračuni su se morali predavati putem e-porezne. Prim­jerice, obračun članarine tu­rističkoj zajednici.

Za 2015-tu godinu, do kraja naredne veljače trebat će svi koji su u sustavu PDV-a predati izvještaj o stanju svojih nena­plaćenih, a dospjelih potraživanja - razvrstanih po kupcima, uz navođenje njihovog OIB-a, iznosa i roka dospijeća. Ovo novo izvješće također će se predavati elektronski, a da bi ga se moglo ispuniti trebat će imati ažurno ispunjene evidencije o njima.

Ako imate zaposlenih, znajte da ste za svaku isplatu koju im učinite dužni isti dan prijaviti putem elektronske pre­da­je šifriranog JOPPD obrasca. Isto je i sa isplatama honorara.

Ako isplaćujete neku vrstu neoporezivog plaćanja, kao što su troškovi prijevoza na posao, dnevnice, naknade za službenu upotrebu privatnih vozila, bo­žićnice, darovi u naravi i sl., JOPPD obrazac možete predati do petnaest dana od isteka mje­seca u kojem ste izvršili isplatu.

Ako imate neki oblik skla­dišta: materijala, robe ili proiz­voda trebate imati ustrojenu skladišnu evidenciju.

Za zaposlenike, honorarce, i ostale koje angažirate trebate voditi strogo formalne kad­rovske evidencije i bilježiti njihove radne sate.

Postoje i neke knjige koje su definirane granom poslovanja, deviznim poslovanjem, i sl., ko­je ovdje neću spominjati.

Na kraju da rezimiram: oni koji nisu u sustavu PDV-a, ne posluju sa europskim podu­zet­nicima, nemaju zaposlenih ili honoraraca i koji ne vrše neoporezive isplate tijekom godi­ne ne moraju podnositi nikakva izvješća. To ne znači da ne moraju voditi navedene pos­lovne knjige, već da ih vjerojatno nitko za njih neće pitati sve dok ne dođe rok za predaju porezne prijave. No, ukoliko dođe kontrola, knjige se prom­ptno moraju dati na uvid.

Hoćete li biti u riziku, ili ugovoriti poslovni odnos sa servisom koji vam moze biti pravi partner i podrška u po­slovanju - vaša je odluka.

Slijedeći tjedan o poslovnim knjigama malih poduzeća.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge