Često nema dovoljno novčanih sredstava za ostvarivanje investicije, pa poduzetnici trebaju naći drugačiji način
U poduzetništvu se često pojavljuje potreba za stjecanjem novih dobara za poslovanje, pa ću ovaj puta pisati o mogućim načinima ostvarivanja tog cilja.
Naravno, uvijek je najjednostavniji način u kojem je poduzetništvo steklo dovoljno novca koji je slobodan za ulaganje, pa se njime jednostavno kupi oprema, građevina, prijevozno sredstvo ili što drugo potrebno.
Međutim, često nema dovoljno novčanih sredstava za takvo ostvarivanje investicije, pa poduzetnici trebaju naći drugačiji način.
Ako se odluče a najam imovine, učinit će to ugovornim odnosom s najmodavcem. Napominjem da se unajmiti mogu nekretnine, ali i pokretnine. Porezno će uvijek biti isto: najamnina je trošak poduzetništva, dok će porez na dohodak od najma plaćati najmodavac - ako se radi o fizičkoj osobi. Ako je najmodavac drugi poduzetnik, on će izdavati račun za tu svoju isporuku, a prihod od najma će mu se zbrajati s ostalim prihodima i na kraju oporezivati.
Može li se unajmiti i osobno vozilo? Može, s tim da će trošak biti priznat samo do polovine vrijednosti, što je nova odredba od početka ove godine. Još lani bilo je priznato 70% troškova. Ima li u računu PDV-a, on se može do polovice vrijednosti koristiti kao pretporez, dok se lani nije moglo uopće koristiti pretporez. Ako osobna vozila služe za djelatnost prijevoza putnika, taksi službu, iznajmljivanje i sl., sve je priznati rashod.
Najam dostavnih i teretnih vozila je u cijelosti porezno priznati trošak.
Sličan najmu je operativni leasing, kojim se putem specijalizirane financijske institucije unajmljuje imovina. U slučaju takvog leasniga, poduzetništvo ne postaje vlasnik i ne vodi tu imovinu kao svoju na popisu, niti obračunava amortizaciju.
Druga vrsta leasinga - financijski leasing, je oblik ugovora u kojem poduzetnik odmah postaje vlasnik, a leasing kući plaća ratu i kamatu. Rata predstavlja otplatu glavnice, tj. smanjenje duga, a kamata je trošak poslovanja. Radi se, dakle, zapravo o kupnji a ne o najmu, uz konkretni način financiranja.
Ako ste na ovaj način nabavili osobno vozilo, na računu za vozilo nalazit će se i PDV, kojega ćete polovinu moći koristiti. Što se troškova vezanih uz korištenje vozila tiče, oni su do polovine porezno priznati rashod.
Nabavka osobnih vozila skupljih od 400.000 kn ima posebni tretman, kojim se ovdje nećemo baviti.
Želim ovdje upozoriti na bitnu okolnost: sve što je nabavljeno za potrebe poduzetništva ne smije se koristiti za privatne potrebe osnivača, direktora, zaposlenika ili bilo kojih drugih osoba.
Ako im se omogućava korištenje, potrebno im je to naplatiti po tržišnoj vrijednosti i ako se to ne učini, smatra se da su te osobe ostvarile primitak u naravi. Vrijednost tog primitka utvrđuje se po tržišnoj vrijednosti.
Za osobna vozila je propisima definirano da je vrijednost neto primitka 20% rate za operativni leasing, a ako je to vozilo imovina poduzetništva, tj. ako je kupljeno ili nabavljeno financijskim leasingom - neto primitak je 1% nabavne vrijednosti u svakom mjesecu korištenja u kojem nema precizne evidencije koliko je vozilo korišteno za privatne potrebe. Ako evidencija postoji, onda je neto primitak 2 kn po prijeđenom kilometru za privatne potrebe.
Iz navedenog je jasno da privatni poduzetnik koji razumije sve ovo i koji želi razborito gospodariti, neće naći financijskog interesa da kupuje na poduzetništvo ono što namjerava privatno koristiti, jer je na neto primitak potrebno obračunati i državi platiti od 55% do 65% za doprinose i porez na dohodak.
Stoga je za takve slučajeve preporučljivo kupiti vozilo privatnim sredstvima, pa ga koristiti za službene svrhe, kada to poduzeću treba. U tom slučaju potrebno je voditi evidencije, ali je sve porezno priznato, te se naknada koju poduzeće plaća može isplatiti bez obračuna poreza na dohodak. Potrebno je samo o svemu izvijestiti putem JOPPD obrasca.
Zapravo, sve je lako pojmiti kad se krene od temeljne premise: imovina poduzetništva odvojena je od imovine osnivača, ma koliko to bio poduzetniku trn u oku.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge