Entuzijazam onih malih poduzetnika koji su se nadali da će doista moći bez prepreka poslovati u drugim europskim državama - nešto je splasnuo. Ipak je potrebno o svojem poslovanju obavještavati i tamošnje porezne vlasti, a k tome poznavati i zadovoljavati i njihove propise.


Na samom kraju ove go­dine, podsjetimo se kroz što smo sve prolazili ove turbulentne godine, koja će se - vjerujem - pokazati kao go­di­na početka jednog novog razdoblja za male podu­zetnike u Hrvatskoj.

Siječnja se sjećamo kao samog početka fiskalizacije, kojoj su obvezni bili pristupiti svi ugostitelji i veliki trgovci, a ostali smo se pri­ključivali tijekom godine, te smo od srpnja svi obvezni svoje gotovinske naplate istog časa prijavljivati ser­veru Porezne uprave. Već od siječnja su nam se svima promijenili iznosi blagaj­ni­čkih maksimuma, što je pri­lično zakompliciralo poslovanje.
 
Forma koju mora zadovoljiti svaki napisani račun bila je aktualna gotovo cijelu godinu, jer smo neke elemente dužni poštovati po propisima o fiskalizaciji, dru­ge po Zakonu o trgo­vač­kim društvima, a treće po poreznim propisima. A te su se odredbe mijenjale tijekom godine!

Interni akti, odluke o od­govornim osobama, certifi­kati… sve nam se to sada čini jednostavnim, a prije 12 mjeseci smo se prilično znojili!
I tek što smo to poglavlje zaključili, sasvim hrvatski, cijeli paket novih poreznih propisa dobili smo nekoliko dana prije dana ulaska u Europsku uniju. Promijenile su nam se odredbe o dopuštenim gotovinskim ispla­tama, između ostalog i za neto plaće i dobitak, ali je to  ostalo u sjeni sasvim nove paradigme koju je prekonoć uveo Zakon i Pravilnik o poreznu na dodanu vrijednost!

Knjigovodstvena struka je tako cijelo ljeto provela u proučavanju novog sustava koji je uveo, primjerice: prijenos porezne obaveze, ob­ra­čunavanje PDV-a od stra­ne primatelja, upisivanje u VIES bazu, čitav niz novih izvještaja o isporukama i stje­canju u poslovima sa poduzetnicima iz Europske unije, nove odrednice o mje­stu oporezivanja i td. Bilo je prilično napeto dok smo če­kali obvezujuća mišljenja Po­rezne uprave o našim stvarnim situacijama! Raditi se moralo, zarađivati čak, a pitanja je bilo bezbroj!

Istovremeno, entuzija­zam onih malih poduzetnika koji su se nadali da će doista moći bez prepreka poslovati u drugim europskim državama - nešto je splasnuo. Ipak je potrebno o svojem poslovanju obavještavati i tamošnje porezne vlasti, a k tome poznavati i zadovoljavati i njihove pro­pise. Nedostupno nije, ali treba znati!

U listopadu je mnogo malih poduzetnika shvatilo da je ‘prebačeno’ u mjesečne obveznike PDV-a, zato jer su nekada nešto nabavili iz nekog inozemstva (ne nuž­no EU), pa su svrstani u VIES bazu. Ono što se činilo zgodnim u srpnju, obilo nam se o glavu ujesen, jer su nam i kamate uredno obra­čunate. A da je to barem pisalo na rješenjima! A da nam je barem netko rekao!

I dok su uredni platiše plaćali svoje kamate čak i na to, neurednima - koji nisu iskoristili niti jedan poziv da reprogramiraju svoje dugovanje prema državnom pro­ra­čunu - sredinom jeseni po­čele su stizati ovrhe, i to bez ikakvih opomena. Još jedna novost: dugovi se više ne toleriraju malim podu­zetnicima.

I tako je moja struka mož­da dobila satisfakciju za ovu nadasve napornu i muč­nu poslovnu godinu: podno­šenje poreznih izvještaja i komunikacija sa poreznicima postalo je stvarno oz­biljno! Sve po europskim direktivama, koje imaju sna­gu jaču od nacionalnih za­kona!

Kad se već nismo odmarali ljetos, zato ćemo božićne blagdane provesti u učenju uputa o JOPPD obrascu!

Sretno nam bilo poslovanje u posve novoj i neo­kaljanoj 2014!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge