Temeljno je pravilo da svaka država EU ima pravo ubirati PDV na transakcije koje su prema odredbama o mjestu oporezivanja obavljene na njenom području

 

Nakon višegodišnjih priprema i pregovora, svi smo zajedno dovedeni u situaciju da odredbe novog Zakona o Porezu na dodanu vrijednost i pripadajućeg Pravilnika primjenjujemo svakog dana isčekujući nova službena mišljenja iz Ministarstva financija, koja sukcesivno pomažu da shvatimo obrise novog sustava koji je donesen 10-tak dana prije početka njegove primjene.

Čitatelje molim da navode iz ovog članka i njihovu primjenu na njihovo poslovanje dobro razmotre sa svojim knjigovođama.

Prvo na što želim upozoriti poučena pitanjima svojih klijenata je činjenica koju moramo svi skupa pojmiti: mi jesmo sada dio jedinstvenog EU tržišta, ali i dalje je svaka od država u jednom dijelu ovlaštena donositi svoje propise, što u praksi znači da naši poduzetnici ne mogu sada - bez obavijesti državnih vlasti pojedine europske države - tamo obavljati svoje poduzetničke djelatnosti. Stoga, planirate li raditi na području Italije, Slovenije, Austrije ili koje god druge europske države kod tamošnjih se pravnih i poreznih savjetnika morate informirati o svojim obavezama u tim državama. Vaš će hrvatski knjigovođa pratiti samo ono što određuje Vaše poslovanje u Hrvatskoj.

Naravno, potpuno isto se pravilo primjenjuje i na poduzetnike iz EU, kada žele poslovati u Republici Hrvatskoj.

Tu je i jedan novi termin, za koji preporučam da ga usvojite i da ga naučite jasno razlikovati. Radi se o ‘registriranju za potrebe PDV-a’ - što je kategorija različita od registriranja samog poduzetništva. Što to znači? Ako ćete saznati da se za potrebe PDV-a morate registrirati u nekoj državi članici, to ne znači da trebate tamo osnovati novo trgovačko društvo ili drugi poduzetnički oblik, već da ćete svoje postojeće društvo, obrt ili slično tamo prijaviti nadležnoj instituciji i od nje dobiti neko rješenje. Nakon toga ćete, naravno, i tamo podnositi neka izvješća, a Vaše će ukupno poslovanje biti praćeno u okviru bilanci i izvješća koje šaljete našim poreznim vlastima.

Kategorija ‘registracije za potrebe PDV-a’ postoji i za naše poslovne subjekte u našoj državi, koji se sada trebaju registrirati za potrebe PDV-a u RH (drugim riječima dobiti PDV identifikacijski broj) i onda kada nisu u sustavu PDV-a - ukoliko žele na bilo koji način poslovati sa EU. Čak i ako žele samo nabaviti neku uslugu putem interneta od drugog EU poduzetnika.

Osobito trebate biti pažljivi jer se prijava u sustav PDV-a i zahtjev za dodjelu PDV identifikacijskog broja vrše putem istog obrasca! Zato vas pozivam da za takve stvari angažirate stručne osobe, kako ne biste završili u sustavu PDV-a, ako to ne želite.

Temeljno je pravilo da svaka država EU ima pravo ubirati PDV na transakcije koje su prema odredbama o mjestu oporezivanja obavljene na njenom području. Te je odredbe stoga potrebno dobro znati i primjenjivati, a one su pune nijansi.

Kod isporuke dobara npr. važno je radi li se o dobrima sa prijevozom ili bez prijevoza, ili na daljinu. Kod isporuke usluga vaš će porezni položaj biti različit primate li ili isporučujete uslugu, te da li poslujete sa drugim koji jeste u sustavu PDV-a ili nije u njemu.

Također, kao i prije, postoje situacije kada ste vi dužni obračunati PDV i platiti ga, čak i onda kada niste u sustavu PDV-a.

Postoje struke koje imaju osobito puno gradiva za usvojiti o ovoj tematici, kao npr. turističke agencije, iznajmitelji charter plovila, te dijelom ugostitelji.

Svima nam je novost da se u slučaju pružanja građevinskih usluga porezna obveza prenosi na našega kupca, ukoliko je on u sustavu PDV-a. Napominjem da se ovo odnosi na poslovanje u Hrvatskoj sa hrvatskim poduzetnicima, a ne za radove izvedene na nekretninama u drugim EU državama. Zbog ovog novog pravila mnogi će građevinski obrtnici i poduzeća biti u situaciji da stalno potražuju povrate PDV-a od državnog proračuna, pa će njihove knjige biti puno češće kontrolirane.

Svima nam je također novost oko postupanja sa predujmovima, i njihovim obračunima kada se zaračunava glavna isporuka - što ćete također saznati u vašim knjigovodstvenim servisima.Forma računa i napomene koje na njima navodite se također promijenila u jednom dijelu, i to ste dužni primjenjivati od 1.7. Obratite pažnju i na vrijeme kada ste dužni zaračunati vašu uslugu ili dobro, proučite je li se to što isporučujete smatra isporukom dobra ili usluge (jer sada je to malo drugačije uređeno).

Što se obrtnika tiče, njima je dozvoljeno razdoblje do kraja 2014. godine da plaćaju PDV tek kada naplate svoje račune i da na isti način obračunavaju pretporez iz primljenih računa - tek kada ih plate. Nakon toga, i oni će poslovati kao što danas i oduvijek posluju trgovačka društva - plaćat će PDV na zaračunane isporuke, nevezano za njihovu naplatu.

Ono što se tijekom srpnja iskristaliziralo kao mala pikanterija u mojoj struci je činjenica da pravne osobe mogu odmah koristiti pretporez iz primljenih računa obrtnika (R-2), i da to nije više vezano uz plaćanje tih računa.Zanimljivo je i da se vrijednost isporuka za one koji nisu poslovali cijelu godinu neće više svoditi na godišnji nivo, pa je time znatno olakšana pozicija poduzetnika koji započinju poslovanje tijekom godine.

Vjerujem da bih o ovoj temi mogla napisati trostruko veći tekst! Kao što rekoh na početku, nije mi niti bio cilj da vas podučim svim promjenama.

Ono što mi jeste bio cilj, je upozorenje svim poduzetnicima: vaša je  pravna i porezna pozicija od ulaska naše države u EU još složenija i nemojte poslovati neinformirani. Postoje stručni ljudi kojima je posao da vas u tome vode i pomažu vam. Naravno, ne možete očekivati da vam oni daju savjete i podršku besplatno. I oni su poduzetnici kao i Vi!

Stoga, hrabro širimo svi svoje poslovanje i rješavajmo sami svoje egzistencijalne probleme, jer ih neće riještiti nitko drugi za nas!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge