Poduzetnik je dužan o svojim radnicima bilježiti čitav niz podataka koji imaju nekakvog utjecaja na radni odnos. Sve podatke dužan je redovno ažurirati, a nakon toga sve trajno čuvati.


Čitam ovih dana na internetu da u EU postoji zakon o ma­lom poduzetništvu koji bi trebao odredbama pomoći da lak­še posluju mali poduzetnici. Njih je u našoj državi 99%, a velikih je poduzeća svega 500-tinjak, pa bi bilo lijepo da se i kod nas propisi usklade sa tim europskim.

Međutim, neki od novijih propisa nas od takvog cilja sa­mo udaljavaju.

Proljetos su doneseni novi pravilnici o vođenju evidencija o radnicima, ostalim zaposle­nim osobama, te o radnim sa­tima. Oni su izvan snage stavili evidencije kakve smo vodili protekle četiri godine, a ponovo su nam zadali glavobolje - mo­guće i veće od onih koje smo prolazili ranije.

Što se evidencije o radnicima tiče, poduzetnik je dužan o svojim radnicima bilježiti čitav niz podataka koji imaju ne­kak­vog utjecaja na radni odnos. Sve podatke dužan je redovno ažurirati, a nakon toga sve trajno čuvati. Obrazac nije propi­san, što je zapravo dobro, i dovoljno je da u neki računalni dokument bilježimo sve što smo obavezni. Popis možete pročitati u Narodnim novinama broj 32 od ove godine.

Druga vrsta evidencije koju trebamo voditi je ona o studentima, pripravnicima, osobama na stručnom osposobljavanju, učenicima i na slične načine an­gažiranim suradnicima. Ona sadrži bitno manje podataka, ali je i tu potrebna ažurnost. Primjerice, za angažirane studente putem studentskog ser­visa trebate bilježiti svaki ugo­vor putem kojeg ih angažirate. Barem je takvo tumačenje, jer službene upute o načinu ispu­njavanja svih evidencija nema ni u pravilniku ni na drugom mjestu.

Zanimljivo je da moramo bilježiti i neke sadržaje koji niti jednim propisom nisu de­finirani!

Treća je vrsta evidencije koju moramo voditi, a također je revidirana istim pravilni­kom, ona o radnim satima na­ših radnika. Ona je definitivno zadala najviše glavobolje svima jer osim bilježenja sati prisustva na radu, moramo bilježiti i sate odsustva s rada naših radnika - i to razvrstano po raz­nim razlozima. 

Moramo točno pobrojati sa­te dnevnog i tjednog odmora i paziti da je sve u skladu sa propisima iz područja radnog prava.

Također i sati rada moraju biti analitički prikazani, a nastavno na tablice i obračuni pla­ća moraju biti s njima us­kla­đeni.

Ako evidencije ne vodite toč­no, ili ih ne vodite uopće izlažete se mogućnosti kazne do najviše 100.000 kn.

Kako da u praksi to sve pro­vedemo? Odgovor na to ne daje nitko. Ako i kupite računalni program, u njega netko mora upisivati podatke, pa je to isto kao da ste si pripremili tablični dokument sami. Tzv. cvikalice su primjenjive samo u odre­đe­nim situacijama, ali sustavi su skupi i malim poduzetnicima u pravilu nedostupni.

S obzirom da evidencija o satima mora biti ažurirana do kraja svakog radnog dana za taj dan i za sve radnike, ovaj posao nećete moći preusmjeriti svojim knjigovođama, jer oni to mogu raditi samo unatrag za neko proteklo razdoblje.

Treća poslastica iz istog pra­vilnika koju počinjemo primjenjivati od srpnja su unificirani i sadržajno točno definirani obrasci isplatnih lista. Njih smo dužni radnicima uru­čiti nakon isplate plaće. Ako do isplate iz nekog razloga ne dođe, trebamo uručiti drugi obrazac koji sadrži podatke o plaći koju smo bili dužni obra­čunati. Taj je obrazac ovršna isprava s kojom radnik može na Fini pokrenuti postupak pri­silne naplate sa našeg ra­čuna.

Ovo je zapravo jako dobro i trebalo bi dovesti do manjeg iskorištavanja neplaćenih radnika. Nezgoda je u tome što će iz propisanog obrasca rijetko kome biti išta jasno, budući da se zbrajaju neto i bruto iznosi, oporezivi sa neoporezivim iz­nosima, a navoditi se moraju i brojevi JOPPD obrazaca koji niti ne postoje u određenim si­tuacijama.

A tako smo se nadali da će do naših propisotvoraca stići vi­jest da u Europskoj uniji postoji zakon kojim se potpomaže pozicija malog poduzetnika!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge