Od 2015. godine i na sve nekretnine prodavatelj je dužan zaračunavati PDV, ukoliko je on u sustavu PDV-a
S početkom 2015. godine mali poduzetnici su ponovo suočeni sa cijelim nizom novih propisa koje moraju primjenjivati. U ovoj smo rubrici o nekim promjenama već pisali od sredine studenog prošle godine, a naše smo klijente obavijestili o njima prije dva tjedna. Kako je ovo prvi tekst u rubrici ove godine, kratko ćemo rezimirati sve značajnije promjene, koje mali poduzetnici moraju znati.
Najžešće najavljena promjena je ona s kojom su naši mali poduzetnici izjednačeni sa svojim kolegama diljem Europe: svi oni koji su prethodne godine imali isporu-ke bez PDV-a manje od 3.000.000 kn, mogu odabrati u ovoj godini plaćati PDV prema naplaćenoj naknadi.
Što to znači? Prvo, podsjećam da je porez na dodanu vrijednost samo jedna vrsta poreza, i da ćete ostale poreze nastaviti plaćati u istim rokovima i načinima. Više i detaljnije nađite u ranijim tekstovima. Drugo, upozoravam da ovaj novi način neće nikome nastupiti automatski, nego je potrebno da se svaki obrati poreznicima sa takvim zahtjevom, upotpunjenim propisanim prilozima. To se prije svega odnosi na poduzeća, jer obrti su i do sada plaćali po takvom principu: svoju obvezu za PDV podmiruju kada naplate svoj račun, a pretporez iz ulaznih računa koriste tek kad te račune plate svojim dobavljačima. Odsada, znači, tako mogu plaćati ovaj porez i poduzeća.
Od 2015. godine i na sve nekretnine prodavatelj je dužan zaračunavati PDV, ukoliko je on u sustavu PDV-a. Više, dakle, nije zemljište pod režimom poreza na promet od 5%, već je cijela vrijednost nekretnine oporeziva PDV-om. Vjerujem da su se svi poduzetnici koji isporučuju nekretnine o ovome dobro informirali, jer je u sustavu niz finesa koje treba znati iskoristiti.
Onima koji vole sa svojim kupcima i dobavljačima nedozvoljeno dogovarati datum izdavanja računa, a time i poreznog zaduživanja, važno je znati da su sada primatelji računa jamci platci za iznos PDV-a iz računa, ako iz objektivnih okolnosti proizlazi da su znali ili da su morali znati da s tom transakcijom sudjeluju u prijevarnim aktivnostima s namjerom izbjegavanja plaćanja PDV-a. Svom dobavljaču dužni ste platiti najmanje svotu PDV-a iz računa u roku od 60 dana (to je rok iz onog tzv. predstečajnog zakona) ili u duljem roku koji ste s njim ugovorili sukladno odredbama istog tog zakona.
I dalje će biti niz poduzetnika koji će s ovom godinom izlaziti iz sustava PDV-a, a i onih koji će u njega ulaziti - po sili zakona ili dobrovoljno, i neka svi pripaze na rokove.
U dijelu propisa o porezu na dohodak, došlo je do manjih korekcija, iako ih se naziva reformom. Svi zajedno ćemo vidjeti kakvi će biti rezultati osobnog odbitka povećanog na 2.600 kn, i malo drugačije postavljenih poreznih razreda. Vjerujem da svi mali poduzetnici već znaju da neto plaće ne bi smjeli ugovarati sa svojim radnicima, pa sada neće biti promijene u trošku plaća koje isplaćuju, već će samo neki radnici dobiti veće plaće. Kod nekih neće biti nikakvih promjena. Barem ne do veljače, od kada nam je u Rijeci propisan povećani prirez: 15% umjesto dosadašnjih 12%.
Nova odredba o oslobođenju plaćanja doprinosa na plaću tijekom pet godina za sve osobe mlađe od 30 godina, s kojima sklopite ugovor o radu na neodređeno vrijeme mogla bi za kratko vrijeme dovesti do promjena kod malih poslodavaca. Nadajmo se da rezultat neće biti jednak nivo zaposlenosti, nego stvarno novo zapošljavanje. Ako ovo dovedemo u vezu činjenicom da je Zakon o radu još preklani zapošljavanju na određeno vrijeme dao status iznimke, jasno mi je zašto zakonodavac očekuje efekte. Istovremeno, nažalost, na društvenim mrežama primjećujem malo drugačije planove poduzetnika, i izgleda opravdani strah u redovima zaposlenih, a starijih od 30 godina...
Oni vlasnici poduzeća koji će u 2015. godini željeti reinvestirati dobitak, o tome će morati skrbiti već tijekom godine, jer je sada propisana drugačije procedura koja iziskuje i stvarna ulaganja, a ne samo seljenje pozicija u bilanci. Za 2014. godinu reinvestiranja će biti moguće provesti na isti način kao i za 2013.
Vaši zaposlenici će za rad od početka godine morati dobiti minimalnu plaću od barem 3.029,55 kn za puno radno vrijeme, što će neznatno povećati vaš trošak: od ukupno 3.550 kn radnik će dobiti oko 2.420 kn, a oko 1.130 će ići proračunu.
Uplate doprinosa za zdravstveno osiguranje i za zaštitu zdravlja na radu odsada idu na novi uplatni račun HZZO, jer je ovaj izašao iz državne riznice.
Jako važna će vam biti i novost obveze prijave radnika na HZMO prije početka rada. Dakle, ne više u roku od 24 sata od početka rada, nego i do 8 dana prije početka. I dalje svi koji imaju više od tri zaposlena sve moraju obavljati putem internet aplikacije elektronskim putem.
Što se tiče udruga, vjerujem da će mnoge zgasnuti, jer su sada izjednačene sa poduzećima ako se bave gospodarskom djelatnošću, a odgovorne osobe su na svaki način odgovorne za njihovo poslovanje. Svi propisani izvještaji, revizije i financijski programi za mnoge će biti novčano nepremostiva prepreka pa će: ili potpuno prijeći u ilegalu, ili nastaviti poslovanje registriranjem nekog od prikladnih oblika za poduzetništvo.
Obrtnici koji su u sustavu paušalnog oporezivanja nemaju značajnijih promjena, ali ovih dana se trebaju pobrinuti na vrijeme poreznicima dostaviti propisana izvješća.
Iako tvorci novih propisa čak troše javni novac da bi reklamirali (koga, procijenite sami) više nego prezentirali sadržaj i primjenu, savjetujem svima da se ipak podrobno savjetuju sa svojim knjigovođama oko svake pojedine promjene. Kao i uvijek, ono što se danas čini dobrom opcijom, može već za 12 mjeseci postati ozbiljna poteškoća i zato je potrebno poznavati sve okolnosti i propise i donijeti promišljenu odluku.