Od 2015. godine i na sve nekretnine prodavatelj je dužan zaračunavati PDV, ukoliko je on u sustavu PDV-a


S početkom 2015. godine mali poduzetnici su ponovo suočeni sa cijelim nizom no­vih propisa koje moraju pri­mjenjivati. U ovoj smo rubrici o nekim promjenama već pisali od sredine studenog prošle godine, a naše smo klijente obavijestili o njima prije dva tjedna. Kako je ovo prvi tekst u rubrici ove godine, kratko ćemo rezimirati sve značajnije promjene, koje mali poduzetnici moraju znati.

Najžešće najavljena promjena je ona s kojom su naši mali poduzetnici izjednačeni sa svojim kolegama diljem Europe: svi oni koji su pret­hodne godine imali isporu-ke bez PDV-a manje od 3.000.000 kn, mogu odabrati u ovoj godini plaćati PDV prema naplaćenoj naknadi. 

Što to znači? Prvo, pod­sjećam da je porez na doda­nu vrijednost samo jedna vrsta poreza, i da ćete ostale poreze nastaviti plaćati u istim rokovima i načinima. Više i detaljnije nađite u ranijim tekstovima. Drugo, upozoravam da ovaj novi način neće nikome nastupiti au­to­matski, nego je potrebno da se svaki obrati poreznicima sa takvim zahtjevom, upotpunjenim propisanim prilozima. To se prije svega odnosi na poduzeća, jer obrti su i do sada plaćali po takvom principu: svoju obvezu za PDV podmiruju kada naplate svoj račun, a pretporez iz ulaznih računa koriste tek kad te ra­čune plate svojim dobavlja­čima. Odsada, znači, tako mogu plaćati ovaj porez i poduzeća.

Od 2015. godine i na sve nekretnine prodavatelj je du­žan zaračunavati PDV, ukoliko je on u sustavu PDV-a. Više, dakle, nije zemljište pod režimom poreza na promet od 5%, već je cijela vrijednost nekretnine oporeziva PDV-om. Vjerujem da su se svi poduzetnici koji isporučuju nekretnine o ovome dobro informirali, jer je u sustavu niz finesa koje treba znati iskoristiti.
Onima koji vole sa svojim kupcima i dobavljačima ne­dozvoljeno dogovarati da­tum izdavanja računa, a time i poreznog zaduživanja, važ­no je znati da su sada pri­matelji računa jamci platci za iznos PDV-a iz računa, ako iz objektivnih okolnosti proiz­lazi da su znali ili da su mo­rali znati da s tom transakcijom sudjeluju u prijevarnim aktivnostima s namjerom izbjegavanja plaćanja PDV-a. Svom dobavljaču dužni ste platiti najmanje svotu PDV-a iz računa u roku od 60 dana (to je rok iz onog tzv. pred­stečajnog zakona) ili u du­ljem roku koji ste s njim ugovorili sukladno odredbama istog tog zakona.

I dalje će biti niz po­du­zetnika koji će s ovom godinom izlaziti iz sustava PDV-a, a i onih koji će u njega ulaziti - po sili zakona ili do­brovoljno, i neka svi pripaze na rokove.
U dijelu propisa o porezu na dohodak, došlo je do ma­njih korekcija, iako ih se naziva reformom. Svi zajedno će­mo vidjeti kakvi će biti rezultati osobnog odbitka poveća­nog na 2.600 kn, i malo dru­gačije postavljenih poreznih razreda. Vjerujem da svi mali poduzetnici već znaju da neto plaće ne bi smjeli ugovarati sa svojim radnicima, pa sada neće biti promijene u trošku plaća koje isplaćuju, već će samo neki radnici dobiti veće plaće. Kod nekih neće biti nikakvih promjena. Barem ne do veljače, od kada nam je u Rijeci propisan po­većani prirez: 15% umjesto dosadašnjih 12%.

Nova odredba o oslo­bo­đenju plaćanja doprinosa na plaću tijekom pet godina za sve osobe mlađe od 30 godina, s kojima sklopite ugovor o radu na neodređeno vrijeme mogla bi za kratko vrijeme dovesti do promjena kod malih poslodavaca. Nadajmo se da rezultat neće biti jednak nivo zaposlenosti, nego stvarno novo zapošljavanje. Ako ovo dovedemo u vezu činjenicom da je Zakon o radu još preklani zapošljavanju na određeno vrijeme dao status iznimke, jasno mi je zašto zakonodavac očekuje efekte. Istovremeno, naža­lost, na društvenim mrežama primjećujem malo drugačije planove poduzetnika, i izgleda opravdani strah u redovima zaposlenih, a starijih od 30 godina...

Oni vlasnici poduzeća ko­ji će u 2015. godini željeti reinve­stirati dobitak, o tome će morati skrbiti već tijekom godine, jer je sada propisana drugačije procedura koja izis­kuje i stvarna ulaganja, a ne samo seljenje pozicija u bilanci. Za 2014. godinu reinves­tiranja će biti moguće provesti na isti način kao i za 2013.

Vaši zaposlenici će za rad od početka godine morati do­biti minimalnu plaću od barem 3.029,55 kn za puno radno vrijeme, što će nez­natno povećati vaš trošak: od ukupno 3.550 kn radnik će dobiti oko 2.420 kn, a oko  1.130 će ići proračunu.

Uplate doprinosa za zdrav­stveno osiguranje i za zaštitu zdravlja na radu odsada idu na novi uplatni račun HZZO, jer je ovaj izašao iz državne riznice. 

Jako važna će vam biti i novost obveze prijave radnika na HZMO prije početka rada. Dakle, ne više u roku od 24 sata od početka rada, nego i do 8 dana prije početka. I dalje svi koji imaju više od tri zaposlena sve moraju obavljati putem internet aplikacije elektronskim putem.

Što se tiče udruga, vjeru­jem da će mnoge zgasnuti, jer su sada izjednačene sa po­duzećima ako se bave gospodarskom djelatnošću, a od­govorne osobe su na svaki način odgovorne za njihovo poslovanje. Svi propisani izvještaji, revizije i financijski programi za mnoge će biti novčano nepremostiva prep­reka pa će: ili potpuno prijeći u ilegalu, ili nastaviti poslovanje registriranjem nekog od prikladnih oblika za po­duzetništvo.

Obrtnici koji su u sustavu paušalnog oporezivanja nema­ju značajnijih promjena, ali ovih dana se trebaju po­bri­nuti na vrijeme poreznicima dostaviti propisana izvješća.

Iako tvorci novih propisa čak troše javni novac da bi reklamirali (koga, procijenite sami) više nego prezentirali sadržaj i primjenu, savjetujem svima da se ipak podrobno savjetuju sa svojim knji­govođama oko svake pojedine promjene. Kao i uvijek, ono što se danas čini dobrom opcijom, može već za 12 mjeseci postati ozbiljna po­teškoća i zato je potrebno poznavati sve okolnosti i propise i donijeti promišljenu odluku.

Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge