U prethodnom tekstu sam vas nastojala motivirati da maštovito razmislite o svojim osobinama i ostalim resursima i načinima kako njih možete angažirati za rješavanje svog profesionalnog bavljenja malim poduzetništvom.
Nadam se da se tom polazištu stalno vraćate, čak i ako se već imate nešto registrirano, jer to je prilika za razvoj i napredak.
Danas ćemo nastaviti s konkretnijom razradom vaše ideje.
Ono što ste sami odredili kao srž svoje ideje, te kao svoje poslovne vrijednosti i ciljeve - možda ćete moći ostvariti sami, a možda će vam od samog početka trebati pomoć. Razmislite hoćete li ju zatražiti u krugu svoje obitelji i prijatelja, ili ćete od samog početka nekoga zaposliti. Imajte na umu da će se i rad članova obitelji smatrati radom na crno, ukoliko nije s njima sklopljen ugovor o radu, a čak i kod obrtnika - ukoliko prelaze granicu pomaganja i postaju samostalan rad.
O troškovima i modalitetima zapošljavanja pisali smo u ranijim tekstovima, pa preporučam da tamo pogledate financijski dio priče. U svojem planu, možete razmisliti i o suradnji sa kooperantima ili o danas popularnom ‘outsourcingu’ - tj. o angažiranju drugih poduzetnika za dio posla.
Od samog početka imajte na umu novac i ostala sredstva koja će vam trebati za ostvarenje vaše ideje. Za svaki posao je potreban neki početni kapital ili barem novac za financiranje početnog razdoblja poslovanja. Ukoliko o svemu razmišljate sasvim konkretno i racionalno, lako ćete pobrojati sve što vam je potrebno, a tada saznati i cijene.
Nemojte srljati misleći kako će se to riješiti po putu - jer neće! Stabilno zatvorite svoju financijsku konstrukciju i namaknite novac iz ušteđevine, posudbe, bankarskim financiranjem, angažiranjem suinvestitora ili nekim trećim načinom.
Čak i ako se mislite baviti intelektualnim uslugama, neko vrijeme ćete morati financirati svoj posao. Dalje će ovisiti o vašoj uspješnosti koliko će dugo trajati to razdoblje u kojem vam je vaš posao zapravo trošak. Ako traje predugo - nešto ozbiljno ne valja!
Nije loša ideja da pokušate na početku sami sebi zadati ‘grace’ period, tj. vrijeme koje sami sebi određujete kao razumno za primarni razvoj zamišljenog posla.
Uvijek na konzultacijama o pokretanju poduzetništva svojim klijentima savjetujem da isplaniraju i način povlačenja iz posla - u slučaju da su ipak loše isplanirali i da stvar krene po zlu. Ovo ne govorim zato da gajim u njima pesimistične poglede i da ih zaplašim, nego iz dva najvažnija razloga: u poduzetništvo se kreće sa namjerom zarade i rijetki su oni koji si mogu financijski dopustiti veliki promašaj; drugo, ako do promašaja i dođe - treba si osigurati neopterećen nastavak života na neki drugi način. Život u dugovima to bi sigurno onemogućio.
Kao jedan od načina izlaska dostupni su prodaja ili ustupanje, i to za pravne osobe (poduzeća).
Ne smijemo smetnuti s uma da sve čime se mi bavimo izravno i neizravno uključuje i našu obitelj. Zato je uputno sa njima razgovarati o svojim poduzetničkim namjerama. Čak i u slučaju da vam oni neće izravno pomagati, njihova će vam podrška biti nužno potrebna. Dapače, ako ih uključite, već i na samom početku mogu doprinijeti svojim idejama.
Svako malo poduzetništvo je zapravo obiteljski posao. Tek kada se razvije, moguće je obitelj u većoj mjeri od njega odvojiti.
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge