Mali
poduzetnik često pomisli da je to što je obrt ili firma njegova, istovremeno
znači i da je imovina tog poduzetničkog organiziranja njegova. U stvarnosti, sa
pravnog a i poreznog stanovišta, stvari stoje malo drugačije.
Bilo koji oblik
poslovanja odabrali, morat ćete raditi s nekim sredstvima. U ovom tekstu ćemo
nastojati objasniti razliku između vrsta imovine, kao i upozoriti na razliku
između poduzetničke i osobne imovine.
Budući da radim pretežno
sa malim poduzetnicima, a njima je namijenjena i ova rubrika, prvo bih željela
upozoriti upravu na tu razliku.Naime, mali poduzetnik
(koji ne čita tekstove iz ove rubrike) često pomisli da je to što je obrt ili
firma njegova, istovremeno znači i da je imovina tog poduzetničkog
organiziranja njegova. U stvarnosti, sa pravnog a i poreznog stanovišta, stvari
stoje malo drugačije.
Ako ste obrtnik, kao što
smo već pisali, registriranjem obrta vi ste zapravo pravno obznanili da ćete se
vi kao fizička osoba od dana registracije baviti određenom djelatnošću. Ono što
je vaša imovina od ranije, postat će sredstvo obrta tek kada o tome donesete
odluku i kada ju upišete u vašu knjigu popisa odgovarajuće vrste imovine.
Naravno, ako se radi o ranije nabavljenoj imovini, njenu vrijednost u tom
trenutku netko će morati procijeniti, pa se obratite revizorima ili drugim
ovlaštenim procjeniteljima.
Tek kada na ispravan
način imovinu unesete u obrt, moći ćete obračunavati eventualnu amortizaciju
dugotrajne imovine.
Ako želite unositi
financijsku imovinu, dovoljno je da sredstva uplatite na žiro račun obrta sa
jasno navedenom svrhom, što će vam trebati za kompletiranje porezne prijave.
Sve navedeno za obrte,
odnosi se i na samostalne djelatnosti.
Kao što smo ranije u
rubrici objašnjavali, poduzeće (d.o.o. i j.d.o.o.) je samostalna pravna osoba,
koja u pravnom i financijskom prometu nastupa odvojeno od svojih osnivača.
Stoga je i namicanje
imovine nešto složenije. Osim iz poslovanja, poduzeće može materijalnu imovinu
steći nekim pravnim poslom. Primjerice, kupnjom, najmom, leasingom, zakupom,
posudbom. Odgovorna osoba poduzeća će u njegovo ime sklopiti takav pravni
posao, i po njegovoj provedbi imovina će postati vlasništvo poduzeća.
Ako se radi o novcu koji,
primjerice, osnivač uplaćuje na račun poduzeća kada je ono nelikvidno, i o tome
treba postojati pisani ugovor između dviju strana: s jedne tog osnivača kao
zajmodavca, a s druge poduzeća kao zajmoprimca.
Navedeno za poduzeća
odnosi se i na zadruge i udruge, jer su i one pravne osobe, odvojene od
osobnosti zadrugara ili osnivača.
Ovdje bi rado spomenula i
trenutak zatvaranja poduzetništva.
Pri brisanju obrta,
procijenjena tržišna vrijednost imovine u trenutku zatvaranja postaje primitak,
pa tako utječe na nivo dohotka u godini u kojoj se to dešava. Nakon toga je
osobno vlasništvo donedavnog obrtnika, odnosno nositelja samostalne
djelatnosti.
S druge strane, prilikom
likvidacije pravne osobe sva imovina (ali i obveze) pravne osobe treba prijeći
na neku fizičku osobu, pa se to sve rješava u samom postupku.
Za poduzetnika je još
važno da zna razlučiti osnovna sredstva, odnosno dugotrajnu imovinu, od obrtnih
sredstava.
Prema poreznim propisima,
ono što ima pojedinačnu vrijednost veću od 3.500 kn, trajanje dulje od godinu
dana i služi obavljanju djelatnosti - je osnovno sredstvo. O tome se treba
voditi posebne evidencije, te se prema vrijednosti i propisanim stopama
obračunava amortizacija takve imovine. Putem amortizacije se dio vrijednosti
unosi u trošak poslovanja.
Ona imovina sa manjom
pojedinačnom vrijednošću, može izravno teretiti troškove poslovanja.
Stoga, kad u kafiću
čujete kolegu koji kaže da je krajem godine išao kupiti neki skuplji aparat
koji mu treba u poslu i da je to učinio "da poveća troškove i plati manje
poreza", pročitajte ovaj tekst još jednom, ili pitajte vašeg knjigovođu je
li to baš tako.
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge