11.08.2015.
Svi za volane!
Ovih je dana aktualna tema dolazak Ubera u Hrvatsku, a ja bi joj se posvetila iz perspektive malog poduzetništva.
Naravno da sama tvrtka čiji se dolazak najavljuje možda samo u političke svrhe, nije mali poduzetnik. Ovih je dana na službenim ljestvicama postala najvrednija startup kompanija prešavši vrijednost od 50 milijardi dolara. Mali su bili 2009. godine, a u ovih su šest godina postojanja iskoristili novo ozračje u svjetskoj ekonomiji. Spajaju direktno korisnike i pružatelje usluge, financiraju se od provizije, posluju diljem svijeta iako je cijeli posao organiziran putem interneta.
Ista shema je odavno prisutna u cijelom nizu usluga, ali prevladava u djelatnostima u kojima se usluge ispručuju elektronski, kao npr. u dizajnu, programiranju, telekomunikacijama i sličnim intelektualnim uslugama. Njihova ideja počiva na masovno prisutnoj potrebi - prijevozu u urbanim sredinama, koja se odvija fizički, a ne virtualno i to je ono što je bio značajni faktor njihovog uspjeha i stvarna novina koju su donijeli. Vjerujem da je njihovo poslovanje dobrodošlo u državama koje imaju doista razvijeno malo poduzetništvo i čiji su propisi skrojeni s ciljem da svi rade, zarade, a manji dio proslijede i u proračun državi - koja funkcionira kao sustav i javni servis za građane.
Zašto je najava njihovog dolaska izazvala kontroverze kod nas? Ta se tvrtka očito ne zamara proučavanjem pravnog sustava države na čijem će teritoriju poslovati. Točnije, svoj su status vjerojatno dobro proučili, i on nije upitan jer se radi o elektronski obavljenoj usluzi koju će obavljati tvrtka iz inozemstva. Njih ne zanima status osoba koje će se prijaviti da isporučuju svoje usluge prijevoza koristeći njihov servis, osim u dijelu u kojem moraju zadovoljiti kriterije koje su odredili za taj međusobni odnos. Porezni status vozača ne zanima ih, niti ih treba zanimati u niihovoj poziciji.
U našoj se državi gospodarskom djelatnošću možete baviti samo putem nekog registriranog oblika: dopunske djelatnosti, obrta, poduzeća, udruge, zadruge. Godišnji iznos neoporezivog dohotka ne odnosi se na stjecanje dohotka bez prethodnog otvaranja nekog od ovih oblika poslovanja. U mnogim je državama diljem Europe drugačije.
Iz tog razloga će u takvim državama vozači vjerojatno moći popuniti vlastiti budžet vozeći do nekog nivoa isporuka bez da postaju poduzetnici.
Iako su se mnogi kod nas poveselili novoj mogućnosti zarade, ili čak samozapošljavanja, kako se na internetu navodi, svi trebaju biti svjesni činjenice da će poslovati na crno, ilegalno, ne budu li prethodno nešto registrirali.
S druge strane, budu li registrirali, neka se spreme vozati danju i noću, da zarade dovoljno za poduzetničke obaveze!
Detalje i iznose naći će u prethodnim tekstovima u ovoj rubrici.
Znači, imat ćemo situaciju u kojoj strana kompanija spaja na našim ulicama ljude željne prijevoza s ljudima željnim zarade. Djelatnost će se odvijati u neoznačenim privatnim vozilima, koja predstavljaju privatni prostor njihovih vlasnika, vozača. Ako se taj ne odluči registrirati tu svoju djelatnost, u privatni prostor kontrole ne zalaze.
Organizator plaća poreze u svojoj državi.
Novčani tijek obavlja se virtualno, putem interneta i preko inozemnih sustava naplate.
Poreznog tijeka u Lijepoj našoj će biti neznatno, ako uopće! Dapače, bit će ga manje, jer će manje posla imati oni koji imaju registrirane obrte i poduzeća za taksi prijevoz, i koji poreze plaćaju.
Po svemu sudeći, novo doba je otpočelo: dva državljanina iste države, na teritoriju te iste države ostvaruju gospodarski promet, a zaradu ostvaruje strana kompanija, strana banka i proračun strane države!
Trebamo li biti zadovoljni s time?
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast
Poslovno savjetovanje
Kako odabrati pravog poslovnog brokera za uspješnu prodaju vašeg društva
S ciljem odabira pravog poslovnog partnera u ovom važnom procesu, važno je u startu postaviti odgovarajuća pitanja i procijeniti kompetentnost brokera koji će predstavljati vaše poslovanje i zastupati vaše interese. Evo koja pitanja možete postaviti brokeru s kojim razmišljate surađivati