Obrtnici moraju točno navesti svrhu podizanja gotovine radi naknade putnih troškova
Ovaj tjedan sam dvojici novih klijenata morala objašnjavati razliku između refundacije i troška, pa zaključujem da ima još zainteresiranih za tu temu, koja očito izaziva zbrku u glavama novih poduzetnika.
Narazumijevanje je očekivano iz razloga što kao privatne osobe pratimo svoja plaćanja i kad smo nekako upotrijebili novac sa svojeg računa ili iz novčanika, smatramo da smo potrošili. Kad registriramo neko poduzetništvo, nastavljamo razmišljati istom logikom, ali ona ovdje nije primjenjiva.
Čak i u poslovanju obrta ili samostale stručne djelatnosti koji su poslovanje fizičke osobe gdje se primjenjuje novčano načelo, prema kojemu trošak postaje izdatak tek po plaćanju, nije dovoljno ponašati se kao u privatnom dijelu života.
Zašto? Zato što sama činjenica da se na izvatku o stanju i prometu po žiro računu obrta nalazi podatak o plaćanju nekom dobavljaču nije dovoljna za knjiženje u izdatke. Treba postojati račun sa podacima o kupcu i prodavatelju i ostalim nužnim sadržajem, ono što je kupljeno treba služiti za poslovnu svrhu i kad se to poveže sa činjenicom da je to nabavljeno i plaćeno - stekli su se uvjeti za knjiženje izdatka. Ako je račun plaćen gotovinski, to na njemu mora pisati i treba biti fiskaliziran.
U poduzećima je situacija još malo kompliciranija. Ona vode dvojno knjigovodstvo, što znači da se, osim troška, evidentira i obveza te se prati njeno podmirenje.
I ovdje je potreban račun sa svim podacima, te je nužno da se radi o rashodu koji služi ostvarenju prihoda. Drugim riječima, u rashode poduzeća ne mogu ići privatni troškovi, bez obzira što su možda plaćeni novcem poduzeća.
Imate li ispravan račun za porezno dozvoljenu svrhu - osigurali ste uvjet da taj rashod tereti poduzeće. To je prvi korak.
Drugi korak je plaćanje tog računa. Ako je plaćen nalogom za plaćanje ili službenom karticom, to će biti vidljivo na žiro računu i knjiženjem izvoda će biti podmirena obveza prema dobavljaču.
Ako je račun plaćen gotovinski, poduzetnik će poželjeti da mu poduzeće refundira novac koji je za njega potrošio, jer je osobno platio ono što treba platiti poduzeće. Ta naknada troška, refundacija, može se izvršiti također gotovim novcem kroz blagajnu poduzeća ili plaćanjem sa žiro računa poduzeća na tekući račun poduzetnika.
Isto je moguće i u slučaju kada račun plati zaposlenik.
Osim računa postoje i drugi troškovi koje je potrebno refundirati. Najčešći su putni troškovi. Tu je potrebno znati da je za sve putne troškove nužno postojanje putnog naloga i njegovog obračuna. Dakle, ako ste neku putnu kartu ili hotel platili sa žiro računa, to nije dovoljno za knjženje u troškove, već mora postojati i putni nalog ili obračun loko vožnje.
Ukupni troškovi službenih putovanja mogu se također refundirati gotovinski, putem blagajne ili na tekući račun, s tim da će vas za potonji način knjigovođa uputiti na posebne pozive na broj usklađene sa SEPA standardima bankarskog sustava.
Dodatno, obrtnici moraju točno navesti svrhu podizanja gotovine radi naknade putnih troškova, jer svako (nenamjensko) podizanje gotovine nije ispravno naknadno povezivati sa putnim troškovima, budući će poreznici odbaciti takve izdatke.
Skrećem pažnju da je gotovinski dozvoljeno platiti iznos do 5000 kn po jednom računu, pa veće račune obavezno direktno plaćajte sredstvima poduzetništva, tj. virmanski ili službenom karticom.
Ako poduzetnik upotrijebi sredstva poduzeća za plaćanje privatnih troškova, ili izgubi račun koji je platio, treba biti svjestan činjenice da bez obzira što je ‘poduzeće njegovo’, on ne smije trošiti novac poduzeća. Od dana plaćanja on je tako uzeo pozajmicu od poduzeća, te će za nju morati platiti i kamatu, prema stopi koja ovisi o tome je li zaposlen u poduzeću ili nije.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite naFacebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge